Hyllebærsaft

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Bjørg

Post by Bjørg »

Spørsmålet er. Er det mulig å lage saft av alle Hyllebær.
Camchatka hyllen hva med den?
Er den giftig?
Bjørg
aberf
Herdighetssone: H4

Post by aberf »

Camchatka -hyll kjenner jeg ikke, men mor mi lagde saft av rødhyll en periode inntil ripsbuskene i hagen hadde vokst seg store nok til å gi avling. Safta var litt tam i smaken, men helt ok.

Aud Berit
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
fragro
Herdighetssone: H1

Post by fragro »

Eg har alltid høyrt at rødhyll ikkje kunne etast(giftig?)
Er det i såfall varmehandsaminga som gjer at safta kan drikkast.:?:

Fred-Arild Sone 1/2
Fred-Arild
Inger E

Post by Inger E »

Eg trudde raudhyll var giftig, og svarthyll svært god mot det meste, men kanskje den er brukande kokt?
Bjørg

Post by Bjørg »

Ja da,nå vet vi mere.Steinen i hyllebæra inneholder en"gift"akkurat so kirsebær og plommer.Og det er vel en svak form for blåsyre etter det jeg har lært.
Arester meg om jeg tar feil.Ingen fare ved å koke saft,du konsumerer jo ikke steinen.Den går jo i avfallet.
I likør fikk jeg vite at mange klemte ut steinen på grunn av dette.men at det ikke var nødvendig
Blomsten kan jo også brukes til saft.Den kamtschathyllen som jeg nevnte kjente jeg ingenting til jeg heller.Det var ei som hadde den i hagen og ville vite alt om å lage saft.
Den heter Sambucus kamtschatica og blir et tre på ca 4 meter.Finnes også S.pubens/Alaskahyll og S.sibirica/Sibirhyll.
Neste spørsmål .Oppskrift på Hyllebærsaft?
Bjørg
aberf

Post by aberf »

Jeg har også lært at steinene i rødhyll er giftige. De er jo med når en koker bærene, så det er mulig at varmebehandlinga knekker gifta.
Rødhyll har nok vært i vanlig bruk til saft i tidligere tider. Bærene står omtalt som druehyll i eldre kokebøker.
Jeg har aldri kokt saft av rødhyll selv, men har sjekket min mors gamle kokebøker og der er rødhyll (druehyll) listet opp sammen med bl.a. rips, blåbær, bringebær og solbær. Framgangsmåten er den samme for alle. (Saft av svarthyllbær er også tatt med på lista).
Fant forresten også oppskrift på hetvin av rødhyll. Kan sende den om det er interessant.

Aud Berit
Aud Berit

- ukjent -
Bjørg

Post by Bjørg »

Disse nye sortene som jeg skriver om i innlegget over.Er vel nye sorter som er kommet inn som et suplemang.De er mer eller mindre prøvd ut på forskjellige steder.Mend godt eller dårlig resultat.Litt forskjellig på de forskjellige plassene.I skriv som jeg har lest gjenneom og som dreier seg om Hyll.Så står vel Svarthyll omtalt som ekte Hyll.
Det er jo også den som skal være nærmest medisinsk og være godt for det meste.

Men når det gjelder saft så ser jeg i flere oppskrifter som jeg også har fått tak i,at frukt og andre bær pluss kanel blir brukt som et tillegg i saften.
Og det der med kanel likte venninna mi.Hun elsker kanel.
Ja jeg vil gjerne ha den vinoppskriften. Hun har nemlig så mye bær at hun ville satse på det også.
Kanskje får jeg en smaksprøve når den er ferdig
Så svaret er ja takk`Aud Berit!!
Bjørg
aberf

Post by aberf »

Hei Bjørg.
Jeg har ikke prøvd denne oppskrifta på hetvin av rødhyll og har heller aldri laget vin selv, men kom over den i går da jeg bladde i noen bøker før jeg skrev det forrige innlegget mitt. Ser at for meg kan målene som omtales, virke noe forvirrende, men jeg siterer direkte fra boka (Georg Parmann og Tove Diesen: Naturens spiskammer, plukkeguide fra vår til høst) og håper oppskrifta kan benyttes av noen med litt erfaring :).

Vi brukte hyllebærene (rødhyll)på en annen måte og resultatet ble - og vi har testet det på vinkjennere - meget vellykket. Vi satte hyllebærene til gjæring, og allerede etter et halvt års tid hadde vi en god hetvin.
Til 10 liter vin brukte vi like mange liter bær, det vil si en plastbøtte full. Vi satte likegodt 30 liter vin med èn gang, noe vi ikke angrer på.
Vi renset bærene for de største stilkene i hver klase, og helte over 15 liter kokende vann. Da denne satsen var kjølt ned til romtemperatur, helte vi den forgjærede vingjæren i. Tre - fire dager før vi setter vin, lar vi vingjæren få en forgjæring. Vi åpner en halvflaske vørterøl, heller av ca en desiliter, heller vingjæren på flasken og setter en bomullsdott i toppen. Her får vingjæren anledning til å formere seg godt før vi heller den over i vår sats.
Etter en ukes stormgjæring, ble saften silt av og helt over på ballong. Samtidig tilsatte vi 4 kg sukker oppløst i vann. Tilsvarende sukkeroppløsning ble tilsatt to ganger til i løpet av en måned. Da gjæringen hadde stanset, ble vinen stukket om og den første smaksprøven tatt. Den fikk stå et år til før den ble tappet på flasker.

Lykke til!
Aud Berit
Aud Berit

- ukjent -
Bjørg

Post by Bjørg »

Hei Aud Berit.Skulle takke så mye .Den er koppiert opp og nå skal vinen lages en av de første dagene.
Om jeg ikke bor her om et år så får jeg jo reise opp bare for å prøve smake.
Åisann!!Dette blir gøy!!
Bjørg
stinepine

Post by stinepine »

Jeg har funnet oppskrifter til hylleblomster (svarthyll), og kunne tenke meg saftoppskrift (og andre oppskrifter) av bærene.

Leste for øvrig at i Sverige lager man pannekakerøre, dypper hele blomsterstanden (som er flat på svarthyll (fläder) i røra og så over i varm panne. Dermed får en "fläderpannkaka". [:p] Noen som har smakt?

~ stinepine
~ stinepine, Sarp
Gunda
Herdighetssone: H3

Post by Gunda »

Jada, det er kjempegodt. Gjerne med litt flytande honning over, og ei kule is. Men vi må vel vente til neste jonsok for å få oppleve slike gleder igjen... :evil:

Alt godt, Gunda
Alt godt - min blogg om alt det gode i livet
Gunda
Herdighetssone: H3

Post by Gunda »

-Og når det gjeld oppskrift på saft så kan du søke på kva som helst slags saftoppskrift, til dømes på matoppskrift.no eller liknande. Prosedyren er lik for all safting, enten blir det råsaft som du silar gjennom eit klede (og safta må frysast) eller så lagar du dampa saft, og då må du ha ein saftkokar.

Alt godt, Gunda
Alt godt - min blogg om alt det gode i livet
aberf

Post by aberf »

Bare en liten tilføyelse til siste innlegg. Du ikke ha saftkoker for å lage kokt saft. Du kan like gjerne koke bærene uten sukker og sile dem gjennom et klede på et dertil egnet stativ. Etterpå koker du den silte safta opp igjen med sukker og fyller på varme flasker og tetter flaskene med f.eks. skrukork.Har du musefri kjeller, kan du også bruke cellufanplast (i stedet for gammeldags syltefilm som du vel ikke får tak i lenger) som du påfører bittelitt eddik og fester stramt over flaskeåpningen med gummistrikk. Plasten suger seg fast og holder flaskene tette til de skal brukes.
(Jeg har gitt bort min mors saftkoker og safter kun på denne måten).

Aud Berit
Aud Berit

- ukjent -
Stephen

Post by Stephen »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Kopi av melding:<hr height="1" noshade id="quote">Opprinnelig postet av Bjørg
<br />
Den heter Sambucus kamtschatica og blir et tre på ca 4 meter.Finnes også S.pubens/Alaskahyll og S.sibirica/Sibirhyll.
Neste spørsmål .Oppskrift på Hyllebærsaft?
Bjørg
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Når det gjelder pubens og kamtschatica så regnes de ofte som underarter av S. racemosa (veldig nærstående med andre ord). S. sibirica skal også ligger ganske nær.

Jeg vet at S. pubens var mye brukt av indianerene på vest kysten av Canada. Sambucus pubens f. xanthocarpa er en spennende sort med gule bær - den kunne jeg tenke meg. Det er en bra samling Sambucus på botanisk hage i Bergen (Milde).

Stephen, H4-5 Malvik, ST
Mvh. Stephen
Malvik, ST H4-5
tove

Post by tove »

Mitt hyllebærtre spadde jeg opp borti veikanten her. Min mann var flau, han syntes det sto for nær folks eiendom, men det sto som sagt i en grøft og jeg måtte dra det hjem alene. Nå er det flere år gammelt og bærer bra. De vokser forøvrig vilt heromkring. Jeg høster bærene. Fryser dem hele og tar frem når vi vi tror vi blir forkjølte. Da koker jeg dem,i hva jeg mener er passende mengde væske, dvs. til vannet nesten dekker bærene. Siler i klede og har i sukker og koker igjen. Det er lettere for meg enn å oppbevare ferdig saft.Tove
Post Reply