Skamløse pralerier

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
island monkey

Re: Skamløse pralerier

Post by island monkey »

epler110916.jpeg
bare fordi de er så pene..
Inger E

Post by Inger E »

Det har du rett i. Dei er pene, og dei ser gode ut
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Post by Lille_blomst »

*
IM , det spørs om du må leige deg en torgbod og bli kommersiell med de der... :wink: :mrgreen:

*
Last edited by Lille_blomst on 11 Oct 2016, 22:56, edited 2 times in total.
Nienna

Post by Nienna »

De eplene var veldig pene og fortjener å bli løftet frem :) Egentlig er jeg alltid litt lei meg når jeg har høstet eplene. Rett og slett fordi de er så dekorative der de henger.
Trosten er også glad i epler. Jeg lar det henge igjen noen til dem. Og i går satt jeg å så på en trost som koste seg med et stort eple. Den spiste opp halvparten i et måltid :shock: Det er mye for en liten kropp.
Gomp
Herdighetssone: H4

Post by Gomp »

Nienna wrote:De eplene var veldig pene og fortjener å bli løftet frem :) Egentlig er jeg alltid litt lei meg når jeg har høstet eplene. Rett og slett fordi de er så dekorative der de henger.
Trosten er også glad i epler. Jeg lar det henge igjen noen til dem. Og i går satt jeg å så på en trost som koste seg med et stort eple. Den spiste opp halvparten i et måltid :shock: Det er mye for en liten kropp.

Artig! :D
Elsker det å elske livet!

Årets drivhus er "loggført" på facebook: My greenhouse. (2016)
Årets hage er "loggført" på facebook: My garden. (2016)

(PS: Går an å se albumene uten å ha facebook konto.)
island monkey

Post by island monkey »

Ja, haha, en torgbod, det ville vært noe. Men jeg og mine spiser dem opp selv, dessverre. ;)
Det er noe leit med det å høste epler, og mange andre saker til, jeg er enig. Enda store fulle kasser er et gledelig syn også. Noen epler blir hengende også her, og de som blir dårlig under oppbevaring kaster jeg tilbake i hagen. Når det blir skikkelig kaldt hos dere, får vi nemlig store invasjon av gråtrost. Hundrevis av kranglete fugl, som plutselig dekker hele hagen. Så noen av eplene er til deres fugl! ;)
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

island monkey wrote:Så noen av eplene er til deres fugl! ;)
Eller eventuelt DERES fugler som er kommet HJEM etter SOMMERFERIE i Norge... :wink: :shock: :mrgreen: :wink: :mrgreen: :shock: :wink:

*
Solveig

Post by Solveig »

Nesten så jeg blir sulten av å se all denne gode frukten, squashen og soppen. Tenker på eplekake, gratinert squash og soppstuing. Nam, nam :mrgreen:

island monkey: Eplene dine frister en som er glad i epler. De ser veldig fine og saftige ut og dufter sikkert himmelsk. Eplene jeg høster inn pleier å stå i en krok på soverommet, siden det er den kjøligste plassen. Hver kveld når vi går og legger oss, blir vi møtt av en herlig duft av epler. Deilig å sovne med slik godlukt i nesen :D
Nienna

Post by Nienna »

island monkey wrote:Ja, haha, en torgbod, det ville vært noe. Men jeg og mine spiser dem opp selv, dessverre. ;)
Det er noe leit med det å høste epler, og mange andre saker til, jeg er enig. Enda store fulle kasser er et gledelig syn også. Noen epler blir hengende også her, og de som blir dårlig under oppbevaring kaster jeg tilbake i hagen. Når det blir skikkelig kaldt hos dere, får vi nemlig store invasjon av gråtrost. Hundrevis av kranglete fugl, som plutselig dekker hele hagen. Så noen av eplene er til deres fugl! ;)
:lol: :lol: Ja, jeg har hagen full av kranglete fugler akkurat nå. Jeg bor nemlig ikke langt unna Nordsjøen, så de samler seg her i store flokker for å fly sørover. I dag har løvet på trærne blitt erstattet med stær :) Og de skravler så intenst at de nesten overdøver lyden av helikopterne. Nå spiser de nok resten av svarthyllbærene, og de svartelistede rugosanypene på Jærstrendene før de drar til mer velfylte hager lenger sør :D
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Mine fugler spiser ikke epler, ikke rips etc. heller. La et eple på fuglebrettet utenfor vinduet for snart to uker siden. Det er ikke rørt. De spiser bare rosiner og druer som henger igjen ute. Har familetre m. bl.a. aroma, og det er enormt m. aromaepler. Naboen plukket to kurver forrige dagen, men det er mye igjen. Han lager mos, men jeg har nok mos igjen fra i fjor. Bøtte utenfor på stien? Er forsøkt en gang før. Det gikk noen få epler og bordbiten gemalen hadde skrevet: 'Bare ta!' på. Har kanskje fortalt det før. Kunne jo spørre noen andre naboer. Vi drar snart fra eplene, så de blir kanskje kompost til plenen.
Inger E

Post by Inger E »

Aroma kan no lagrast fram til jul, om du har ein litt kjøleg plass. Beste epler til å ete, tykkjer eg. Ja, der er mange epler i år, og mitt familetre har hatt mykje aroma for tredje år på rad i år. Eg er så heldig at det er ein del som gjerne tek i mot. Damene på Røde korsgruppa får ein del kvar veke. Eg fyller sekken med så mykje eg kan. Naboen får litt, men der er frua allergisk, så det vert ikkje så mykje dit. Ei niese gjer sitt, og barneborna får med seg litt kvar gong dei er her. Dei hadde hatt lagringsplass, men då vert det berre liggjande! Så kanskje eg burde setje bøtte i vegkanten og? Har gjort det med prydløk, og då vart det meste borte. Fann til og meg ein takkelapp oppi der. Elles lagar eg eplemos og gele, og har brukt det i saft saman med aronia. Det vart kjempegodt. Prøvde gele av den blandinga og. Det fall i smak av damene i rødekorsgrupppa og.
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

orm wrote:Mine fugler spiser ikke epler, ikke rips etc. heller.
Jeg vil gjerne bytte fugler med deg... :wink:
Du kan få mine som spiser både epler og rips og mer til,
for eksempel bær på kristtorn der de spytter ut steinene som da havner ned på skifertunet mitt... :?

*
island monkey

Post by island monkey »

Stephen er ganske opptatt av flerårig kål, og da han kom på besøk for et drøyt år siden fikk jeg med et stykke fra en annen parsellhage. Stykket har vokst til en diger klump av vakker kål, og jeg skal snart reise og få et stykke nordover.
Det er vel mange ting jeg aldri villet legget merke til uten hans opplæring, blant annet "alexanders" som vokser på Tynemouth - der flere vel har vært da Englandsbåten fremdeles gikk. Nylig var jeg der, og Smyrnium olusatrumene kommer flyttig opp allerede. Folk som bor omkring kaller det for "monk's celery", og det sies at plantene kommer fra tiden da klosteren var bebodd. Det tok slutt for flere århundre siden. Men, denne gangen så jeg at det også vrimler av kål:
abbey kål 2.jpeg
Denne sorten står virkelig overalt rundt ruinene. Så nå undrer jeg om det handler om en flerårig sort? Som kanskje også har rømt fra kosteren? Jeg har tatt med et stykket - og skal ikke spise det til masse ny, garantert nytt har vokst (se bildet for grunnen..), og jeg skal spørre en som kanskje vet neste gang, men det ligner på en slik.
abbey kål 3.jpeg
Stephen

Post by Stephen »

I slutten av februar ifjor var jeg i SV England (Mewagissey i Cornwall) og Alexanders (sort løpstikke) står i knopp og alexanders-brokkoliene inngikk i middag denne dagen - se her: http://www.edimentals.com/blog/?p=9613
Mvh. Stephen
Malvik, ST H4-5
Stephen

Post by Stephen »

Jeg synes å huske at noen nevnte flerårige kål i Northumberland (mest vanlig langs klippene i Sør England). Jeg fant følgende side http://eol.org/data_objects/31918166 og det står "....naturalised population growing on seacliffs below a mediaeval monastery at Tynemouth, Northumberland, UK"...og perennial! Flotte planter..du må fortelle hvordan det blir til i forhold til Walsall Allotments kale (har klart å holde mine i livet!). Et av de trodde jeg kunne være Taunton Deane. Jeg besøkte Knightshayes Court igjen i juni for å se Taunton Deane (beskrevet i min bok) og jeg ble veldig ovverasket hvor store de hadde blitt i løpet av 5 år. Se her:
http://www.edimentals.com/blog/?p=5053
http://www.edimentals.com/blog/?p=8266
Mvh. Stephen
Malvik, ST H4-5
Post Reply