Viruset som viser hvem du er.

Her kan alt annet som ikke har med hage eller er hagerelatert diskuteres.
Post Reply
Martin

Viruset som viser hvem du er.

Post by Martin »

Jeg synes dette er veldig godt skrevet, og det er sakset fra facebook.
Det mange som har lagt det ut.

"Corona-viruset er kanskje ikke så farlig som mange tror. Kanskje det blir en liten forbigående forkjølelse som alle har glemt neste år. Men det vet vi ikke enda. Mye er usikkert, og mange er redde for seg selv og sine nærmeste. Men i mine øyne er det en annen effekt vi nå ser som jeg synes er mer skremmende enn selve viruset, og det er hvordan det viser menneskenes sanne ansikter i en potensiell krise.
Forsiktig prøver enkelte å vise sin bekymring. Kanskje har de selv underliggende sykdommer, eller er redde for hva som kan skje med en eller flere av sine nærmeste. Det er da egoismen eksploderer som en vulkan i fullt utbrudd. Irritasjonen over å ikke kunne gå på et idrettsarrangement eller den forferdelige belastningen ved å kanskje måtte ha barna hjemme i to uker overskrider enhver form for medmenneskelige følelser. Ufine kommentarer og stygg humor hagler midt i trynet på folk som går på cellegift, eller som sliter med andre sykdommer som gjør at de kanskje ikke tåler å ta imot denne ubudne gjesten i sin kropp.
For det er nemlig slik, at DU kan smitte noen selv om du er fri for, eller har svake symptomer. For å sette det på spissen så kan DU drepe et annet menneske med din overdrevent avslappede holdning og egoisme. Det å ta ansvar for andres ve og vel later til å være fullstendig glemt av mange.
Legg godt merke til de du har rundt deg. Hvem som støtter deg og viser forståelse, og hvem som indirekte kaller deg en idiot fordi du ganske enkelt er redd eller bekymret. Er dette mennesker du ønsker å ha rundt deg? Er det NÅ du kan sortere ut hvem som virkelig bryr seg om deg og andre som kanskje sliter?
For meg er det naturlig å velge det som beskytter de som er svakere enn meg. Du er ikke tøff eller modig når du latterliggjør andres frykt, tvert imot. Grav godt i sjela di og tenk over hva du har sagt og postet på sosiale medier den siste tiden. Er du stolt av deg selv? Gjør du de valgene som får andre til å føle seg tryggere, eller tenker du bare på deg selv og dine behov? "

Skrevet av Johnny Heggelund 6/3 - 2020
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Nienna
Herdighetssone: H2

Re: Viruset som viser hvem du er.

Post by Nienna »

Så sant, så sant. Det er i motgang og vanskeligheter at man kan telle sine venner.
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Jeg har veldig mye jeg skulle gjort på hytta, men nå tør jeg jo ikke å dra dit. :|

Kommunen har ennå ingen registrerte smittete, og selv om jeg er sikker på å kunne dra uten å smitte noen (om jeg selv skulle være virusførende, uten symptomer), og at jeg ville klare å komme meg hjem før det ble helt krise (om jeg ble syk der), så tør jeg ikke ta sjansen på å bli syndebukk for utbruddet som nødvendigvis må komme en dag.

Håper alle hagepratere er virusforsiktige og følger råd fra faglige instanser. Et ekstratips: sørg for å ha Noskapin tilgjengelig; alvorlig tørrhoste er skikkelig guffent, husker jeg fra en del år tilbake. Men ikke hamstre, da.

Edit: Jeg kan legge til at jeg er ekstremt forsiktig, siden jeg har en veldig gammel mor jeg er glad i, og som jeg har et visst omsorgsansvar for. Så her går det mye i klor og Antibac.
H2/H3 i hyttehagen
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Jeg er heldig. Jeg har naboer som spør om de kan hjelpe og naboer som hjelper. Nå trenger jeg ikke mye hjelp, men da Telenor ikke ville ut å reparere kobberlinja til fasttelefonen, men kunne tilby et adapter til en teknologinoldus, ble jeg i villrede. Jeg skulle få tilbud på mail, men ist.f. sendte de meg en pakke. Ringte Telenor. Snakket m. 4 personer der som ikke kunne gi meg skikkelig svar. Da kom en nabo og hjalp meg. Alt er ikke i boks ennå, men håper at jeg ikke ender opp med bare en telefon i huset da jeg ikke hører så godt. Måtte bare få det ut selv om korona er uvesentlig her. Telenor har nemlig plikt til å gi oss telefon som virker. Jeg har også familie i nærheten. Det er det altså ikke alle som har. I Italia ligger eldre og dør alene. Sist i dag så jeg fra et idrettsanlegg to yngre, voksne menn som spilte fotball selv om anlegget var stengt. De syntes ikke det gjorde noe for de holdt seg unna andre og andre var det også en del av der. Det er noen blant oss som mangler noe. Vi er bare i startfasen her. Vi vet lite og vet ikke hva denne epidemien kan føre til på sikt.
Jeg er pr. definisjon gammel og vel så det. Jeg har hage og drivhus. Jeg har masse småttinger som nok snart vil vokse meg over hodet da det ikke ble noen Hagemesse. Jeg er lat innimellom, men sitter ikke og tvinner tomler. Ja, jeg er heldig.
Post Reply