Rydde i strandsonen

Her kan alt annet som ikke har med hage eller er hagerelatert diskuteres.
Post Reply
Martin

Rydde i strandsonen

Post by Martin »

Jeg satt igjen med en trist følelse etter programmetr på NRK 1 i går.

Dette vet vi jo alle sammen tenkte jeg først, men ble allikevel sittende å se på.
Den unge jenta klarte å få fram det skremmende og grøssende budskapet,
og jeg ble påminnet min årlige strandryddedag.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
aberf
Herdighetssone: H4

Re: Rydde i strandsonen

Post by aberf »

Jeg finner som regel alltid søppel når jeg går langs Mjøsstranda. Det har blitt en vane å plukke det med og så f.eks kaste det i søppeldunken i båthavna.
Jeg klarer ikke bare se og gå forbi søpla, men undrer meg på om jeg gjør synderne en bjørnetjeneste. De blir vant med at andre ordner opp uansett......, men jeg har ingen annen god løsning heller.
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
calypso

Post by calypso »

Noen land praktiserer strenge bøter for forsøping. I noen land brukes nettopp strandrydding som aktiviseringstibud/arbeidstrening for fengselinnsatte.
Her i landet kan du nok risikere bot for "u-autorisert avfallsinnsamling"..
Martin

Post by Martin »

Hvis jeg får bot for å samle opp strand-søppel, så blir det iallefall en telefon til diverse aviser. :wink:
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Jo, men det var da en gammel mann som holdt på å få bot. Hadde ryddet masse avfall og lagt i en haug. Ryddet hver dag han. Stor haug. Da var det visst noen som klaget. Kanskje noen som selv kastet fra seg? Tror det ordna seg til slutt. Kommunen + mulige frivillige tok seg av avfallet, men det var mye styr før det. Makan! Om man klarer å bære med seg ting/mat etc. ut i naturen, så klarer man jammen å bære med seg søpla hjem igjen også. Jeg har prøvd: "Hei, du mista noe!" Noen plukker opp. Noen later som de ikke hører, men har kanskje vært heldig at jeg ikke har fått meg en på tygga.
Skulle vært bot, ja, men det koster nok for mye å ha folk til det. Ungdommer som kaster kunne hatt godt av litt arbeidstrening sammen med Ruskenfolka.
Post Reply