Skamløse pralerier

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Skamløse pralerier

Post by Siri K »

Jeg skulle ønske jeg hadde ordrikdommen din, IM.
H2/H3 i hyttehagen
Dag

Post by Dag »

Folk spiser ikke så mye poteter lenger. Det er stor enighet om at det ikke
er bra å spise hverken brød eller poteter.
Jeg spiser fortsatt poteter, men ikke så mye som før.
island monkey

Post by island monkey »

Det stemmer at det ser ut til å være rådet nå. Til min store bedrøvelse fikk min gamle venn Richard nylig rådet til å ikke spise potet lenger. En potetdyrkende Irsk mann - finnes det noen spisemessig større katastrofe?
Det som gjør meg særlig mistenksom er at det var bare halvparten av rådet. Andre helften var "spiss mer pasta".
Om jeg hadde dem ville jeg satt betydelige penger på at dette rådet snur seg ganske snart.
Jeg reklamerer ikke for det å bare spise potet, men:
Screen Shot 2019-09-14 at 01.12.37.png
Screen Shot 2019-09-14 at 01.12.37.png (86.68 KiB) Viewed 333 times
..og reiserapporter fra omkring 1700 tallet melder om at mennene i Irland er betydelig høyere enn de i England, kvinnene er vakre og at alle ser sunn og kraftig ut. Forskere er fremdeles ikke helt enige hva det var som gjørde Irene det fruktbareste volket i hele Europa (minst!) da den tiden, men det kan vel konkluderes at poteten ikke skadet det..

(et fullstendig fravær av angst for å slå feil kombinert med full tillitt til forståelseevner til nordmenn står bak det, Siri!)
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Poteter er sunt. I Norge overlevde folk på sild og poteter i mange og lange perioder før velstanden gjorde sitt inntog. Men de fikk jo litt trim da, i motsetning til dagens befolkning :)
Dag

Post by Dag »

Sannsynligvis vil helsemyndighetene si at aldri har sunnheten vært bedre enn i dag. Vi lever
mer enn dobbelt så lenge som de gjorde på 1700-tallet og er ikke plaget av epedemier slik de engang var.
Historisk sett har poteten betydd enormt for helse og overlevelse gjennom tidene.
Men dagens "potetprester" når nok ikke fram som tidligere :wink:
Jeg får meg ikke til å tro at det er poteten som skaper fedme hos folk.
Så jeg velger poteter til middag minst et par - tre ganger i uka.
Siri K

Post by Siri K »

Ekspertene påstår at fedme kommer av flere kalorier inn enn det som forbrukes. Jeg er tilbøyelig til å tro at de har rett.

"Poteter er hjerneføde", sa salig Fru Pettersen i oppgangen der jeg vokste opp. Det er kanskje for sent for meg, men jeg spiser nå poteter likevel.
H2/H3 i hyttehagen
island monkey

Post by island monkey »

Jeg hadde sukkererter liggende i mange år, og endelig sådde dem. "Svensk lav tidlig" sa det på pakken, og sorten skal ha vært foredlet i sin tid av Hammenhögs. Jeg har ikke vært altfor interessert i lave vekster, men det kan komme masse vind her, så jeg er i ferd med å innse fordelen.
svenske sukkerert1.jpg
Disse er virkelig veldig lave;
Ikke stort høyere enn en katt:
svenske sukkerert 3.JPG
Og veldig pene. De ser ut til å blomstre lenge, selv om jeg har ikke tatt noen belger av for jeg ønsker ha masse frø til neste år.
svensk sukkerert 2.jpg
Det viktigste, smakstesten, følger!
blys

Post by blys »

Jeg har noen sukkererter med purpur blomst også.
Belgene blir kjempestore, men likevel ikke så gode som suger snap sukkerertene. Men blomstene er veldig vakre.
Bamby sukkererter blomst
Bamby sukkererter blomst
Sukkererter Delikett (små) og Bamby
Sukkererter Delikett (små) og Bamby
island monkey

Post by island monkey »

Nydelig! Men Blys da, hvorfra kommer disse tomatene? Særlig den store.. Eget drivhus antar jeg. Enorm store modne tomater i begynnelsen av Juli.. det er jo eksempelløs..?
Når sådde du dem?
blys

Post by blys »

Ja, IM, jeg dyrker de i drivhus og sådde alle drivhustomatene 8. Mars (som jeg alltid gjør).
Den store er Virginia Sweet og cherrytomatene er Sungold. Sungold har jeg høstet en stund, de er de aller første som blir modne. Jeg har også høstet røde Jalapeno, Tabasco pepper og Calefornia Wonder (CW vises på bildet) i drivhuset. Disse sådde jeg i Januar).
Nå begynner høstesongen ute i bedene også og jeg har høstet poteter, kål, sukkererter og Cobra bønner. Jeg har også høstet nesten alle blomkål, knutekål og broccoli. Synd de blir ferdige alle på samme tid.
Happy gardening to you, IM.
island monkey

Post by island monkey »

8. Mars... Jeg la ikke mange dager etter, og ofte før, men det finnes bare noen små grønne anlegg her. Jeg må skjerpe meg helt forferdelig seriøs.. Utrolig..!
salvia

Post by salvia »

Flotte sukkererter! Grønt og fint bladverk.

Kan ikke prale med mine - Noen av sukkerertplantene (med fler) gulner nå. Hva slags gjødsel trenger planter som har gulnende bladverk? Gjødslingens kunst, altså - vanskelig. For det sies jo at hønsemøkk mest er fint for bladverkets vekst, men ikke for frembringelse av blomst og frukt. Så da blir jeg jo i tvil. Dessuten er hønsemøkk det eneste jeg har. (Bortsett fra evt. mer kompostjord fra kaldkompostproduksjon.)
blys

Post by blys »

salvia wrote: Hva slags gjødsel trenger planter som har gulnende bladverk? Gjødslingens kunst, altså - vanskelig. For det sies jo at hønsemøkk mest er fint for bladverkets vekst, men ikke for frembringelse av blomst og frukt. Så da blir jeg jo i tvil. Dessuten er hønsemøkk det eneste jeg har. (Bortsett fra evt. mer kompostjord fra kaldkompostproduksjon.)
Nå snakker vi NPK.
For det første så er erter og bønner nesten selvproduserende når det kommer til gjødsel. De «lager» gjødsel fra lufta som de lagrer i røttene og man ser de som små korn av nitrogen på røttene deres.
Når sukkerertene har gjort sitt, gulner ofte bladene (det begynner nederst) og har man noe av sesongen igjen er det bare å så pånytt.
Det er generelt flere årsaker til gulnede blader på en plante. Det første man tenker er for lite nitrogennæring, men det kan være feks at røttene er dårlige slik at en plante ikke kan ta opp næring som finnes tilgjengelig, det kan også være overvanning, kulde, solskader eller vindskader.
For vekst og farge trenger en plante nitrogen (N), for blomstersetting og utvikling av frukt må den ha fosfor (P) og for utvikling av gode røtter kalsium (K). I tillegg trenger de mikronæringsstoffer som feks Jern, Sink, Magnesium ....og mange flere.
Gjødsel er vanskelig. Ofte vil noen typer planter ha mer av noe enn andre.
Jeg bruker bare organisk gjødsel og det blir ofte «sånn ca». I tillegg til hønsegjødsel bruker jeg tang, gressklipp og organisk materiale som dekke eller hvis jeg har selvlaget kompost er det supert.
Jeg bruker bokashikompost og bokashi juice, jeg lager neslevann og bruker også benmel og blodmel. Jeg bruker også epsomsalt på tomater. Man kan også lage gjødselvann av ugresset man luker eller du kan lage kompostte. Har man valurt er det supert å lage gjødselvann av. Man starter med neslevann for vekst og fortsetter med valurtvann for fruktsetting.
Oi, det ble visst en avhandling, ikke sikkert du ble noe klokere, Salvia. som sagt, gjødsling er vanskelig...
salvia

Post by salvia »

Takk, litt klokere! Det gjelds å finne kilder til disse næringsstoffene. Altså:

N: For vekst og farge - nitrogen. Som finnes i hønsemøkk og brenneslevann. Og gressklipp? Og?

P: For blomst & frukt - fosfor. Som finnes i valurtvann. Og? Andre tilgjengelige kilder i hagen?

K: For røttene - KALIUM, ikke kalsium - rettet etter korreksjon fra Aimar. Hvor finner vi det, sånn i nærmiljøet.

Jeg skjønner jo at en sekk kunstgjødsel inneholder det hele. Men om man skal være selvhjulpen?

(+ Div. mineraler jeg ikke orker å tenke på sånn foreløpig.)
Last edited by salvia on 16 Jul 2020, 21:31, edited 1 time in total.
aimar

Post by aimar »

K-en i NPK står for Kalium (K), og ikke Kalsium (Ca). Navnene ligner, så lett å blande sammen. Beinmel og eggeskall inneholder ikke mye Kalium.
Post Reply