Floraen i Kyrgyzstan/Kirgisistan
Floraen i Kyrgyzstan/Kirgisistan
I sommer var jeg en tur til Kyrgyzstan, et vakkert land i Sentralasia. Når vi traff på en gjeng europeiske botanikere kom jeg på at jeg jo kunne dele noen av mine bilder her - floraen i dette landet er en blanding av det kjente og ukjente for oss. Det er mange svært forskjellige klimasoner, og mye artig å oppdage. Kanskje det gleder noen her? 

H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
Re: Floraen i Kyrgyzstan/Kirgisistan
Litt flere.
H3 øst for Bergen
Morro å se (plante)bilder fra et så fremmed land. 

Og litt av eit landskap.
Flott!
Tror du ville likt deg på helgas hagehelg på Domkirkeodden på Hamar. Gode foredrag om masse fjellhageplanter og masse slike for salg i dag
Staudeklubben Miøsen arrangerer ei slik helg hvert år på disse tider.
Tror du ville likt deg på helgas hagehelg på Domkirkeodden på Hamar. Gode foredrag om masse fjellhageplanter og masse slike for salg i dag

Staudeklubben Miøsen arrangerer ei slik helg hvert år på disse tider.
Aud Berit
Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Artig! Er det trygt å reise der?
Ja, jeg vil påstå at det er veldig trygt å reise der. Kyrgyzstan og Kazakhstan har begge bestemt seg for å åpne seg for turismen, og mener alvor. Ingen visum. Nomadetradisjoner gjør at man kan banke på og overnatte hos hvem som helst, men de har også nettverk av mer profesjonelle overnattingssteder av "bed'n'breakfast"-typen. Folk kjører som gærninger, men lei en skikkelig SUV og alle gjør plass til deg i sine Honda og Moskovich. Det er generelt to ting som slå meg i Kyrgyzstan: En vennlighet og gjestmildhet som jeg knapt har møtt andre steder, og prisene er så vanvittig billige (middag 12kr, overnatting ca 30-100kr på landet) at man lett kan bli der lenge. Landskapet er nesten ubeskrivelig vakkert, med ørken, frodige marker, og veier som fører til nysnø på 4000moh alt innenfor korte avstander. Det er en fordel å snakke russisk (Google Translate i lommen er nest best) og byene kan kanskje være litt lugubre om natta. Ellers en formidabel reisedestinasjon.
H3 øst for Bergen