Naturødeleggelser

Her kan alt annet som ikke har med hage eller er hagerelatert diskuteres.
Post Reply
Martin

Naturødeleggelser

Post by Martin »

Jeg kjører ofte via Snillfjord kommune på vei til Trondheim for å nyte inntrykk fra vakker natur.
Men nå er hele området brutalt voldtatt.
Det som nå sitter fast på netthinna er dette. :cry:

I øsende regnvær slapp jeg å se så mye. De fleste stålkonstruksjonene er skjult av regnet.
Bildene er tatt fra bilvinduet.

Stakkars beboere som har fått dette tredd nedover hodet.
Første møte.JPG
På høyfjellet.JPG
På andre siden av fjellet.JPG
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Naturødeleggelser

Post by Siri K »

Vindmøller er både visuell forurensing og lydforurensing. :(

En av de fine tingene ved å være litt utenfor byene er mangelen på kontinuerlig støy skapt av mennesker. Med vindmøllene skrumper de støyfrie områdene inn. Jeg tror støyforurensing vil komme mer og mer på dagsorden, fordi den faktisk er helseskadelig.
H2/H3 i hyttehagen
Martin

Post by Martin »

Støyforurensing er jeg også blitt direkte berørt av.

Jeg ønsker at hagen min skal være et rolig sted hvor man kan nyte stillheten av fuglekvitter og bekkeklukk.
Men jeg har strandlinje, og freden og roen i hagen blir noen ganger helt ødelagt av vannscooter-inntrengere.
I sommer la de igjen ølbokser, en potetgullpose, brusflaske etc i strandlinja som takk for besøket.
Forferdelig irriterende. :evil:
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Vet ikke hva som er det verste med disse vindparkene for det er nok negativt å plukke fram. Fuglekvitteret vil jo reduseres. Møllevingene dreper fugl og det ligger kilovis drepte insekter på vingene. Vi vet jo at insektbestanden allerede er i sterk nedgang. Vingene slites jo og microfibre havner på bakken hvor noe går ned i jorda og noe skylles unna med regnet til bekker og elver og havet. Det er jo ikke akkurat naturvennlige stoffer disse vingene er laget av. Etter 20-25 år er de utbrukt og det finnes ikke noen plan for avfallet. Noen utbrukte er sprengt, har jeg lest. Det var visst mye å plukke opp fra bakken som lå igjen. Noen vinger graves ned og noen ligger i haug. Produksjonstiden på møllene skal være ca. 1/3 av døgnet. Det er ikke bare støy de genererer. I nærliggende hus får folk skygge - lys inn i stua i det møllevingene dreier seg. EU har nå kategorisert vindturbiner som 'bærekraftige' mens vannkraft er kategorisert som 'ikke bærekraftig'. Det er ikke til å forstå da vannkraft produserer så lenge det er vann og i ti-år etter ti-år. Her i er jo selvsagt regnet fyutslipp etc. ved oppsetting og nedtaking. Mulig de nede i Brüssel ikke er klar over hvor lenge et vannkraftverk kan vare. Vannkraftverk er høyere beskattet enn vindkraftverk (grunnrenteskatt).
Post Reply