Skamløse pralerier

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
salvia
Herdighetssone: H4

Re: Skamløse pralerier

Post by salvia »

Ikke vet jeg om dette er ualminnelig, for jeg pleier ikke oppsøke skogen for å finne sopp før senere i sesongen. Men når strandværet ikke slår til og sopptankene likevel melder seg - så viste det seg at det var fullt mulig å finne nok til middag. Merkelig nok var det ganske tørt mange steder i skogen, selv etter alle regnskurene vi har hatt i det siste.
Siri K

Post by Siri K »

Grøftekantplante med svarte bær kan for eksempel være trollbær.

Men det er vel litt tidlig? I alle fall her. I likhet med piggsoppen.
H2/H3 i hyttehagen
salvia

Post by salvia »

Det var da kraftig bærdannelse på en liten og ganske uunnseelig blomst. Men jeg tror det må være den, ja.
schnuj

Post by schnuj »

Fant denne tråden tilfeldigvis, men den er veldig gøy å lese! Selv har jeg bare begynt å dyrke i år, med blandet, men lovende resultater. Squash-plantene trives spesielt godt - har nettopp høstet dette monsteret på nesten 9 kilo. :D
Squash
Squash
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Post by Lille_blomst »

*
WOW, begynt å dyrke i år, og så får du SÅNNE resultater... :shock:
Du må jo bare fortsette å dyrke, du... :mrgreen: :wink: :mrgreen:

*
island monkey

Post by island monkey »

Imponerende! Og squashen ser fremdeles ung ut, hvem vet hvor stor den kunne blitt! ;)
schnuj

Post by schnuj »

island monkey wrote:Imponerende! Og squashen ser fremdeles ung ut, hvem vet hvor stor den kunne blitt! ;)
Ja, de vokser utrolig fort! :shock: Litt usikker, men jeg tror de tar på seg nesten en kilo hvert døgn. Så det er ikke lov å "vente til i morgen" med høsting hvis den er størrelsen jeg ønsker. :lol:
Lille_blomst wrote:*
Du må jo bare fortsette å dyrke, du... :mrgreen: :wink: :mrgreen:
*
Det er nok et tegn på at jeg må fortsette, ja. :wink: Synes det har vært både gøy og givende. Selv om ikke alle resultater var like gode - fikk 3 kålrot av 13 frø, takket kålfluer og en nysgjerrig toåring som begynte å "luke". :) Men jeg har lært mye og kommer sikkert til å lykkes bedre neste år.
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

*
Ja, altså,
toåringer og andre skadedyr kan være en utfordring... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

*
island monkey

Post by island monkey »

To og treåringer som 'luker' er overkommelig. Pass deg for 32 og oppover-åringer dog, særlig hann-lukere. Det stopper ikke med noen kålrot, det går med hele aspargesbed på én gang! ;)
salvia

Post by salvia »

Hi-hi, mange små soppfangster siden sist, men se på denne da:
litenok.jpg
Etter et par timers rensearbeid er endelig sopptørkeren min full av steinsopp! 6 etasjer! + 3 brett i stekeovnen og 2 på badegulvet. Det er første gang siden jeg anskaffet denne tørkeren: endelig! Når de er tørre skal jeg tørke kantareller også. Med begeistret hilsen.
Siri K

Post by Siri K »

Oi, oi! Dette er tjuegangeren av hva jeg fant (samme arter) - litt misunnelig. Men så slapp jeg rensearbeidet også, får trøste meg med det (litt mager trøst, da).
H2/H3 i hyttehagen
island monkey

Post by island monkey »

Halleluia, Salvia... men du har ventet lenge nok, det er fortjent. Gratulerer! :)
salvia

Post by salvia »

Takk, takk IM!

Ja, litt mager trøst Siri K. Men sesongen er jo slett ikke over. Bedre lykke neste gang! Jeg tror skogene bugner nå, at vi ikke hadde noen spesiell flaks, men en klar fordel av å gå i et skogholt svært få ferdes i. Forrige sopptur var i Semsvanntraktene, og det er et veldig populært turområde med masse konkurranse fra både mennesker og sauer og da ble det bare nok til to personer. Tror jeg må ut en tur igjen med det aller nærmeste, før det blir tørt igjen. Steinsoppen kaller!
orm

Post by orm »

Litt av en soppfangst det der. Vi prøvde på fjellet, men det var i tidligste laget. Fryseren er nesten tom for sopp. Ille.
Ellers kan voksne han-lukere være skumle, ja - i alle fall de som ikke ser forskjell på ugras og stauder.
Nienna

Post by Nienna »

Skikkelig flott soppfangst, Salvia :D Du er heldig som har mulighet til å finne områder hvor det ikke er så mange som går på soppjakt. Steinsoppen er jo selve kongen som alle leter etter :)
Post Reply