Blir tomatfrø fra egne tomater sortsekte?

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
arisaema

Re: Blir tomatfrø fra egne tomater sortsekte?

Post by arisaema »

> Om vi antar at det skylder hansteriliteten, burde jeg da ikke legget merke til at noe planter dannet mistenkelig få tomater?

Du ville nok kanskje merket noe om det var den eneste sorten du hadde dyrket, men hos deg var de jo var omringet av fertile planter med masse pollen. Det er bare en teori, og det er slett ikke sikkert jeg har rett, men det ville jo forklart hvorfor nesten alle plantene hadde hybridisert.

Siden genet for hann-sterilitet er resessivt er det vel også (noe forenklet) bare ~25% av plantene som vil være sterile, så du var maks uheldig med valget av tomat for frø.
Frøliste - og plantebilder - fra Kina :)
island monkey

Post by island monkey »

Du ville nok kanskje merket noe om det var den eneste sorten du hadde dyrket, men hos deg var de jo var omringet av fertile planter med masse pollen.

Jada, nettopp, det kjenner jeg. Og om det var tillfelle, må pollen jo har kommet av de andre plantene da. Men bortsatt fra å gå inn i og ut av drivhuset og kanskje -uten vilje- riste litt på plantene mens jeg gjør det, har jeg ikke gjort noe for å få til noe bestøving. Altså, hvis teorien din stemmer, så må kryssbestøving i drivhuset være heller særlig vanlig.* Eller i hvert fall ikke så uvanlig som jeg og flere antok/trodde, for planten hadde normale antaller frukt, som var normalt utviklet. Og om det skjedde med disse tomatene, skjer det nok hele tiden, til en lignende grad?

Det var vel heldig at bladene var så forskjellige, ellers hadde jeg nok aldri legget merke til noe. Lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å avkrefte at alt dette skylder kryssbestøving. Som neste skritt, og til underholdning av –hovedsakelig- meg selv. Litt rotete eksperiment det, beklager! Men jeg designet ikke det..;)

*Det er strengt tatt ikke spørsmålet i emnet, men den dukket jo opp i innlegget til Knut T.
island monkey

Post by island monkey »

Jeg husket å gjøre eksperimentet, men mistet alle bilder da noen – de skal forbli anonyme, men foreldrer, onkler eller tanter kan vel ane ting - lånte kameraet mitt. Det var ikke det eneste som ble lånet, men nok om det.

Sådde alle frø som var igjen, og fikk 17 potetbladete tomater, og 19 ‘normale’. Foreslår at jeg sansynnligvis sådde frø som en bestemt del til tomaten (de sitter jo fest på kjøkkenpapiret, og jeg bare plukker de av det og legger de i jorden) da jeg sådde første gang.
De to potetbladete tomater vokste som normal, og jeg tok frø fra dem på nytt. En stor svakhet i fremgangsmåten er vel at de stod blant alle andre på nytt, unnskyld meg. Grådigheten var større enn den vitenskapelige innstillingen min.
Skal så alle frø om våren, så får vi se.
Men jeg har lest på noen sted at potetbladete tomater krysser seg relativt lett, så det er slett ikke umulig om det har hendt.
island monkey

Post by island monkey »

Jeg sådde frø fra en av de potetbladete tomatene i år, til fortsetning av det dårlig kontrolerte eksperimentet. Denne kassen bar dekket av frø, jeg planla å telle de, men orket ikke det.
Resultatet er midlt sagt forbausende.
tomexp1.jpg
tomexp1.jpg (132.55 KiB) Viewed 718 times
A propos tomatfrøoppbevaring: jeg tørket masse av tomatene mine ifjor - 20 timer i ovnen på 40 ºC, og så kastet jeg de i sekker i fryseren. Da jeg nylig hentet noen ut, puttet jeg et stykke frosset tomat full av frø i en potte. Det tok nøyaktig 5 dager til de kom fram. Artig..
fros-tom.jpg
fros-tom.jpg (70.78 KiB) Viewed 718 times
Lobelia

Post by Lobelia »

Jeg har sådd frø av 'Gardener's Delight' i mange år, en av favorittsortene mine på grunn av smaken. Det er ikke en F1-hybrid, så jeg har tatt frø av dem mange ganger. Jeg har plantet de forskjellige sortene i grupper, i tilfelle en humle skulle blande seg bort i pollineringen. Siste år fikk en del av 'Gardener's Delight'-plantene en slags sort-rød-grønne tomater som var ekstra gode, og de hadde omtrent samme størrelse som 'Gardener's Delight'. Og de hadde blader som lignet en blanding av potetblader og tomatblader. Jeg har hatt større sort-rød-grønne tomater der før, og de hadde også potetlignende blader. Har ikke klart å legge inn bilder ennå. Har sådd disse spesielle tomatene iår, og de får samme potetlignende blader.
Lobelia.
island monkey

Post by island monkey »

Artig og flott! Og husker du hvilken potetbladete tomat kan ha vært faren til disse nydelige nye?
Jo, det ville vært interessant med bildet, om du greier det senere om sommeren.
Lobelia

Post by Lobelia »

Jeg har hatt et slag som het 'Black Prince', men de var store, og jeg hadde et annet slag også, men husker ikke navnet. Er spent på om det blir de samme gode tomatene iår. Skal prøve med bilde senere. Lobelia.
island monkey

Post by island monkey »

Addendum ved tomatexperimentet, beklager.
Etter at bare to hadde spirt - se over- brukte jeg jorden på nytt og blandet den med mer jord for å plante og så masse andre ting. Og presto, i nesten alle kassene spirte det tomat jeg ikke hadde sådd der. Jeg skal bare vise to bilder, men kunne tatt et titall, de oppfører seg som ugress!
diasporatomat1.jpg
diasporatomat1.jpg (101.99 KiB) Viewed 639 times
diasporatomat2.jpg
diasporatomat2.jpg (139.05 KiB) Viewed 639 times
- alle diasporatomat er potetbladete

Viktigste konklusjon er vel at det hjemmeeksperimentet skal kastes ut pga alvorlig mangel av vitenskapelig tilnærming. Uansett, jeg har flere tomat i samme drivhus jeg gjerne vil ta frø av. Det rekker ikke å dra konklusjoner, men jeg har sett nok til å isolere noen klaser som skal levere frøet!
island monkey

Post by island monkey »

Nå har det gått flere år, og til tross av at det neppe ble noen anstendig kontrollerte forsøk, så er jeg helt sikker: tomater krysser seg så helt forferdelig! Det sies at bier og humler er ikke særlig interessert i tomatblomster, men det stemmer heller ikke med det som skjer her; også iår har det vært ivrig besøk av fryktinngytende mengder drivhus-og tomatblomsterelskende insekter.
I fjor tok jeg frø fra Wapsipinicon peach:
wapsipinicon peach 1 2014.jpeg
En ganske hårete tomat altså. Det er utelukket at jeg tok feil i prosessen, jeg har forvekslet hverken frø eller planter. Men noen av tomatene ser ut slik:
Wapsi-green 2015.jpeg
og de fleste slik:
Wapsi -X green.jpeg
Det finnes noen andre forskjeller, men det er tydeligst for formålet her.
For orden's skyld blir frø spart etter alle anbefaling av en plante som står i midten av en gruppe tomatplanter av en og samme sort.
Nei, jeg er ganske kategorisk klar om det: ønsker en spare tomatfrø, så skal det metoder til for å sikre at blomstene ikke pollineres av insekter. Jeg skal ALDRI ta sjansen igen. Aldri!
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Men er de gode, da? Det er vel det vesentligste. Ikke behåringen.
H2/H3 i hyttehagen
island monkey

Post by island monkey »

Den hårete ser ut til å være en ganske genuint Wapsipinicon da. Hvordan den nye smaker vet jeg ikke, for de har ikke modnet ennå. Det ville vært gøyt om den er god også, men til og med når den er enda bedre - noe som er ganske usannsynlig forresten for W. peach er helt fantastisk - så er jeg fremdeles irritert at det skjedde. Jeg skal kjøpe nye sorter og bli så bomsikker som mulig at de forblir den de er. Duk, nett, hva det nå trengs, men insektene kan bare gå og rote med tomatene til en annen!
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

I år hadde eg berre sjølvsådde tomatplanter og tomatane er kjempegode, med eitt unntak! Eg tok frø av Sungold F1 og sådde i år. Flotte planter, men tomatane er raudare enn Sungold og dei er ikkje gode på smak. Forklaringa fann eg i Hagetidend nr 7, side 63, i ein fin artikkel om å lage tomatplanter av eigne frø. Der kan vi lese at frø frå F1-hybrider vert ueinsarta og ulike foreldra. Med litt flaks kan ein kanskje få eit bra resultat, men tomatplanter tek plass så eg prioriterer dei som er sikrare.
Rosa Leander
Post Reply