Skamløse pralerier

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
island monkey

Re: Skamløse pralerier

Post by island monkey »

Aha, takk for det, det er veldig bra. Walsall Rd kålen ble sterk angrepet av duer nylig, men jeg får nok helt sikkert et stykk snart. De ble minst 1.50 og veldig buskete.
island monkey

Post by island monkey »

Det blir neppe praleri med noe jeg kan ta æren for med det første, men det er noen plantehelter som tåler forbausende mengder av vanskjøtsel.
Wasabi:
wasabi2017.JPG
Disse fikk vann bare en gang iblant hele siste sommeren og tørket voldsomt ut flere ganger. Så stod de i et halv ødelagt drivhus i minst 5 minusgrader minst 6 ganger. Tross av det kom de seg helt, og de formerer seg ustoppelig. Fra et Norsk synspunkt er det vel en ulempe at planten skal ikke egentlig tåle frost, men det er det eneste. Det er i alle fall ufattelig enkelt å holde dem i liv!
Nå ser det ut som de planlager lage en mengde frø, så om det kommer noe av det, skal jeg spare det til interesserte.
gråerter1.JPG
Disse er gråerter, høye, med pene lila blomster. De stod i en ikke ødelagt drivhus hele sommeren, i solen, i potten. Hele greia må vel mange ganger nådd 60 ºC og mer. Jeg var helt overbevist at de ville bli ødelagt, og angret på det, for de høye er ikke så lett å få tak i. For å bekrefte det tok jeg en spireprøve:
gråerter2.jpg
bokstavelig alle, uten unntak, spirte fort. Noengang er naturen makeløs!
schnuj
Herdighetssone: H4

Post by schnuj »

Fikk høste min allerførste selvdyrket tomat i dag! Eller egentlig la jeg veslemor høste den, siden hun har vært så flink å holde seg unna fristelsen til den ble helt rød. :D Smaken var helt nydelig. Håper det blir mange flere i fremtiden!
Inger E

Post by Inger E »

Så fint!
schnuj

Post by schnuj »

Nå er jeg nødt til å pralle litt. Selv om dette året har vært et slags "uår" for bøndene, så har hagen min trivdes ekstra godt i det varme været. Jeg har nettopp vært ute og høstet MELONER! Små, kanskje 7-8cm bred, og smaker honningmelon. Dessuten klarte jeg å dyrke masse tomater på friland, inkludert en skikkelig bifftomat som ble hele 520g! Så ut som en paprika. :lol:
IMG_5503s.JPG
IMG_5603s.JPG
orm

Post by orm »

Det var da en 'voksen' tomat, Schnuj. Bra med tomater her også. Flere somre siden jeg kan si det. Å få til meloner ute er vel litt av en bragd.
island monkey

Post by island monkey »

Det er vel et 'tegn av tiden', men jeg har ikke engang sett melonene, og klart ikke sett på tråden i to år nesten..;( Like godt at de er fremdeles svært imponerende, enda for lengst spist.

Jeg kan ikke tro at jeg ikke lå merke til frukten i hele sommeren, men bare speidet det sist Søndag. Men siden jeg ble nødt til å begynne helt på nytt, ble det litt bombe-effekt, noe fra gamle dager. Ett enslig frukt, men så er treet bare små og hadde vi fryktelig mye vind iår.
Attachments
quince2018.jpeg
Inger E

Post by Inger E »

Det ser ut til at denne har fått bra med juling.
Siri K

Post by Siri K »

Kvede?
H2/H3 i hyttehagen
island monkey

Post by island monkey »

Javisst er det kvede, en enslig kvede, men det lukter fortreffelig.
Veldig sakte og ikke helt sikkert men alikevel, skjer det ting her. Det var gøy å se en annen gammel venn nylig:
Attachments
mandel.jpeg
island monkey

Post by island monkey »

Veldig sakte og kanskje, men ikke sikkert sikker kryper jeg tilbake til noen form av grønnsaksdyrking.
veg2019.JPG
Potetene burde selvsagt egentlig fått første pris, siden det handlet om Ringerikspotet. Stakkars Briter vet ikke hva de er..
Jeg er spesielt fornøyd med gulrøttene. Det var en prøve, men de ser altså godt nok ut til å få en pris. Mye viktigere er at de smaker helt fantastisk. Det var fire år siden: hva i all verden gjør de med gulrøttene i butikkene for å få dem til å smake av nesten ingenting? Og å mugne innen en uke?
Det er til vanlig saken med de britiske gulrøttene i alle fall..
Martin

Post by Martin »

Klapp-klapp. Applaus fra meg. :D
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Gratulerer I.M :D
Siri K

Post by Siri K »

Med tanke på alle poteteksperimentene må jeg si det er smått forbløffende at du valgte å stille med ringerikspotet. Men. Men.
H2/H3 i hyttehagen
island monkey

Post by island monkey »

Enda jeg må si at når alt står på benkene det tross alt ser festlig og godt ut, så har jeg bare tvangsetablert grønnsakene mine. Bortsatt fra gresskarene - men de er da bare kjempefestlig og dyrket bare for å bli sett. Jeg blir gal av det å vise løk, potet, osv osv. Men folk ønsker det og til vanlig har jeg plenty som kan bli med. Men det å titte på grønnsaker kjennes helt feil, siden det finnes bare én sans som skal avgjøre.
Ringerikspotet var altså min sabotageaksjon iår - og jeg ville ikke grave opp storfavoriten ennå: hvit gulløye. Det sagt, mandelpotet er også kjempegode iår. Kanskje Tromøy til neste år - den er noe å se på.
Norsk potet: en av de mest underutnyttede norske ressurser!
Post Reply