Kaffeplante

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Inger E

Kaffeplante

Post by Inger E »

No har eg lite geie på kaffeplanter, om det er fleire slag, f.eks., men eg veit at ei tanta til mannen min planta ut ei lita kaffeplante i Ytre Sogn. Planta vaks seg stor før andre oppdaga den, og dei måtte gjette seg til kva det var, for ho som hadde sett den der, ville ikkje sei noko :lol: . Planta hadde raude bær då eg såg henne. Det eg veit, er at denne levde ute i fleire år. Til slutt trur eg ho vart i vegen, og vart fjerna. Av og til fraus toppane om våren, men den kom fint for det.Denne fekk ho sikkert nok vatn!
Elles ville eg tru at dei toler turke, så det er berre å prøve seg fram. Den eg snakkar om, fekk sikkert ikkje mykje gjødsel, om noko i det heile.
Eg har og sett ei stor kaffeplante inne i stova til nokon som hadde god plass. Dei hausta bær fleire gonger om året, men neppe dei store mengdene. Vil tru du ikkje må bruke for mykje korkje av vatn eller gjødsel, i alle fall ikkje så lenge den er liten. Ståande fukt er det verste planter veit, om det ikkje er snakk om vassplanter.
Last edited by Inger E on 18 Jun 2017, 21:39, edited 1 time in total.
Martin

Re: Kaffeplante

Post by Martin »

Jeg hadde kaffeplanter for mange år siden. De ble dyrket frem fra frø, tatt fra ei stor plante. Jeg hadde dem i flere år (kun inne), og de fikk stell som andre potteplanter av meg. Men de likte seg ikke noe videre om vinteren i min tørre stueluft.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Amatøren
Herdighetssone: H4

Post by Amatøren »

Martin wrote:Jeg hadde kaffeplanter for mange år siden. De ble dyrket frem fra frø, tatt fra ei stor plante. Jeg hadde dem i flere år (kun inne), og de fikk stell som andre potteplanter av meg. Men de likte seg ikke noe videre om vinteren i min tørre stueluft.
Hvor får jeg tak i frø av kaffeplante?? Jeg har ønsket meg det lenge :lol:
Martin

Post by Martin »

I forrige uke så jeg at Plantasjen har småplanter. Det var 4-5 planter i hver potte. Ca. 15 cm høye.

Mine kaffebønner fikk jeg privat den gangen. Bærene var røde som Inger E sier.
Stephen

Post by Stephen »

Min kaffeplante er ca 6 år gammel og “st[*]or nok”. Den får organisk gjødsel en gang i blant (jeg husker maks 2 ganger pr år og litt neslevann når den star ute i godvær om sommeren). Ser ut til å trives bra (står i tørr stueluft med variabel men realtivt lav temperatur om vinteren)

Noen bilder fra ifjor sommer:
gallery/pic.php?mode=large&pic_id=1952

gallery/pic.php?mode=large&pic_id=1953

gallery/pic.php?mode=large&pic_id=1954

Fruktkjøttet er forresten spiselig, søt og god – har lest at kaffejuice lages fra fruktene! Men, hva med ”Kaffe-Te”? Iflg. Cornucopia II inneholder bladene mer koffein enn ”bønnene” og brukes til å lage en te i Etiopia! Må prøve å huske å prøve dette...
Mvh. Stephen
Malvik, ST H4-5
Stephen

Post by Stephen »

Min kaffeplante er nå i full blomst - jeg hadde helt glemt at blomstene har en veldig sterk men behagelig duft - hele huset dufter av kaffeblomster:

Image
Image
Image
Mvh. Stephen
Malvik, ST H4-5
Gunda
Herdighetssone: H3

Post by Gunda »

Å, parfymegal som eg er skulle eg veldig gjerne ha lukta på den der!

Alt godt, Gunda
Alt godt - min blogg om alt det gode i livet
Mathea

Post by Mathea »

Oi oi for ei plante :D men kjenner ikke lukta :wink: :D
hildur
Herdighetssone: H2

Post by hildur »

Min erfaring er at en kaffeplante trenger ganske mye vann. Jeg har prøvd å så frø (bønner) jeg har kjøpt uten å lykkes. Derimot har jeg alltid lykkesnår jeg sår ferske bønner som jeg plukker som røde bær fra en busk. Veldig artig å følge kaffeplanten fra starten! Hvis du ser et kaffetre med frukter, så kanskje det går an å lure seg til en? Avleggere skal som kjent stjeles.... Jeg har pt. to planter, men de er ikke så store enda at de har frukt.
Sissel
Herdighetssone: H1

Post by Sissel »

Jeg har også plukket kaffebønner fra planten min og sådd, og det gikk bra. Det tok litt tid før de spirte, en måned eller mer, husker ikke helt. Veldig kjekt å følge plantene helt fra starten! De trenger mye vann, det er også min erfaring, og jeg gir dem flytende gjødsel et par ganger i uka om sommeren. Finest blir de når de får stå ute om sommeren, synes jeg. Nå har jeg en som er blitt veldig stor, og jeg vil prøve å plante den ut i hagen! Det blir spennende om den klarer seg :?
Sissel
Herdighetssone: H1

Post by Sissel »

Det gikk ikke bra å ha den ute denne iskalde vinteren :oops:

Men så var det altså en plante jeg var lei av å ha i stua, den var blitt altfor stor. Heldigvis har jeg en etterkommer!
Mathea

Post by Mathea »

Uff da, synd den ikke tålte kulden..
Men du får starte på ny frisk:-)))
Lykke til :)

jeg har enda ikke truffet på kaffeplante enda.
roarhe
Herdighetssone: H3

Kaffeplante

Post by roarhe »

Jeg kjøpte en kaffeplante i en blomsterforretning da jeg studerte på NHH i Bergen, høsten 1983. Da var den sånn omtrent 30 cm og sto på kjøkkenbenken... Den har flyttet med meg rundt omkring, vokst seg til taket i stua her jeg bor i Oslo, den har mistet blader nedenfra så den har blitt som et tre, men det har hele tiden kommet nye skudd og blader. Den har blomstret masse og gitt frukter i 10-15 år.
Men nå plutselig etter nyttår har den blitt syk - og selv om den har fått nok vann på samme måte som den alltid har fått, har stått foran samme vinduet, ingen dramatiske temperatur-endringer eller andre luftforhold, egentlig ikke noen forandringer i det hele tatt - - og nå holder den på å dø fra meg...! HJELP ... !!!

Hadde håpet å finne noen andre med kaffebusk her som kunne fortelle meg hva som skjer ... Har hørt om andre steder - gjerne bedrifter med store, lyse kantiner eller lignende, som har hatt slike planter i mange tiår - - min er da ikke SÅ gammel at den skulle dø av alderdom ennå ... skal visstnok kunne bli både 60 år og mere.
Men det ser ikke ut til at det er noen eksperter på kaffeplanter her ... :(

Så hva skal jeg gjøre ... blir rart om den bare plutselig er borte... er jo ikke bare å kjøpe en ny, selv om den sikkert da blir passe stor og fin til jeg blir pensjonist ...
Kaffebær
Kaffebær
Image
Mathea

Post by Mathea »

WOW, denne var svær :) ser ut som den tåler å være med på flyttelass også :)
Martin

Post by Martin »

Kaffeplanta mi ble sådd for4-5 år siden, og i begynnelsen var det flere planter i potta.
Men som vanlig når flere planter står sammen.......de største tar over.
Det var bra for de resterende to plantene.
De begynner nå å bli store planter.

Jeg kan håpe på blomstring etterhvert.
Kaffeplante 5.mai 2016
Kaffeplante 5.mai 2016
Post Reply