Kaffeplante

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Inger E

Re: Kaffeplante

Post by Inger E »

Og då får du godduft i tillegg! Fin plante som kan bli skikkeleg stor.
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Jeg fikk blomster, og frukter, på kaffeplanten i min første leilighet. Det var et bygg fra 1920, med dårlig isolering, sånn at planten automatisk fikk litt vinter. Kaffeplantene jeg har hatt her jeg bor nå, med konstant temperatur på rundt 20 grader, har aldri blomstret. Så jeg tror kanskje litt vinter, eller nattesenking av temperatur om vinteren, kan være av det gode.
H2/H3 i hyttehagen
Martin

Post by Martin »

Fint tips Siri.
Lavere vintertemperatur ser jeg det står tidligere i tråden også.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Solveig

Post by Solveig »

roarhe: Hvis treet ditt er sykt, ville det være lettere å bedømme hva som feiler det hvis du la ut flere bilder. Er det flekker på bladene, gule blader eller annet som viser sykdom?

Her er en link som viser skadedyr og sykdommer et kaffetre kan få. Det er vel neppe tropiske skadedyr på treet ditt, men vi har noen "rakkere" som kan gjøre skade her hjemme også (trips, skjoldlus, midd osv).

Litt om hvordan en får treet til å trives

Min bror har hatt et kaffetre i minst 25-30 år, og det har fylt godt opp i et lyst hjørne av stua. Det har vært kraftig beskjært flere ganger for ikke å overta hele stua, men det har tatt seg fint opp igjen. Det har fantastisk flotte blanke blader og er et skikkelig blikkfang der det står. Det har aldri blomstret n¨r jeg har vært der, så det var hyggelig å få se de fantastiske blomstene på bildene Stephen la ut.
Stephen

Post by Stephen »

Min har dessverre ikke blomstret i 3-4 år :( Har pottet om med fersk jord...håper at den vil blomstrer i år!
Det er periodevis kaldt i min stue hvor jeg har den (også om natten senker jeg temperaturen til 10C eller lavere). Det er også mulig at den vil ikke ha full sol.
Mvh. Stephen
Malvik, ST H4-5
Martin

Re: Tomt. Slett tråd.

Post by Martin »

Jeg vet ikke hva tittelen på denne tråden kommer av.
Jeg fant tråden ved å søke etter kaffeplante.
Det er kanskje en eller annen som har vært sur på noe/noen og ville slette alle spor etter seg.
Ikke vet jeg. :?:

Men 5 år etter såingen kommer de første blomstene på min Coffea.
Kaffeblomster.jpg
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Post by Lille_blomst »

*
Interessant tråd med inspirerende bilder! :)

Jeg kjøpte en potte med flere kaffeplanter tett i tett nå i vår. Og nå lurer jeg på om jeg skal våge meg på å skille dem ad, eller om jeg skal potte opp hele "klyngen". Der er 6 jevnbyrdige enkeltplanter i potten nå. (Der var opprinnelig 4 til som var vesentlig mindre, de hadde vel spiret senere, tenker jeg, de klippet jeg bort nå nettopp.)

Så bør de 6 frøplantene fortsette samlivet ?
20170613_201614-816x459.jpg
For massevis av år siden hadde jeg en kaffeplante som fikk vokse seg stor over flere år. (Den gang var det en enkelt plante i potten.) Bildene i tråden her gav sånn sett gode minner. :)

Det ser ut som trådstarter har prøvd å skrote posten, ja Martin. Heldigvis gikk ikke det. Det ville vært urimelig når andre har bidratt med kunnskap og bilder... :? Og Inger's post har nå havnet øverst, dermed havnet Inger i trådstarter posisjon. Så hun kan sikkert forandre tittel i tråden, for eksempel tilbake til opprinnelig tittel "Kaffeplante".

Det er ellers morsomt å komme på steder som Plantasjen nå, i husplante-avdelingen får man følelsen av å være tilbake på 80-tallet, med alle grønnplantene osv. :mrgreen:

*
Martin

Post by Martin »

Hvis det er mulig å skille dem uten å rive røttene istykker, så ville jeg prøvd det. Kanskje til 2-3 sammen (maks).
Det går greit med så mange sammen til å begynne med. Det ser tett og pent ut.
Men når plantene blir større vil de minste dø bort allikevel (tror jeg).

Det er nok som du sier Lille Blomst. Men nå er jo Inger "trådstarter", og kan ordne opp i det.
Inger E

Post by Inger E »

Spørs om eg får til det, då. kan no prøve.
Prøvde å høgreklikke, men fann ikkje forslag til kva eg kunne gjere. Såg på 'inspiser., men det frstod eg ikkje noko av.
Siri K

Post by Siri K »

Lille_blomst wrote:*
Interessant tråd med inspirerende bilder! :)

Jeg kjøpte en potte med flere kaffeplanter tett i tett nå i vår. Og nå lurer jeg på om jeg skal våge meg på å skille dem ad, eller om jeg skal potte opp hele "klyngen". Der er 6 jevnbyrdige enkeltplanter i potten nå. (Der var opprinnelig 4 til som var vesentlig mindre, de hadde vel spiret senere, tenker jeg, de klippet jeg bort nå nettopp.)

Så bør de 6 frøplantene fortsette samlivet ?
Nei. Enten deler du opp i enkeltplanter, og forventer et visst svinn, eller så klipper du ned alle småbusker, bortsett fra én eller to.

Jeg har delt opp et sånt kaffevillniss før, og det gikk relativt bra. Men du skal nok slite med å få 100% overlevelse...
H2/H3 i hyttehagen
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

Inger E wrote:Spørs om eg får til det, då. kan no prøve.
Prøvde å høgreklikke, men fann ikkje forslag til kva eg kunne gjere. Såg på 'inspiser., men det frstod eg ikkje noko av.
Jeg ville prøvd å klikke på "Endre" på den første meldingen/posten din.
Og så bare skrevet ny tittel i ruten der tittelen står. Og deretter klikket på "OK".
På den måten har jeg endret tittel på tråder jeg har startet når jeg syntes at tråden "behøvde" det utfra hvordan den utviklet seg. :)

*
Last edited by Lille_blomst on 15 Jun 2017, 16:09, edited 1 time in total.
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

*
Martin og Siri K, takk for svar !

Jeg får prøve å dele, da. :shock:
Jeg trenger ikke full overlevelse, 6 kaffebusker, med tanke på størrelsen de får med tiden,
blir vel strengt tatt i meste laget. :mrgreen:

*
Inger E

Post by Inger E »

Takk, Lille_blomst! Der lærde eg noko i dag og.
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

*
Det er nå jeg som skal takke, Inger! :mrgreen:
- For at du fulgte min oppfordring og ryddet opp i det som var blitt rotet til... :D :wink: :D

*
Siri K

Post by Siri K »

Siri K wrote: Jeg har delt opp et sånt kaffevillnis før, og det gikk relativt bra. Men du skal nok slite med å få 100% overlevelse...
Jeg kan supplere med at jeg ikke gikk til "drastiske" skritt, som å gi de delte kaffeplantene hjelp i form av plastpose (med avkuttete hjørner) over seg. Ikke dusjet jeg heller. Hadde jeg gjort dette, hadde kanskje alle de enkelte plantene overlevd.

Når jeg deler planter, velger jeg et tidspunkt da jordklumpen verken er våt eller tørr - noe midt i mellom. Så løfter jeg jordklumpen ut av potta, og klemmer på den fra alle kanter, for å løsne den opp litt. Deretter drar jeg forsiktig jordklumpen fra hverandre, sakte, så jeg unngår å dra istykker røttene mer enn nødvendig. Da går det ofte ganske bra. :)
H2/H3 i hyttehagen
Post Reply