Overvintring av tomatplanter..

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Overvintring av tomatplanter..

Post by Siri K »

Ikke tomatplante, men noe tilsvarende: Den veldig milde chiliplanten (krydderpaprikaen) 'Alma' fikk spinnmidd og lus etter å ha blitt tatt inn i høst. For å redde planten, klippet jeg den nesten helt ned. Nå har den fått nye blader, og blomstrer rikelig under benkebelysningen på kjøkkenet. Det er allerede fire frukter, og flere blir det vel - mer enn det egentlig er bladverk til.

Jeg har alltid lurt på hvordan hagesentre kunne selge kortvokste chiliplanter med masse modne frukter, og nå har jeg muligens funnet svaret.

Image
H2/H3 i hyttehagen
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Så gøy å se Alma i god vekst :) Jeg har to frøplanter av den som jeg skal potte om i dag. Som den overvintrede tomatplanten trives de på kjøkkenet med litt ekstra lys.

Tror nok nøkkelen til frodige og tettvokste planter er beskjæring. Dessverre har jeg vondt for å kutte av blomster, og får derfor mye bladverk og lite frukt. Må trene på beskjæring :)
orm

Post by orm »

Ja, den ser veldig fin ut. Chili er enklere å overvintre enn tomater. Mine tomatplanter kreperer etter hvert, men de står ikke på kjøkkenet, men i drivhus der varmen er holdt nede vinterstid. Det blir nok for kaldt, men de produserer langt ut over høsten da. Kunne vært moro med en tomatplante på kjøkkenet, men det måtte bli en som ikke blir så høy. Lønner seg sikkert å klippe chilien for å få nyvekst. Har bare en paprika til overvintring nå. Tror den er krepert, men har i alle fall produsert i to sesonger.
Siri K

Post by Siri K »

Mine tomatplanter kreperte rimelig raskt, selv om jeg tok dem inn og fikk en del modne tomater innendørs, etter at frosten hadde meldt sin ankomst. Det lureste er kanskje å ta stiklinger?

Men nå blir det såing om noen uker.
H2/H3 i hyttehagen
orm

Post by orm »

Noen tar stiklinger, vet jeg. Hvordan de klarer seg gjennom vintermånedene er jeg usikker på. Tomatene får vente litt her, tror jeg selv om jeg for moro skyld slapp ned et par frø nylig. De spirte selvsagt. Etter som jeg måtte sette på skikkelig lys til blodbegerne, får de stå der smn. m. et par paprika (fra butikken) og noen få chili (gamle frø uten navn). Just for fun!
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Her lever både morplanten og stiklingene :) Men de har fått både ny jord og næring. Jeg satte moderen dypt i potten slik at den nesten er for en slags stikling å regne. Den har nok utviklet endel nye røtter på den måten. Alle andre tomatplanter jeg har tatt inn før om årene, har dødd.
Post Reply