Skamløse pralerier

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
island monkey

Skamløse pralerier

Post by island monkey »

Blomsterdyrkerne har “Dagens vakreste” som gir mye glede.
Men matplanter er ikke alltid spesielt vakre, og selv om de er det, kan de jo ikke konkurrere med alt det vakre som blir lagt in der.
I tillegg er det ofte bare snak om matplanter når det er noe som er galt, eller i det minste ikke helt i orden. Men mange grønnsaker og mye frukt trives og vi er svært glade i dem.
Det kan dessuten nok bli nyttig til andre for å finne ut om hva som trives hvor, navn, utseende, osv. Og i tillegg kan vi se på bildene til vinteren, når alt vi høstet er i magen, potten eller fryseren..

Så hva med et sted hvor man kan skryte av store eller små avlinger, pene eller stygge? Erter som vokser bra, noen saftige salatplanter som var igjen etter sneglerne kom på besøk, eller hva som helst? Jeg er vel ikke alene i å a glede meg i suksessen til andre? Og å aldri bli lei av å titte på alt slags spiselige planter?
Vær så snill og vis ‘potetene’ deres og skrytt av dem. Uten skam!

Ps: Tittelen er bare reklame. Jeg mener glede, fornøyelse, takknemlighet osv..selvfølgelig. ;)
Last edited by island monkey on 05 Jul 2010, 15:19, edited 1 time in total.
island monkey

Re: Skamløse pralerier

Post by island monkey »

For min del, det er noe rart med å høste. Jeg liker å dyrke matplanter, og jeg ville ikke gjøre det om det var ikke noe avling, men egentlig misliker jeg å høste. De første fem minutter er veldig moro, og da blir jeg lei av å plukke alle disse ripsene, endeløse rekker av bringebær, sukkererter, bønner. Jeg foretrekker å plante og dyrke dem, å høste er kjedelig. Avlingen er jo oppnådd, den henger på buskene. Skjønner dere?
Uheldigvis må den plukkes. Men når jeg er ferdig og har sammlet alt, jo, da kjenner jeg gleden igjen..
Attachments
040710.jpg
040710.jpg (132.01 KiB) Viewed 7455 times
salvia
Herdighetssone: H4

Post by salvia »

Så lekre artisjokker!
Inger E

Post by Inger E »

Kan ikkje skryte av noko som er modent enno, her. Har no heller ikkje så mykje etande, anna mynte og slikt til te. Laga foresten eit godt drikke i dag, tykte eg sjølv. Her kom nokre damer på terrassebesøk, så eg laga ein sterk te av diverse mynter og sitronmelisse i går. Sette det i kjøleskåpet i natt, og blanda det så opp med ca. 1/4 eplejuice og 1/4 eple-og pærebrus utan sukker. Om teen er veldig sterk, kan ein blande i kaldt vatn fyrst. Har gjort det ein gong, og det vart godt motteke. Godt når ein er tyrst. Ikkje for søtt, og med ein liten ettersmak av alt det andre.
jordbru
Herdighetssone: H2

Post by jordbru »

God ide Island Monkey. Ikke alt trenger å være vakkert, men jeg ville finne det interessant å se hvor langt andre er kommet.
Timanna
Herdighetssone: H7

Post by Timanna »

Jeg har høstet (og spist :D) sommerens to første squasher! :lol: :lol:
Flotte, store og kjempegode så klart :lol: :lol:
Hanegal

Post by Hanegal »

Skamløst meddeler jeg at vi har én tomat på gang. Én. Pralet tar jeg en annen gang. *host* :roll:
island monkey

Post by island monkey »

Tja.. disse artisjokkene.. jeg hadde tenkt at de skulle vare litt.
Renset alle ‘kokte’ dem, og befalte at alle kunne ta to eller tre halvdelen til middag. Som ekstra. Men da jeg kom inn i kjøkkenet noen timer senere, til å putte den store resten i fryseren, var alle borte. Datteren min spiste ni artisjokker på en gang. Og hun angret ikke engang om det. Snakk om skamløs..

Om du ikke skryter av denne drikken Inger, så skal jeg vel gjøre det snart, fordi jeg har veldig lyst til å kopiere den. Men jeg har ikke nok mynte ennå!

Takk Jordbru, jo, det er interessant allerede:
Timanna har squasher! I H7…gratulerer! Kanskje kan jeg ta noen neste helg, men absolut ikke tideligere.

Hehe, Hanegal, jeg har mange tomater på gang. Men det kan jo hende at jeg får ikke noen, mens du får en halv bøtte. Denne tomatbjørnen har jo ikke blitt skudd ennå..
jordbru
Herdighetssone: H2

Post by jordbru »

Utover at jeg har spist sukkerter og krydder så er det ikke så mye å skryte av enda.

Men har to agurker pågang, fristes nesten til å ta bilde av de og legge ut :)
Tomatene er blitt grønne, ihvetfall noen av dem. Har to typer tomat (gardeners delight og cherry), har klart å blande de så jeg vet ikke hva som er hva. Trodde jeg skulle klare å skille de på øyemål, men det gjør jeg altså IKKE.

Som newbee så er hver dag en ny erfaring. Dagens erfaring: Paprika blomster (trodde det var paprika som vokste:))
Timanna
Herdighetssone: H7

Post by Timanna »

island monkey wrote:Timanna har squasher! I H7…gratulerer! Kanskje kan jeg ta noen neste helg, men absolut ikke tideligere.
De har stått i drivhuset ganske lenge før de kom ut, da ... :oops:
magnolia

Post by magnolia »

Jeg har høstet 1 stk. squash allerede!
Hanegal

Post by Hanegal »

Her er den! :D

Blyg og rødmende gjemmer den seg blant grønne blader. :)

Image
salvia
Herdighetssone: H4

Post by salvia »

Vel, vel, Island Monkey - det ER jo bedre å spise ferske, gode ting enn tinte frosne, så jeg håper din lekker-sultne datter er tilgitt sin apetitt for ferske artisjokker.

Selv er jeg veldig fornøyd med aspargesen vi har spist frem til nå. Vi har 7 stk. 8 år gamle planter (Mary Washington, tror jeg de heter) til en familie på tre personer, og det holder ganske bra. Såpass bra at naboen også har fått en bunt. De vokser litt vindutsatt til, sol bare siste halvdel av dagen. Men nå har vi sluttet å høste - det sies at man ikke skal ta fler sånn ca. etter sommersolverv. (Om det er helt riktig, vet jeg egentlig ikke).

Potetåkeren ser fantastisk ut! Bare et ris har gulnet hen, og der var det bare poteter på druestørrelse.

Jeg leste i et gammelt hageblad at om man ønsket en fast potet, så skulle man fjerne riset kort tid etter blomstring. Og la det stå lenge, om man ønsket en melen en.

Noen som vet om det stemmer?
island monkey

Post by island monkey »

De har stått i drivhuset ganske lenge før de kom ut, da ...
Du klarte det da..og slo 'syden i vest'! Alt er lov..;)

Hanegal, den er en kjempetomat! Den fyller nok en halv bøtte seg selv.. Hva er navnet til denne monsteren?
så jeg håper din lekker-sultne datter er tilgitt sin apetitt for ferske artisjokker
Hun er nesten blitt tilgitt. Men det blir vel vanskelig å glemme, en slik spektakulær grådighetsaksjon! ;)

Jeg har et 4 år gammel aspargesbed, og jeg må inrømme da at aspargerser som man dyrket selv er noe helt annet enn kjøpeaspargeser. Forskjellen var vel mye større enn jeg forventet.

Det er mange Irer på perselhagen. Det som de vet ikke om potet, er ikke verdt å vite, sier man. Skal spørre om det snart, men jeg har aldri hørt det før. Trodde det skyldet potetarten, stortsett?

Det var stygge, men gode bringebær idag. Trengte nesten to timer for å plukke disse jammerlige esker. Men de siste, ukjente bær er let å plukke. Busken sådde seg selv (eller var det en fugl, som betalte for årevis av moreller?).
Jeg har ikke peiling hvordan den heter. Smaken ligner bringebær, med en smule av solbær, eller kansje bjørnebær. Men bare en smule. De er veldig gode og søtte, og nesten sorte når de er modne.
Er det noen som igjenkjenner den? Noen her påstår den heter “sunberries”, men jeg tror det er ikke riktig. På andre hånd, de krysser bringebær med andre bær hele tiden, så det er vel vanskelig å vare å jour med alle..
Attachments
bær070710.jpg
bær070710.jpg (146.19 KiB) Viewed 7283 times
ukjente-bær070710.jpg
ukjente-bær070710.jpg (121.75 KiB) Viewed 7283 times
mystiskbærbusken070710.jpg
mystiskbærbusken070710.jpg (153.57 KiB) Viewed 7283 times
Inger E

Post by Inger E »

Ser ut som bjørnebær for meg.
Post Reply