Skamløse pralerier

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
salvia
Herdighetssone: H4

Re: Skamløse pralerier

Post by salvia »

Åhå, javel. Da må det rettes opp, kalium - ikke kalsium. Hvor finner vi kalium, da? Og dette fosforet - sånn utenom i sekker med kunstgjødsel?
aimar

Post by aimar »

Hentet fra boka "Gjødsel - om hagens næringsliv" :
Fosforrik gjødsel: husdyrgjødsel, alger, benmel, gullvann, hornmel og treaske.
Kaliumrik gjødsel: husdyrgjødsel, treaske, steinmel og alger.

Hønsegjødsel innholder ca. 3% Nitrogen (N), 0,8% Fosfor (P) og 1,5% Kalium (K)
island monkey

Post by island monkey »

Har du ikke et bilde av ertene Salvia? Fordi, enda det kom god råd om gjødsel og det å gjødsle, det er meget sjelden at erter plustelig mangler noe. Har de vært veldig våte?

Imidlertid skal jeg prale med ugress!
Jeg husker godt hvor forbauset jeg var da jeg leste tråden der Erik N kom over en plante han hadde ikke sett før. Det var nesten ubegripelig for en som vasset i meldestokk i Midlands! Hele arealer dekket av meldestokk hver vår, mye mer enn jeg kunne spise, og det er ikke uanseelig.
Men i Northumberland... ikke en eneste meldestokk i hagen. Det var litt som solen forsvant, eller det kom ikke vann ut av kranen lenger.
Heldigvis er jeg så rotete som det går an, og jeg hadde jo tatt med mange krukker. Det var ikke lenge før det dukket opp noen meldestokkexpats:
Meldestok i kutki.JPG
Men det tok tre år for å gjøre den litt mer allminnelig. Meldestokk var og er strengt fredet i hagen her, men den kan kanskje tass av rødlisten til neste år. Kryss fingrene at jeg kom i mål nå.
Meldestokk.JPG
Samme prosedyren gjelder vårsalaten forøvrig. Hvem kan bo i en hage uten vårsalat og meldestokk som dominerende ugress?
Meldestokk blant molke.JPG
Jeg skal aldri igjen ta et ugress for gitt!
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Tror du kan regne med at meldestokken er kommet for å bli i hagen din. Jeg har både den vanlige grønne, og den rødbladete varianten. Sistnevnte dukker opp over alt hvor det finnes en ledig flekk. Både i sol og skygge. Fargen gjør at den blir spart når lukeånden melder seg :) Vårsalaten min har jeg visst klart å utrydde :( Men jeg vet hvor den var, så da er det nok bare å rote litt i jordfrøbanken, og sørge for at ingen andre får overta når de kommer tilbake.
salvia

Post by salvia »

Å ta bilde av de gulnende erteplantene er lett, men å legge det ut her er vanskelig. Husker ikke hvordan man gjør det, det er så lenge siden. (Og telefonen jeg har nå kan bare sende bilder til telefonnummere.)

Jeg ble glad for tips til ting å gjødsle med som det er lett tilgang til, det er så kult å kunne bruke det man har. Gullvann, altså uttynnet urin (har nå bøtte både ute og inne) og treaske - hadde heldigvis ikke ryddet noen av ildstedene tomme. Brenneslevann hadde jeg heldigvis "laget" før neslene nå står fulle av frø. Gjødselsnakket skulle sikkert stått et annet sted, håper det ikke ergrer noen for mye. Kan ikke flytte det nå.

Gøy å høre at meldestokk er en god matplante!
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Årets første nypoteter frå eigen åker stod på middagsbordet i dag. Akkurat passe kokt og tilsett ein god klump med meierismør. Makelaust godt :D Må opplevast ..
Rosa Leander
Post Reply