Blir tomatfrø fra egne tomater sortsekte?

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Knut Tistel
Herdighetssone: H4

Blir tomatfrø fra egne tomater sortsekte?

Post by Knut Tistel »

Jeg dyrker mange sorter tomater, og de står sammen i drivhuset. Disse pleier jeg å samle frø fra for dyrking året etter. Men så kom jeg til å tenke på at det vel vil være en viss grad av krysspollinering mellom de ulike sortene, slik at de frøene man samler ikke nødvendigvis er sortsekte.

Det er vel en stor grad av selvpollinering av tomater, slik at pollen fra én plante faller på blomster på samme plante, men en viss bestøvning til naboplantene må man vel regne med? Hvis man likevel får en god tomat året etter, så er vel ikke det så farlig, men dersom man intenderer å ta vare på spesifikke sorter må man kanskje gå mer systematisk til verks?

Noen som har erfaringer og betraktninger på dette?
Mennesket har fjernet seg så langt fra naturen at vi har blitt allergiske mot den...
Inger E

Re: Blir tomatfrø fra egne tomater sortsekte?

Post by Inger E »

Kan berre sei at eg tenkjer som du her.
island monkey

Post by island monkey »

Jo, det er veldig logisk tenkt. Men “man” sier at de kryspollinerer ikke lett, av seg selv. Jeg har flere veldig forskjellige arter i det samme drivhuset, og har samlet frø av dem i i det minste 6 år på råd: uten å oppdage et eneste tilfelle av åpenbar krysspollinering… Hvert år har jeg de samme, veldig forskjellige sorter på nytt. Inrømmer det virker rart, men det jeg har sett, støtter utsagnet.. Rar, men handig er det!
Knut Tistel

Post by Knut Tistel »

Det er jo litt betryggende å høre. Og ettersom det er lite vind i drivhuset så faller vel bare pollenet ned på "sin egen" plante. Da tror jeg at jeg fortsetter som før og lar plantene stå sammen og samle frø fra de ulike sortene. :D
Mennesket har fjernet seg så langt fra naturen at vi har blitt allergiske mot den...
ElisabethH
Herdighetssone: H3

Post by ElisabethH »

island monkey wrote:Jo, det er veldig logisk tenkt. Men “man” sier at de kryspollinerer ikke lett, av seg selv. Jeg har flere veldig forskjellige arter i det samme drivhuset, og har samlet frø av dem i i det minste 6 år på råd: uten å oppdage et eneste tilfelle av åpenbar krysspollinering… Hvert år har jeg de samme, veldig forskjellige sorter på nytt. Inrømmer det virker rart, men det jeg har sett, støtter utsagnet.. Rar, men handig er det!
Samme erfaringen har jeg, har aldri opplevd å få en annen tomat enn den sorten jeg har sådd . Jeg jeg har også høstet frø selv i flere år.
Jeg mener at Åke Truedsson skriver i sin tomatbok at tomater ikke krysser seg så lett med hverandre :D
island monkey

Post by island monkey »

Kanksje vi burde omvende det: om jeg tenker på det, skal jeg prøve å krysse én. Det er nemlig en sånn stor forskjell mellom de fleste, at det burde bli lett å oppdage om jeg lyktes..
Apuginthegarden

Post by Apuginthegarden »

De har vel han og hunn i samme blomst og selvpollinerer lett. Tror uansett ikke det er verre enn at om du får en "merkelig" en året etterpå (pga en kryssning) så dropper du å spare frø fra akkurat den. Om det ikke viser seg å være en vellykket kryssning, da. :mrgreen: Da kan du jo prøve å se hva som skjer året etter også. :lol: Plutselig har du fått din helt egne sort. Det hadde jo vært artig. Om jeg klarer å få til tomater i år skal jeg nok kjøpe ikke-homogene frø fra real seeds neste år og prøve meg litt på selektering. Sånn bare for moro skyld. Jeg liker jo egentlig ikke tomater en gang.. men kanskje dette er måten å skifte mening på.
island monkey

Post by island monkey »

Nulhypotesen er at jeg lykkes ikke. Men jeg skal prøve mitt beste. Uten å skjære vekk pollenbærere, selvfølgelig..
Men svaret tar vel et år å få, fortsett å puste!
island monkey

Post by island monkey »

Alt dette over tomater og kryssbestøving eller ikke sagt, oppdaget jeg noe merkelig. Kanskje plantene har kommet meg i forkjøpet:

I 2 år dyrket jeg en tomatsort som har ‘potetblader’, ikke sagtakkete som de fleste tomater. Jeg vet ikke hvilken sort det var, for det var frø fra en kjøpetomat.
I hvert fall kom den opp med 100% potetblader begge ganger.

I fjor stod tre av disse blant andre (sagtakkete) sorter i drivhuset :
tomatmay10-1.jpg
tomatmay10-1.jpg (189.11 KiB) Viewed 2521 times
Det som jeg er sikker over er:
At jeg tok en tomat for frø av én av disse plantene i fjor
At jeg tok bare én tomat for frø (den peneste)
At jeg ikke har forvekslet frøene i hvilket som helst stadiet

Jeg plantet om de fleste som kom opp: 24 stykk
Av disse 24, 22 har sagtakkete blader, og bare 2 har de ‘vanlige’ potetbladene.
tom2.jpg
tom2.jpg (103.83 KiB) Viewed 2521 times
Jeg vet ikke noe om overarving av bladformen ved tomat, eller i hvilken grad kjøpetomaten var frøekt, men det er ikke utelukket at denne tomaten ble krysset i fjør.. Får se hvordan fruktene blir, og neste års planter. Jeg blir vel nødt til å ta frø av hvert!
Attachments
toms 2.jpg
toms 2.jpg (144.35 KiB) Viewed 2521 times
Knut Tistel

Post by Knut Tistel »

island monkey wrote:Jeg vet ikke noe om overarving av bladformen ved tomat, eller i hvilken grad kjøpetomaten var frøekt, men det er ikke utelukket at denne tomaten ble krysset i fjør.. Får se hvordan fruktene blir, og neste års planter. Jeg blir vel nødt til å ta frø av hvert!
Spennende! Nå er du virkelig igang. Kanskje du får din helt egen tomatvariant med fantastiske frukter. :P

Vi venter i spenning!
island monkey

Post by island monkey »

Hmm, ja, eller en avskyelig én! ;) Men det hele var bare tilfeldig. Jeg klør meg i hodet og googlet litt, men så langt har jeg ikke funnet mye. Det er frø igjen, jeg tror jeg skal så det for å se hva som kommer opp. Tomat er bær. Betyr det at det trengs én pollen for hvert frø, eller bare én for hele tomaten og så alle frøene? For om det siste er sant, er tallene mine jo vel ytterst merkelig..
arisaema

Post by arisaema »

Et pollenkorn for hvert frø :)
Frøliste - og plantebilder - fra Kina :)
island monkey

Post by island monkey »

Aha, tusen takk Arisaema. Tror jeg skal sjekke hva som kommer ut av resten av frøet. Jeg vil egentlig ikke miste sorten med potetbladene..
arisaema

Post by arisaema »

Det er mulig tomaten du tok frø fra var en F1, da bruker de planter som er hann-sterile (male sterile), og dette genet kan nok dukke opp igjen i F2, det ville forklart hvorfor størstedelen ser ut til å være hybrider. Se for eksempel post #4 her: http://www.tomatoville.com/showthread.php?t=17088
Frøliste - og plantebilder - fra Kina :)
island monkey

Post by island monkey »

Aja, slett ikke umulig, takk, det var en nyttig lenk! Jeg vurderte muligheten at jeg hadde en F1 (men visste ikke at det finnes han-sterile tomatplanter, så handig dette!). Men så hadde jeg frø produsert av F1 –den kjøpetomaten- og altså en fulstendig uniform F2 og F3, og det er jo litt rart, enda det er ikke umulig. Men teorien din er bra. Om den stemmer, var jeg vel svært heldig å få 2 potetbladete planter! Og om det hansterile genet hadde dukket opp igjen i i fjørs tomat, ville det bety at den tomaten jeg plukket ble kryssbestøvet nesten ved definisjon, gjør det ikke? Om denne blomsten var han-steril (og det fins et slikt norsk ord)? Så det ville gi svar på det opprinnelige spørsmålet.
Tror jeg sår resten uansett, jeg har blitt litt for nysgjerrig. De stirrer på meg fra skrivebordet nå, hele dagen, noe må gjøres! ;)

et minut senere:
Nå jeg tenker over det: Om vi antar at det skylder hansteriliteten, burde jeg da ikke legget merke til at noe planter dannet mistenkelig få tomater? Med mindre de ble krysbestøvet av de andre? Men kanskje tar jeg feil, jeg er ikke så flink i genetikk!
Post Reply