Overvintring av tomatplanter..

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Gomp
Herdighetssone: H4

Overvintring av tomatplanter..

Post by Gomp »

Hørt folk som har opllevd at det kommer tomat der de ikke har sådd noe som helst, men hadde tomater året før..

Er dette frø (tomater som har detti på bakken,) som setter seg? Eller er det at den kommer igjen?

Er det mulig å ha ta noen av de inn, og ha de i stua? Heh..

Og kan en i det hele tatt dyrke tomater året rundt? Syklus eller noe?
Elsker det å elske livet!

Årets drivhus er "loggført" på facebook: My greenhouse. (2016)
Årets hage er "loggført" på facebook: My garden. (2016)

(PS: Går an å se albumene uten å ha facebook konto.)
Aasta

Re: Overvintring av tomatplanter..

Post by Aasta »

Vel, de tåler jo ikke frost, så det må vel være frø som har spirt? du kan ha tomatplanten inne om vinteren i form av en liten stikling i et glass på kjøkkenbenken. Den kan vel stå i et lite glass etpar måneder, for så å komme over i jord så den får lagt på seg sånn passe til lyset kommer tilbake utpå nyåret, et voilá! du har ei kjempeflott stor plante å setje ut når sommaren atter er her!

Som stiklingar er det kjempelett å formere tomatar. Skudd frå bladhjørna (=tjuvar) er greie å bruke.
Aasta, Oslo

‹Il faut cultiver son jardin›
malli

Post by malli »

Så du mener at jeg kan plukke av en tjuvar og sette den i et vannglass til den får røtter på seg, plante den i jord,og så bare å sitte å vente på våren?
Det høres jo helt fantastisk ut :o
Inger E

Post by Inger E »

Eg ville nok sett den i jord med ein gong. Du kan og bruke toppen på planta. Eg har fleire gonger opplevd at ein topp brotna av under flytting, og eg berre stakk toppen ned att i potta, og vips, så var det to planter der, den som var brotna, og som kom med to nye toppar, og den gamle toppen.
Om stiklingen står i lita potte og ikkje har det for varmt, vil han vekse sakte, eller ta ein pause. Eg har hatt det i kjellar med lys, og det har gått bra. Når den fekk meir lys og varme, sette veksten i gang att.
Last edited by Inger E on 18 Aug 2008, 19:55, edited 1 time in total.
Gomp

Post by Gomp »

Så glimrende! :D
Elsker det å elske livet!

Årets drivhus er "loggført" på facebook: My greenhouse. (2016)
Årets hage er "loggført" på facebook: My garden. (2016)

(PS: Går an å se albumene uten å ha facebook konto.)
malli

Post by malli »

Ja dette var kjekt å vite :D Takk for tipset!
malli

Post by malli »

Bare et til spørsmål : hvor mye vannes planten i løpet av vinteren?
Inger E

Post by Inger E »

Eg har undervatning, så det vert vanskeleg å sei kor mykje det vart vatna. Fyller på brettet ein gong i mellom, neppe meir enn ein gong om månaden. Det skal ikkje så mykje vatn til når det er liten vekst. Stikk fingeren i jorda og kjenn om det er turt, det plar eg gjere.
paalb

Post by paalb »

Tips om lysmengde og varmebehov i "dvaleperioden" ?
----------------------------
Paal Christian
Blogg: http://www.bjonnes.net/
På twitter? http://twitter.com/bjonnes/
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Då tomatplantene vart kasta ut i oktober, kneip eg av nokre toppar og skot (tyver) som eg sette i potter (Etter ein idè frå Else som overvintra favoritttomaten sin). Dei fleste av plantene veks seint, men "Black Krim" har lagt i veg så eg har klipt dei ned. Har ikkje plass, eller ønske om, å drive store tomatplanter inne. Plantene har lenge hatt knoppar, så dei er godt i gang.

Er det andre på praten som overvintrar tomatplanter inne og som har tips om temperatur og stell for øvrig? - ser det som viktig at plantene veks seint. Eg har ståande vatn i kanne, så det vert temperert. Har i nokre dropar gjødsel av og til. Romtemperatur ca 16-17 grader ?
Tomater over vinteren.jpg
Tomater over vinteren.jpg (125.02 KiB) Viewed 1322 times
Last edited by Rosa Leander on 06 Dec 2019, 16:54, edited 1 time in total.
Rosa Leander
island monkey

Post by island monkey »

Jeg hadde en ganske god F1 tomat som jeg pleide overvintre, først med en, to stinklinger som du gjorde, og så tok jeg stiklinger av stiklingen om våren. Jeg var ikke så nøye, men de fikk mye lys, ingen kulde men ikke mye varme heller. Så langt de vokser tett(aktig) og ikke altfor lysegrønn, er balansen bra.
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Jeg tok inn en potte med busktomaten Vilma. Den hadde mange grønne tomater, og jeg høstet nettopp de siste røde tomatene. Satte også et par stiklinger som har rotet seg. Både morplanten og stiklingene står foran vinduer og får litt ekstra lys fra ledpærer. Vilma er enkel å dyrke inne. Og veldig produktiv til tross for ganske beskjeden størrelse. Det blir selvfølgelig ikke store avlinger i høst og vintermånedene. Men veldig trivelig å kunne høste en og annen moden tomat utenom sesongen :)
Siri K

Post by Siri K »

Jeg har ingen planer om overvintring, men tok inn en pottetomat som nå står i vinduskarmen. Det var bare for at de grønne tomatene skulle modnes.

Men: Når man tar inn potter som har stått ute, får plantene så godt som alltid lus, etter noen tid. Et kjent triks er å fjerne det øverste jordlaget i potta. Finnes det andre alternativer? For henholdsvis spiselige og ikkespiselige planter?
H2/H3 i hyttehagen
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Jeg hadde også tenkt at tomatene på planten jeg tok inn bare skulle modne. Men den begynte å skyte nye skudd og fikk blomster. Så jeg tenker at den får leve så lenge den ikke blir invadert av lus. Hvis den får godt stell kan det være at den ikke utsondrer stresshormoner som tiltrekker lus. Jeg har litt dårlig erfaring med diverse kjerringråd mot lus. Kuren gjør ofte mer skade enn lusene. Tror egentlig ikke at det finnes noe effektivt middel mot lus på matplanter. Å fjerne det øverste jordlaget for å kvitte seg med luseegg er sikkert det beste rådet. Og det har jeg gjort :)
orm

Post by orm »

Om man sprayer m. diverse grønnsåpevannblandinger jevnlig, tror jeg det legger seg et lag av dette på plantene som skader mer enn hjelper. Enda verre m. olje blandinger. Å få til tomater på vinteren krever nok riktig varme og ikke minst lysmengde og lyslengde. Det er liksom grenser for hvor mye lys/strøm du vil spandere på en tomatplanter. Foreløpig holder ikke dagslyset. Men nå ser det ut som om blodbegerfrøene er i ferd med å spire, så da må man vel spandere å sette på skikkelig lys.
Post Reply