eple tre fra frø

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
pinot noir
Herdighetssone: H3

eple tre fra frø

Post by pinot noir »

Hei,

Guttene mine plantet for et par måneder siden en del eplekjerner i en liten pottet. Det kom opp 7 spirer som vi nå har delt fra hverandre slik at de står i hver sin potte og de største har vel blitt en 15-20 cm høye og ser sunne og friske ut. Eplene som vi tok ut kjernene fra, var noen veldig gode røde økologiske epler fra New Zealand, men mer en det vet jeg ikke om dem. Jeg har støttet dem opp med hvert sitt grillspyd ettersom noen av dem var litt slappe i holdningen. Nå ser det ut som de vokser rimelig beint oppover. Jeg er egnetlig imponert over at så mange har overlevd opp til nå. Er det noe vi bør passe på for å øke sansynligheten for at det blir trær av dette noen gang? Skal vi ta dem inn på noe tidspunkt? Eller kan de overleve høsten/vinteren ute? Hva med gjødsel? de har fått en liten dose kugjødsel og beinmel. Hvor fort vokser de? håper noen har erfaring med dette :) Spennende er det uansett :P
jackh

Re: eple tre fra frø

Post by jackh »

Velkommen, Pinot Noir -
ah - det brukernavnet ditt gir meg minner -
jeg vet lite om epletrær men det høres ut som om alt er riktig, ville bare ønske deg velkommen!
Last edited by jackh on 30 Jul 2009, 12:17, edited 1 time in total.
Med hilsen
Jack
(H3)
Hanegal

Post by Hanegal »

Blir så glad når folk tar ungene med på slike "eventyr"! :D

Har ingen råd om hva dere kan gjøre for å øke overlevelsessjansene til de "små" - det høres ut som om dere til nå har gjort alt rett! :)

Har ingen særlig praktisk erfaring med frukttrær - vi har nettopp (i fjor) plantet våre første trær - men følgende har jeg lest meg til: det er ikke sikkert at dere får de samme gode eplene som frøene kom fra. Også økologiske dyrkere kryssbefrukter eplene sine for å få fram nye sorter og påvirke ting som farge, form, holdbarhet, osv., så hvis "mor" og "far" er forskjellige sorter som tilsammen har gitt eplet dets spesielle egenskaper, kan "barn" fra dette eplet komme ut som noe helt annet - med syv spirer kan dere i teorien få like mange eplesorter - og risken er at det ikke blir noe spiselig. Men dere kan så klart være heldige også, og få akkurat det eplet dere spiste, eller noe enda bedre! :)

Trærne kommer ikke til å ha dvergvekst slik podede trær har, men vil vokse seg like høye som i "vill" tilstand, 8-10 meter minst, om jeg ikke husker feil, selv om det vil ta noen år. Dessuten må dere også vente minst fem-sju år før dere får frukt, kanskje lenger. Dette kan dere påvirke gjennom å pode kvist eller knopp på eksisterende trær, da kan dere få frukt etter et par år, og dere slipper å ringe brannvesnet for å låne stige under eplehøsten! ;)
pinot noir

Post by pinot noir »

takk for både velkomsthilsen og tips :) Gutta har sluttet og sjekke hver dag om det har kommet epler, men de viser dem stolt frem til besøkende sammen med gullrotimelkekartong prosjektet vårt. Det er jo en del læring i dette og de (og ikke minst jeg) synes det er spennende å se at det vokser:) , men hvis vi risikerer å få 7 trær på 10 meter i den relativt beskjedne hagen vår så tror jeg vi skal se om vi ikke får gitt bort de fleste i julegaver. De kan nå stå og pynte opp på terassen foreløbig, så får vi se om de som overlever vinteren vokser såpass at de kan bli planteferdige julegaver neste år :) Deretter må jeg lese litt om poding forstår jeg.
themenace

Post by themenace »

Hei!

Enig med hanegal - du vil få rotekte epletrær som kan bli veldig store, og ta mange år å sette frukt. Er du heldig så kommer frukten fra en fruktbonde som bare har epler - vanligvis har plantasjene prydepler som er meget gode pollinerere, men gir avkom som ikke smaker særlig godt.

Jeg har planer om å prøve det samme som deg ila høsten, så steiner fra hhv Sylvia og Gravensten som står tett, og det er ikke prydepler i nærheten. Si at jeg får opp 10 små trær, alle unike og forskjellige, og poder en kvist fra hver på et fruktbærende epletre. Da vil jeg ila 2-3 år kunne få frukt på på podekvistene, og se om noen av trærne er verdt å beholde. De vil sikkert begynne å bli plagsomt store på 2-3 år, allerede...
Bille
Herdighetssone: H2

Post by Bille »

Hei og velkommen, Pinot noir :)

Så spennende, og så smarte dere var som noterte hvilket eple kjernene kom fra. Jeg plantet et par kjerner i en potte i fjor. Det kom 1 spire, men jeg noterte selvsagt ikke om eplet var godt eller ei, men satser på fin blomstring og så får evt epler til trosten bli en bonus.

Min spire ble stående i samme potte (20 cm) ute over vinteren. Potten står plassert oppå jorden i et grunt bed med en skvett takrennevann dann og vann, så den har hatt det fuktig iblant men jorden tørker også opp i perioder. Vet ikke hvor du bor, men min spire har hittil fått kun morgensol og masse kald nordavind (Rogaland), ingen vintertildekking heller bortsett fra kanskje litt snø i et par uker. Dette er i feriehagen og jeg er der nesten aldri mellom november-mars, og denne typen spirer glmmer jeg rett og slett ut helt til jeg finner dem igjen om våren.
Planten overvintret fint ute, den er nå tett og fin, er vel blitt ca 40 cm. Har tenkt å la den stå nok en vinter i potte, og evt plante den ut i 2010. Hjortedyr passerer feriehagen og jeg tror ikke akkurat at de tar betalt for å jafse i seg en sånn plante. Men har du mer kontroll over hvem som ferdes i hagen så kan du sikkert plante ut etter f.eks. 1 vinter.

Høres hyggelig ut å gi små epletrær i gave. Jeg ville beholdt og plntet minst 2 og heller fjernet de som er til overs når jeg var sikker på at ett tre greier seg. Lykke til!
H2-3
Min blogg: Skyggebalkongen
Fakta og tips om mer enn 250 planter - Plantesentralen.no
Paulsen

Post by Paulsen »

themenace wrote:Hei!

Enig med hanegal - du vil få rotekte epletrær som kan bli veldig store, og ta mange år å sette frukt. Er du heldig så kommer frukten fra en fruktbonde som bare har epler - vanligvis har plantasjene prydepler som er meget gode pollinerere, men gir avkom som ikke smaker særlig godt.

Jeg har planer om å prøve det samme som deg ila høsten, så steiner fra hhv Sylvia og Gravensten som står tett, og det er ikke prydepler i nærheten. Si at jeg får opp 10 små trær, alle unike og forskjellige, og poder en kvist fra hver på et fruktbærende epletre. Da vil jeg ila 2-3 år kunne få frukt på på podekvistene, og se om noen av trærne er verdt å beholde. De vil sikkert begynne å bli plagsomt store på 2-3 år, allerede...
Det er gøy å høre at du vil prøve å plante eplefrø fra egne trær. Du vil få et problem med Gravensteinfrøene dine. Siden Gravenstein er tripoid. (har tre sett med med kromosomer i hver celle. To sett er vanlig) Derfor vil sjelden frøene fra gravenstein spire godt. Det vil også være varierende sett med kromosomer i frøene. Dette er også grunnen til at Gravenstein ikke fungerer som pollensort til andre epler. Når det gjelder Sylvia så anntar jeg at det er et vanlig sett med to kromosomer som vil spire. Da kan du få alt fra små dvergbusker til enorme trær, og frukten vi variere like mye. Men det kan være veldig gøy å se, også får man jo en histore knytta til treet.
gartner10

Post by gartner10 »

Her tror jeg vi skal ta ting i rekkefølge. Jeg har sådde trær hjemme som bærer frukt. Det har tatt fra 7-12 år. Alle frøsådde trær blir ulike siden frøene har gener fra to forskjellige sorter. Det er på denne måten nye fruktsorter kommer frem. Størelsen på trærne blir normalt store, men det vil variere fra sort til sort. Om trærne vil klare en Norsk vinter er bare å prøve. Det er ikke så stor sjanse for at de gir god frukt,men den er der. Om et av trærne gir gode epler kan du få en gartner til å pode det på en grunnstamme eller et kjøpt tre.

Nå skal jeg fortelle litt om et frøsådd tre, dets natur. Det går gjennom en barne-ungdoms- og voksenfase som vi mennesker. MEN grenene langs bakken vil være i barnefasen i mange år, mens toppskuddene vil kanskje være voksne. det er de skudd som bør brukes til poding. Å pode skudd fra et 2-4 år gammelt frøsådd epletre gir ingen fordeler. Treet vil fortsatt bruke mange år før det bærer første gang.
Men ved å binde ned årsskudd vil treet komme tidligere i bæring.
Øystein, gartner i Østfold

Mitt navn på Instagram er @gartner10. Har lagt ut bilder av noen av de dagliljene jeg har fått frem fra frø.
themenace

Post by themenace »

gartner10 wrote:Her tror jeg vi skal ta ting i rekkefølge. Jeg har sådde trær hjemme som bærer frukt. Det har tatt fra 7-12 år. Alle frøsådde trær blir ulike siden frøene har gener fra to forskjellige sorter. Det er på denne måten nye fruktsorter kommer frem. Størelsen på trærne blir normalt store, men det vil variere fra sort til sort. Om trærne vil klare en Norsk vinter er bare å prøve. Det er ikke så stor sjanse for at de gir god frukt,men den er der. Om et av trærne gir gode epler kan du få en gartner til å pode det på en grunnstamme eller et kjøpt tre.

Nå skal jeg fortelle litt om et frøsådd tre, dets natur. Det går gjennom en barne-ungdoms- og voksenfase som vi mennesker. MEN grenene langs bakken vil være i barnefasen i mange år, mens toppskuddene vil kanskje være voksne. det er de skudd som bør brukes til poding. Å pode skudd fra et 2-4 år gammelt frøsådd epletre gir ingen fordeler. Treet vil fortsatt bruke mange år før det bærer første gang.
Men ved å binde ned årsskudd vil treet komme tidligere i bæring.
Hei!

Endelig noen som har prøvd dette!

Kan du fortelle litt om hvor stor variasjon det blir i frukten, og om det blir akseptable epler? Er det noen fruktslag som er bedre egnet til slike forsøk enn andre?
Aasta

Post by Aasta »

Det gartneren prøver å formidle, er treets fysiologi. Om det blir gode epler, vil tiden vise. Det kan det bli, men det vil i så fall være ren slump! Alle de ‹bra› eplesortene vi kjenner i dag (en håndfull? 10? 50?) er resultatet av slike slumpetreff, som oftest dog med målrettet avl bakom, likevel er det slump når det av og til lykkes å få fram en ny god sort. Og alle verdens gravensteiner er det samme treet… som regel podet på en frøsådd stamme. Så i verste fall, om eplene ikke er gode, kan du alltids bruke treet som podegrunnlag for opptil flere ‹edle› sorter!
Aasta, Oslo

‹Il faut cultiver son jardin›
gartner10

Post by gartner10 »

Nei, ikke bruk de som grunnstamme. De grunnstammene som brukes i dag (M26,M9,B9 osv) er nøye utvalgte "sorter" som alle gir små trær. De er småvokste og overfører den egenskapen til den sort som er podet på. Podes Discovery på en frøsådd stamme vil treet bli stort( den er vanligvis en av de mest småvokste sorter som er på markedet).
Da jeg gikk på Gjennestad for noen år siden, var jeg veldig ivrig på å så epletrær. Og forhørte meg med ekspertisen på hva jeg kunne forvente. Og fikk høre at for hvert 1000. tre kan man få et tre som er aktuelt å sende ut på markedet. Men man vet aldri når det 1000. treet spirer.
Jeg har to frøtrær i barndomshjemme som er alt som er igjen. Min far hugger ivrig ned når noen ikke er gode. Begge har frukt. Det ene bar i fjor og; nydelig røde men ikke så gode. Men tenkte å gi det en sjanse til.

I og med at vi skjelden vet hvem som er far til eplefrøene er det vanskelig å forutsi treets form og eplenes utseende og smak. Du må bare prøve. Flere av dagens sorter er sorter som stammer fra eldre gårder som sådde sine egne epletrær. Noe som var vanlig på små gårder før. Noen ganger kunne det dukke opp gode epler. Haugman er en sort som har et slikt opphav. Men det var først og fremst til matlaging en brukte frukta.

Jeg har hørt om eplesorter som man har tatt frø av og fått avkom som har vært veldig lik opphavet.

Mitt navn på Instagram er @gartner10. Har lagt ut bilder av noen av de dagliljene jeg har fått frem fra frø.
pinot noir

Post by pinot noir »

Hvis en plukker ut frø fra et eple, vil spirene fra dette bli 'eneggede tvillinger'? dvs helt like? eller vil det være like mye variasjon som fra andre epler på treet?
gartner10

Post by gartner10 »

De vil være like forskjellige som deg og dine søsken(om du har noen). Det finnes to eplesorter som stammer fra samme eple: Cox Pomona og Cox Orange. Det første er større og litt grovt samt ikke av de beste. Men treet er hardført.
Det andre er et lite, mindre herdig tre med små, kjempegode epler. Smaker banan. Om noen har den sorten ønsker jeg meg podekvist.

themenace

Post by themenace »

gartner10 wrote:De vil være like forskjellige som deg og dine søsken(om du har noen). Det finnes to eplesorter som stammer fra samme eple: Cox Pomona og Cox Orange. Det første er større og litt grovt samt ikke av de beste. Men treet er hardført.
Det andre er et lite, mindre herdig tre med små, kjempegode epler. Smaker banan. Om noen har den sorten ønsker jeg meg podekvist.
Spennende med eldre smaksrike sorter. Cox Orange er bevart flere steder i Norge hvor man kan få podekvist:

Cox's Orange http://www.skogoglandskap.no/sort/coxs_orange

Bevaringstatus
Finnes bevart i sortssamling følgende steder:

Lier bygdetun
Hvaler fruktprosjekt
Hjeltnes gartnarskule
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Spennende er det uansett for de som har tiden foran seg. Der far vokste opp står (sto) det to epletrær. Eplene er ikke så mye å skryte av, men greie til mos. Tipper mine besteforeldre sådde disse. Der mor vokste opp var det stor eplehage. Ett av trærne hadde to sorter - den ene Transparente blanche som jeg likte veldig godt. Mulig smakssansen endrer seg, men mine T. b. har ikke så god smak. Har lest at grunnstammen kan påvirke smaken, men vet ikke om det stemmer. Eplene på ett av trærne kalte de 'russere' - store og sure, antagelig vinterfrukt. Naboen hadde et lite tre med små epler som hadde en anelse av kryddersmak, antagelig også søte. Man bryr seg jo ikke med navn på epletrær som barn, men har som voksen tenkt på hvilken sort dette var.
Post Reply