Juleforberedelser 2016

Her kan alt annet som ikke har med hage eller er hagerelatert diskuteres.
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Re: Juleforberedelser 2016

Post by Lille_blomst »

Inger E wrote:Eg trudde dei brukte kjøtkvern med diverse tilbehør på miksmaster no for tida?
Du har rett, Inger!
Bildet er riktignok av en manuell kjøttkvern, men en maskinell må da være minst like bra.

https://www.google.no/search?q=kranseka ... eQwRTQM%3A

*
norma.g

Post by norma.g »

God jul til alle hagevenner.
Attachments
jul.
jul.
julepynt.jpg (6.81 KiB) Viewed 380 times
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Jeg ligger litt etter, som alltid. Men det blir vel jul i år også. Noen kaker er bakt, og juletre er innkjøpt. Med litt hjelp fra resten av familien går det seg til.

God jul til alle på forumet! :)
H2/H3 i hyttehagen
Inger E

Post by Inger E »

Alt i rute her :) Har att å vaske golvet, bære ved treng eg nok ikkje, men litt småpynt her og der, kanskje. Så vert eg henta til julaften, og køyrd heim att. Det same juledag, og etter det, kan det vere godt å vere i ro.

Ynskjer alle her på praten ei skikkeleg god jul! Tankane går nok til dykk som må slite med storm og væte. vonar de får behalde straumen og kan kose dykk innandørs..
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Inger E wrote:Tankane går nok til dykk som må slite med storm og væte. vonar de får behalde straumen og kan kose dykk innandørs..
Det same tenker eg, - berre vi får behalde straumen og vindua held, så kan vi kose oss innadørs. Både uveret "Tor" i januar i år og "Dagmar" i jula 2011 la ned fleire store tre i hagen, men ingen alvorlege skader på bolig og drivhus (!).

Ynskjer dykk alle ei fredeleg og god jul, - så treffes vi på nyåret.
Rosa Leander
Martin

Post by Martin »

Her er ingen ting i rute.
Jeg har ligget under dyna i flere dager pga influensa.
Lynet tok ruteren min (igjen), og jeg har vært uten nett.
Men idag er jeg ihvertfall på nett, og det hjelper på humøret. :)
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Solveig

Post by Solveig »

Ikke helt ferdig, men det nærmer seg :mrgreen: .

God bedring, Martin. Ikke så hyggelig å bli syk sånn rett inn i jula! Synd med ruteren din. Jeg har opplevd det samme et par ganger. Nå får jeg sms fra leverandøren når det tordner, men den kommer gjerne etter at jeg har nappet ut støpselet.

Det blir ikke akkurat noen hvit jul her, bare den ene stormen etter den andre. Håper strømmen holder, så jeg får dampet ribba. Ellers blir det krise!

Ønsker alle en riktig god jul !
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

*

God jul til alle hagepraterne!

Her våknet vi til en slags hvit jul i dag, et tynt lag med våt haglsnø, og litt roligere vindforhold. Og et glimt av himmelen mellom skyene. Om ikke alt er ferdig (perfekt), blir det alltids nok av både mat og pynt og annet... :wink:

God bedring, Martin, håper du blir bedre til selve julekvelden.

*
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Jula kommer uansett! Bestandig noe man har tenkt som man ikke får gjort, men vi er sånn noenlunde i rute. Her kommer ingen før annendag så en dag ekstra. All mat er i hus, tror vi. Sylte er laget og noen kaker bakt. Kransekake har jeg ikke i år. Jeg har hatt problemer med å få kakene ut av formene helt til jeg fant denne oppskriften som ligger på nett og heter Charlottes kransekake. Det var lettere å få ut kakene av de gamle formene med en og en ring, men disse har ikke blitt lagd på lenge, så jeg har tre og tre ringer på hvert brett. Jeg ruller deigen for hånd. Husker de brukte kverna til kaker i gamle dager. Du kunne sette på diverse plater med mønster i kverna. Da var det nok enklere å få ut kransekakedeigen også. Jeg har en slik gammel kvern kjøpt på en brukthandel, men det fulgte ikke med kakeplater. Tviler på om jeg kommer til å kjøpe tilleggsutstyr til Kenwooden min bare for å lage kransekake. Til det baker jeg alt for lite.
God jul alle sammen, og god bedring til Martin!
island monkey

Post by island monkey »

Hmm.. Tenk å slippe alt, og ligge litt bedøvet i sengen, nå altså fri til å sove eller google planter hele Jula! Erke-Scrooge fra England er nok en smule sjalu .. ;)
Allikevel, god bedring Martin, og alle andre som trenger det, og en veldig God Jul.
julekort2016.jpeg
(ang bokstaveringen av Jul: jeg rotet det til med uegnet program, så det er en feil. Men egentlig uttrykker det noe, så det får gå..)
Nienna

Post by Nienna »

God Jul alle sammen :D Skulle gjerne vært katten din I.M :lol:
Martin

Post by Martin »

Takk til dere. :)

Jeg har nettopp vært en tur i drivhuset for å vanne, og denne har nettopp åpnet seg.
Jeg prøver den i vase siden det er juleaften.
Den har både advent og julefargen i seg, og dufter fra fjerne himmelstrøk.
Julehilsen.jpg
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
island monkey

Post by island monkey »

Det var en forbløffende vakker juledekorasjon Martin..!
Det er mange som ofte ønsker være katten min, jeg selv inkludert. ;)

Min store takk denne Julen skal til Siri K, for å få meg til å oppdage kransekake. Hvordan jeg aldri fikk den på radaren før er veldig mystisk, men nå er det altså gjort. Engelsk Christmas cake liker jeg ikke særlig (det gjør heller ikke de fleste jeg vet), og dessuten skal den lages i Oktober, November på det seneste. Det var det intet snakk om iår, selvsagt. Men kransekake er stekt så fort, ha, for en fantastisk dings, og det var skikkelig gøy! Dessuten synes familien at den er utmerket fortreffelig! Et bilde, vi får håpe den første kransekake i en lang rekke. Men jeg er helt enig: det er vel litt sport til å få den se ut så grei som mulig, men smaken kompenserer for alt. Alt!
kransekake .jpeg
Særlig Pisa, og jeg kunne bare dryppe noen saker på for å få det litt juleaktig, men stor suksès smaksmessig. Og vi fant ut hvorfor den er spist fra bunnen av, SELVSAGT..!
Så en juletakk til Siri og Inger; konsistensen er - tror vi - akkurat som beskrevet.

Om det imidlertid er iøyefallende feil, gjerne si fra. Sport er jo litt gøy også.
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

*
Super kransekake, IM ! :)
Du er sporty som går "all in" og bygger tårn første gang du baker med kransekakedeig. Og pyntingen ble kjempefin, kaken gir assosiasjoner til juletre, med julefarger og blanke "julekuler". Du skal bare se at du har skapt en ny mote der... :wink:

*
Nienna

Post by Nienna »

Jeg bøyer meg i støvet for en så flott kransekake, I.M. Engelsk julekake må nok se seg slått av et tårn med mange kreative muligheter for personlig pynting :)
Selv har jeg aldri laget kransekake. Kun stenger som jeg bare har trillet ut og stekt som "pølser". Med varierende hell angående seighet. Men en ting har jeg lært, og det er at de ikke må steke for lenge. Uansett blir de gode, selv om de blir sprø :)
Post Reply