Moreller i Klæbu (H6)?

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
rustywater

Moreller i Klæbu (H6)?

Post by rustywater »

God kveld. Første gangen jeg poster på dette forumet :)

Vi flyttet til Klæbu for et par år siden og har såvidt begynt på hagen. Spørsmålet mitt er om noen har erfaringer med å å dyrke moreller /søtkirsebær så langt nord?

Ifølge kartet har vi Herdesone 6. Huset vårt står på en liten ås med masse sol, men også vind. Vi har normalt snø fra november til midten av april.
B. R.

Re: Moreller i Klæbu (H6)?

Post by B. R. »

Bor på Frosta og har et morelltre på en vindfull nordside av huset. Attpåtil står det i tørr og skrinn leirjord og får aldri gjødsel. Likevel blir det massevis av moreller. Så da burde det gå bra i Klæbu også! Vi har i tillegg et kirsebærtre som bærer godt, men terroriserer oss med tusen rotskudd. (Kan dessverre ikke gi deg noen navn på disse trærne, de er nærmere 20 år gamle.)
Dag
Herdighetssone: H4

Post by Dag »

Prøv Stella - Sunburst og Wormdal.
Jeg har de to første og Stella er min favoritt. Hvert bær er som en konfekt :)
Velkommen til forumet.
Dag
rustywater

Post by rustywater »

Takk for svarene, det blir nok til at vi prøver og ser.
Martin

Post by Martin »

Jeg valgte Lapins fordi flere nettsider nevner at den er sterk mot revning og sprekking. Jeg antar det er en fordel i områder med mye regn.
Men jeg vet ikke hvordan de andre sortene er.

http://www.planteskoler.dk/4/15/5330/la ... ebaer.aspx

Mitt tre ble utplantet for ei uke siden. Det er et sjangsespill så tidlig, sidet bladene er utløvet.
Nå følges temperaturutsiktene med argusøyne.
Jeg måtte bare bli kvitt litt vekster som sto klare for utplanting. Det hopa seg opp. :)
Lapins
Lapins
Lapins kirsebær i april
Lapins kirsebær i april
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Bjørg

Post by Bjørg »

I Narvik H5-6 Hadde jeg Morellsortene "Van" og "Merton Glory" Store fine kjøttbær med en fortreffelig smak Men det blir store trær. Så for meg ble det halvdelen til Sjæra og helvdelen til meg. Kjøpt på Randesund planteskole i 1994 og fraktet opp.
De bar mye bær men av forståelige grunner(innsekter) så bar de ikke like mye hvert år.
Men disse er å anbefale.

http://www.keepers-nursery.co.uk/merton ... riety.aspx

Bjørg
Mathea

Post by Mathea »

Nå fikk jeg vann i munnen ;)

Vi har hatt to forskjellige sorter, men rådyra ødelegger etter hvert vi kjøpe nytt :(
Rune H.

Post by Rune H. »

Hei :)

Første gang jeg skriver i dette forumet jeg også :)

Jeg bor i Namsos (H4), og har hatt veldig lyst til å plante morelltre, så jeg søkte litt på nettet og kom over denne forum-tråden.

Jeg syntes det hørtes fristende ut med disse Stella-bærene, og tenkte jeg ville ta en ringerunde til gartneriene i området her for å høre om de hadde slike trær. Men før jeg kom så langt, så var jeg i byen og stakk innom Plantasjen, og det viste seg faktisk at de hadde Stella-trær der, til min store overraskelse :) Dermed kjøpte jeg det.

På merkelappen står det herdighetssone 3 (H3), så jeg ble litt skeptisk. Men gartneren på Plantasjen sa at jeg måtte bare prøve. Hun nevnte at frosten kunne bli et problem, særlig hvis det samler seg mye vann rundt rota, og det fryser til is. Etter jeg kom hjem begynte spørsmålene å dukke opp. Jeg har jo ikke så mye peiling på dette med hage og planting, så derfor tenkte jeg å legge ut spørsmålene her, og håper noen vil svare.

1. For å unngå for mye frost rundt rota, kan jeg f.eks. blande sand eller leca-kuler i jorda (slik at vannet drenerer lettere)?
2. Er det en idé å plante treet litt høyt (slik at vannet renner vekk fra plantestedet)?
3. Er det noe spesielt jeg bør tenke på nå når jeg planter det, eller er det bare å spa et hull i jorden og sette treet nedi og så vanne godt?

Er takknemlig for alle svar :)
Inger E

Post by Inger E »

Fyrst, velkomen hit!
Så tenkte eg å svare på noko eg eigenleg ikkje veit så mykje om. Men på spørsmål 1. er svaret ja. Det kjem no og an på kva slags jord du har.
2. Kva meiner du med å plante høgt? Er terrenget slik at det er naturleg, er svaret ja.
3. Du bør tenkje på lysforhold, og ikkje minst vind. Er det kaldt, vert det endå kaldare om det er utsett for vind. Så ein plass der det er noko som gjev livd, er fint.
Dag

Post by Dag »

Jeg bor i sone 4-5 og har Stella på ulike steder i hagen. Selv i vinter med ned mot minus 30 i tre perioder, var det ingen nedfrysning på trærne.
Jeg tror ikke du behøver å tenke så mye på forholdene eller jordsmonn. Plant treet, vann det godt i starten.
Ferdig med det. Det som blir viktigere etter hvert, er å passe på at det ikke blir for høyt eller for omfangsrikt.
Det må være slik i form at du kan legge et nett over det uten å måtte trøble for mye. Vet du hvilken grunnstamme
det er podet på? Er det en lavtvoksende grunnstamme, er du heldig. Du vil nok finne ut at det ikke er lurt
å slippe treet mere enn 2.5 meter i høyden.
Lykke til - og velkommen til Forumet!
Dag
Rune H.

Post by Rune H. »

Hei Inger! Takk for svar!

1. Jeg har kjøpt plantejord (Floralux), men tenkte kanskje å blande enten sand eller leca-kuler med denne. Er dette å anbefale hvis jeg vil ha god drenering?
2. Det er ikke store forskjeller i terrenget, bare små ujevnheter på tomta. Er det da noen hensikt å plante treet der det er høyest?
3. Vi bor ved foten av et lite fjell som skjermer mot nordavinden. Pluss at det er en del gran- og bjørketrær som tar imot for vinden, så det skulle vel kanskje være greit sånn sett?
Rune H.

Post by Rune H. »

Takk, Dag!
Det var betryggende å høre at dine trær har klart seg i minus 30 grader!
Treet jeg har kjøpt er 2 meter høyt akkurat nå, så da skulle det vel ikke være behov for beskjæring med det første.
Martin

Post by Martin »

Jeg har vel egentlig ikke så mye jeg kan legge til. Men kan ta med at min Lapins, som er avbildet over, også ble plantet litt opphøyd mot et sydvendt berg. Der håper jeg det produserer massevis av smaksbomber. Mitt tre har samme herdighet som din Stella, og jeg tok et bilde av det i morges.
Lapins kirsebær
Lapins kirsebær
Martin

Post by Martin »

Jeg har tenkt å supplere med enda et tre. Men utvalget er ikke det helt store. Kun Sunburst, Stella og Lapins.
Jeg blir fristet av Dags konfektbeskrivelse av Stella, men skremt av min 20 år gamle bok "Lær å dyrke frukt" som sier at den revner.
Søtkirsebær Stella
Søtkirsebær Stella
Sunburst og Lapins beskrives nærmest likt, og jeg har lyst på litt variasjon.
Det ville også vært greit med litt spredning i modningstiden.
Sunburst og Lapins
Sunburst og Lapins
Dette bildet har lite med emnet å gjøre,
men jeg driver bare med litt hageplanlegging mens sola gjør seg klar til å smile. :)
Solrenning over Nidarosdomen
Solrenning over Nidarosdomen
island monkey

Post by island monkey »

Koh Martin, opererer alle dine rådyr og hjorter altså within the sound of the bells of Nidaros?
Kirsebærtreet mitt er “Sunburst”. Kan selvsagt ikke si noe om herdighet i H6, men godt er det da!
Post Reply