Juleforberedelser 2016

Her kan alt annet som ikke har med hage eller er hagerelatert diskuteres.
Martin

Re: Juleforberedelser 2016

Post by Martin »

Etter en rask bytur kom jeg hjem med noen Calandiva (fylt ildtopp).
De kan bli til en fin liten juledekorasjon.
Mange farger, også sterk rød og hvit.
Calandiva.jpg
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Julebaksten går sin gang, og siden vi har pleid å ha kransekakebakst (stenger), så har jeg skåldet og tørket og kvernet - og prøvd å lage fine kaker. Tross finlesing av oppskrift, og tidligere erfaring, blir det ikke direkte vellykket.

Image

Image

Tantebarna vil forhåpentligvis bifalle juleåmene jeg klarte å presse ut av kakesprøyta, muligens også skivene jeg så meg nødt til å lage da det ble for tungt å trykke ut deig gjennom mønsterplata. De omsorgsfullt utrullete stengene har sprukket opp og flytt ut, tross forsøksvis korrekt bearbeiding i forkant, til sprikkfrie emner med jevn tykkelse.

Kan noen hjelpe meg med å knekke kransekakekoden?

De blir ikke sånn!!
H2/H3 i hyttehagen
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Post by Lille_blomst »

*
Min mor var god på det å lage kransekake med den type kakesprøyte. Hun sprøytet direkte ut i ring-former for å bygge tradisjonelle kransekake-tårn. Jeg synes det du har laget med sprøyten ser tynnere ut enn det jeg husker hun laget. Er der en "innleggs-plate" for sprøyten med større hull?

Ellers så var min mor sterk, langt sterkere enn meg, da hun var i sine velmakts dager. - Vet ikke om det kan ha noe med saken å gjøre...

*
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

Martin wrote:De kan bli til en fin liten juledekorasjon.
Fine! Du får komme tilbake med bilde, om du finner på "noe lurt" med dem. :wink:

*
Siri K

Post by Siri K »

Den forrige Sawa'n min drepte jeg ved å bruke for mye makt, så jeg tror kanskje ikke vold er greia.

Image
H2/H3 i hyttehagen
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

Siri K wrote:... , så jeg tror kanskje ikke vold er greia.
Vold er vel det siste jeg forbinder med min mors kakebaking... :wink: :shock: :wink:

Men jeg husker at jeg prøvde å bruke kakesprøyten selv, og det var tungt, jeg måtte "ta i" og da ble det rykking i bevegelsene slik at pølsa som kom ut av sprøyten ikke ble jevn. Min mor var sterk nok til å få til jevn fin bevegelse, enten hun skulle sprøyte ut i kransekakeformene, eller lage "rette pinner" på steikeplata. Det har selvfølgelig med erfaring og teknikk å gjøre også. Men jeg har tro på at "rein styrke" spiller noe inn for å ha kontroll... :wink:

*
Inger E

Post by Inger E »

Eg trudde dei brukte kjøtkvern med diverse tilbehør på miksmaster no for tida?
island monkey

Post by island monkey »

Interessant, disse kransekaker. Men hvordan spises et slikt tårn? Jeg ville vel tatt det øverste stykket først, men en amerikaner med norsk blod hevder folk begynner med den nederste kransen. Blir det ikke kollaps da, eller er det meningen? De er nok gode, hviken form de nå får, enda det er vel sporten for bakeren. Og hvordan kjenner man at kransene er ferdigstekt? Fargen er nok viktig, men hvordan skal konsistensen bli?
Inger E

Post by Inger E »

Kan nok ikkje svare på alt, men får starte med ringane. Ein lyfter opp heile kaka, og så bryt ein annan av eit par ringar nedest, og legg dei i bitar rundtt kaka nåe den er sett på plass att. Den skal vere litt seig, ikkje sprø. For at den ikkje skal turke opp, legg sume ein brødskalk inni kaka når den står på vent, og på bordet. Då er det lurt å bryte av mange nok ringar, slik at det kan halde selskapet ut. Eg har ei veninne som bakar kvart år, og eg får ein boks med kransekskestenger kvar jul! I tett boks held dei seg mjuke lenge.
Om ein piskar egga for lenge, vert deigen turr og sprø, er eg fortalt. Har aldri prøvd.
island monkey

Post by island monkey »

Aha, takker så mye Inger, det var nyttig. Enda jeg må le om det å løfte en kake og ta nederste bitet, hehe. Jeg ville se nøye hvem som sitter med hendene på kaken..
Jeg fant endelig et komfyr, en gammel elektrisk dings med oven. Han som solgte det visste ikke om det funket, men hvis ja, så krevde han en kake. Jeg burde kanskje øve på en kransekake, for en slik har han nok aldri sett, for det ser ut til å virke særlig godt.
Det finnes selvsagt mange oppskrifter som benytter de samme ingrediensene: jeg er vant til å tilsette en betydelig mengde sitronskal til slike marsipanaktige saker. Er det noen som gjør det, eller er det ikke-kransekakeaktig og feilt?
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

*
1/2 teskje sitronsaft står det i denne oppskriften :

http://www.matprat.no/oppskrifter/tradi ... oCUW7w_wcB

Merkelig dette at kransekake ikke er kjent in the UK ... :wink:

*
island monkey

Post by island monkey »

Ha! Om eksperimentet blir vellykket (og så bare smaksmessig, i første omgang), så er det et spørsmål av tid, Lilleblomst! ;)
Selv har jeg tideligvis ikke engang registrert kransekake. Jeg kom over ordet mange ganger selvsagt, men antok at the bare handlet om kaker i ringeform. Vel da, vi får se. Men jeg kjøper kvernet mandelmel, det er ikke tid til noe annet. Bortsett far at jeg fremdeles bor mellom kasser og pappkartonger, og bare Gud vet hvor kvernedingsene er..
Siri K

Post by Siri K »

Det er mange fordeler ved å ha litt "pudding" i armene, og jeg ser ikke bort fra at det kan være en fordel i forbindelse med kakebaking.

Det jeg lurer på, når det gjelder kransekaker, er noe om hvordan konsistensen bør være, skal man ha i litt vann eller vin eller sprit, hvor mye skal deigen bearbeides.

Jeg registrerer at jeg mislykkes akkurat like mye som min mor, når det gjelder kransepinnebaking. Ikke for det - pinnene er særs gode. Og som søsterne sier: dette er jo tradisjon. Altså at kransekakepinnene ser litt miserable ut.

Det hadde likevel vært fint å få vite hvordan man lager kransekaker, som de "i reklamen". Så om noen har tips, blir jeg takknemlig.
H2/H3 i hyttehagen
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

island monkey wrote: Selv har jeg tideligvis ikke engang registrert kransekake. Jeg kom over ordet mange ganger selvsagt, men antok at the bare handlet om kaker i ringeform.
Ikke noen ringform, nei. Derimot former med ringer! :mrgreen: :wink: :mrgreen:

I gamle sett er det en form til hver ring, i nye sett får en plass til flere ringer i hver form.

https://www.google.no/search?q=kranseka ... 80&bih=800

Men det går godt an å lage "kransekake-pinner". De flotte høye kransekake-tårnene er til fest. I Norge kan man også kjøpe ferdige kransekaker, mest før 17. mai og jul. Men de billigste variantene er ikke så gode som hjemmelagede, de har sikkert byttet ut en del av de dyre mandlene med hvetemel (eller lignende).

*
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

Siri K wrote:Og som søsterne sier: dette er jo tradisjon. Altså at kransekakepinnene ser litt miserable ut.
Da er jo alt som det skal være, og så blir det jul i år og... 8)

(Jeg kan ikke hjelpe med kransekake-triks, jeg innså min begrensning da jeg var 18 år (eller deromkring), og har aldri rørt hverken kransekakedeig eller den kakesprøyten siden.)

*
Post Reply