Potetplante bærer frukt?

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
JanB

Potetplante bærer frukt?

Post by JanB »

Hjeeeelp!!!! Jeg trenger en som er plantekyndig! Jeg har en potetplante som jeg har grodd frem i en bøtte på 17 liter. For ca. 14 dager siden, så tok jeg opp hele planten av bøtta, fjernet alle poteter, men av en eller annen grunn så tenkte jeg at jeg ville sette planten tilbake i bøtten, og se om den får leve. Etter bare 12 timer så hang planten, så ut til at den var død. Men neste morgen, var det fullt liv i den igjen. I dag så oppdaget vi en rund grøn kule på planten. Noe som ligner på en frukt. Inntil videre på litt over 1 cm. i diameter.

Noen som vet noe om dette fenomenet, da jeg aldri noen gange før har sett en potetplante som bærer frukt over jorden. Se det ufattelige bildet! Del videre, så vi kan få svar?

http://www.nyhetsrullen.no/download/P1452_08-07-12.JPG Noen som vet hva dette er, eller betyr?
Imma
Herdighetssone: H3

Re: Potetplante bærer frukt?

Post by Imma »

Hei, og velkommen hit.

Det du har funnet på potetplanten din er helt normalt. Dette grønne bæret er potetens frukt / "toppeple", med masse frø i. Disse fruktene er giftige, som alt annet på potetplanten som er over jorden.

Lykke til med potetene dine. Ingenting smaker så godt som hjemmedyrket :D
Den som har begge beina på jorda, står stille. Tor Åge Bringsværd
JanB

Post by JanB »

Imma wrote:Hei, og velkommen hit.

Det du har funnet på potetplanten din er helt normalt. Dette grønne bæret er potetens frukt / "toppeple", med masse frø i. Disse fruktene er giftige, som alt annet på potetplanten som er over jorden.

Lykke til med potetene dine. Ingenting smaker så godt som hjemmedyrket :D
Hva betyr så disse frø? Poteten er jo en såkallet "settefrukt", og ikke såsed. Produserer den frø, så må det jo være en mening med det også. Noen som har prøvd å tørke dem, og så dem ut igjen? I så fall hva skjer med frøene?

Er helt ny i planteverdenen, og jeg elsker å eksperimentere, men det er altfor mye jeg ikke vet om. :-)
Imma
Herdighetssone: H3

Post by Imma »

Frøene i potetfruktene blir sjelden modne i Norge. Og om du får modne frø, så tror jeg det er vanskelig å dyrke fram poteter på denne måten. Sommeren blir for kort og potetplanten tåler jo ikke frost.

Selve poteten, altså knollene i jorden, er oppsvulmede stengeldeler.
Den som har begge beina på jorda, står stille. Tor Åge Bringsværd
JanB

Post by JanB »

Imma wrote:Frøene i potetfruktene blir sjelden modne i Norge. Og om du får modne frø, så tror jeg det er vanskelig å dyrke fram poteter på denne måten. Sommeren blir for kort og potetplanten tåler jo ikke frost.

Selve poteten, altså knollene i jorden, er oppsvulmede stengeldeler.
Nå glemte jeg å fortelle at disse potetene var plantet i 2 liters juicekartonger allerede i mars, og satt ut i store bøtter midt i mai. Vi hadde så nye poteter allerede i juni, men som sagt, så prøvde jeg å legge planten tilbake i jorden etter å hadde frarøvet den alle poteten. Vi har fortsatt 2-3 måneders varme, så de blir nok modne.

Vi spiser jo hjemmedyrket nye poteter juleaften også, selv om det er i Norge. Man kan få til mye hvis man absolutt vil. Det er bare å prøve seg frem.

Takker for hurtige svar, jeg skal vende tilbake til saken, når frøene er modne, og er tatt vare på. Blir spennende hva som kommer ut av det. :-)

I øvrig en annen morsom ting. Disse planter er over 1 meter høye, og det har jeg aldri før sett. :-)
island monkey

Post by island monkey »

fjernet alle poteter, men av en eller annen grunn så tenkte jeg at jeg ville sette planten tilbake i bøtten,
Hahaha, så morsomt da! Kan hende at du fant opp en hel ny dyrkings - og høstingsmetode. Jeg er nysgjerrig å få vite om det blir mer potet på planten etterhvert: men ikke titt før bladene begynner å visne eller tørke inn.
Jada, frukt på potet er ganske normalt. For å utvikle en ny potetsort, blir plantene krysset og de nye dyrket frem fra frø.
Da potet først kom til Europa, spiste folk fruktene - og ble syke eller døde. Jeg tror det ble noe 'reklamekampanger', for den nye grønnsak 'potet' fikk en veldig dårlig rykte.

Det finnes flere hos oss som er nøye og ta blomstene av forresten, for de hevder at det tar energi, til skade av knollene.

Jeg kjøpte potetfrø en gang til en til Jul, men de kom ikke opp og så glemte vi hele greia.
Men det finnes noen bilder - og frø - her
Inger E

Post by Inger E »

Eg har då smakt på potetepla, ja! Det var så frykteleg vondt at slikt gjer ein berre ein gong. Ingen fortalde oss at det var giftig, men vi klare vel ikkje å få ned ein dråpe av noko som var så vondt!
Då eg var to år gamal, fortalde foreldra våre at syster mi og eg hadde forvilla oss inn i potetåkeren, og dei fann oss ikkje før dei høyrde lyden. Så ein viss storleik må det ha vore på graset.
JanB

Post by JanB »

island monkey wrote:
fjernet alle poteter, men av en eller annen grunn så tenkte jeg at jeg ville sette planten tilbake i bøtten,
Hahaha, så morsomt da! Kan hende at du fant opp en hel ny dyrkings - og høstingsmetode. Jeg er nysgjerrig å få vite om det blir mer potet på planten etterhvert: men ikke titt før bladene begynner å visne eller tørke inn.
Jada, frukt på potet er ganske normalt. For å utvikle en ny potetsort, blir plantene krysset og de nye dyrket frem fra frø.
Da potet først kom til Europa, spiste folk fruktene - og ble syke eller døde. Jeg tror det ble noe 'reklamekampanger', for den nye grønnsak 'potet' fikk en veldig dårlig rykte.

Det finnes flere hos oss som er nøye og ta blomstene av forresten, for de hevder at det tar energi, til skade av knollene.

Jeg kjøpte potetfrø en gang til en til Jul, men de kom ikke opp og så glemte vi hele greia.
Men det finnes noen bilder - og frø - her
Dette skjedde for 3 uker siden. Har sjekket ved å stikke hånden ned i bøtta, og det er poteter under planten igjen. 1 til 2 cm store, så de får lov å vokse seg ferdig, så får vi se om jeg skal fortsette med at sette planten til vinterdyrkning også. Se hvor lenge jeg kan holde liv i den, og få den til å produsere.

Som sagt, så vender jeg tilbake når jeg vet mer.
island monkey

Post by island monkey »

Jeg synes nesten synd på potetene dine, de gis hard medfart!;)
Men spennende..
Det var så frykteleg vondt
Du skulle prøvd med sukker på Inger!
Men jeg er glad for at du ikke lyktes..:)
JanB

Post by JanB »

[quote="island monkey"]Jeg synes nesten synd på potetene dine, de gis hard medfart!;)
Men spennende..

Ikke synd på potetene mine, de hadde det godt inntil jeg tømte alle bøtter i dag. Men her ser dere hvor stor de kan vokse seg i en 17 liters bøtte. https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

Og slik så ferske poteter ut i begynnelsen av juni. https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

Og så er det jordblandingen som er 60% plantejord, og 40% fin sand. Og fin sand er noe som vi ikke kan få i Norge men må hentes i Danmark eller Sverige.

Verste er å finne en metode til å holde bort iberia sneglen fra plantene. Her eksperimenterer jeg med salmiak jeg sprøyter rundt bøttene, det holder dem borte sammen med alle andre insekter. Iberia sneglen dør ved direkte kontakt med salmiak, og kan ikke fordra lukten heller, derfor holder seg borte inntil regnen har skylle salmiaken bort, men da er det bare å spraye igjen.
Brassica
Herdighetssone: H4

Post by Brassica »

Jo da, også jeg husker frukter på potetplantene fra jeg var liten, - og vi fikk klar beskjed om at de var giftige! Forøvrig vil jeg takke for morsom og lærerik debatt!
Timanna
Herdighetssone: H7

Post by Timanna »

Jeg kjøpte potetfrø hos Impecta i vinter, og sådde dem tidlig. Men de spirte ikke, ikke ett eneste :roll:
island monkey

Post by island monkey »

Ja, det synes ikke at det er så veldig enkelt. Jeg skal følge med med disse. Om de modner og frøet er spiredyktig, kan du få noen! Men det er mange 'ommer', spesiellt iår..;|
poteteple.jpg
poteteple.jpg (73.45 KiB) Viewed 5805 times
Timanna
Herdighetssone: H7

Post by Timanna »

Jeg vil gjerne ha noen frø, hvis det blir noen! :D
island monkey

Post by island monkey »

Siden potetavlingen kommer ikke til å bli veldig nevneverdig iår, og siden plantene står bokstavelig i vann hele tiden, syntes jeg at det var vel en god unnskyldning for å gjenta det merkeleige eksperimentet til JanB. Richard, min store parsellhagevenn, en ire som elsker potet med hver tråd i kroppen sin, tvilte og ristet hodet sitt. "Det går ikke an å forplante en halvvoksen potetplante."
potetforplant1.jpg
potetforplant1.jpg (122.58 KiB) Viewed 5760 times
Det var ikke et stort utvalg: jeg ønsket en plante som så ut som om den kunne vokse og lage ny potet, og det er det ikke så mange igjen av.
Vi gravde opp planten, betydelig mer forsiktig enn vanlig, tok av potetene, og fordi det er så klyssvatt, plantet den i den samme jorden, men i en bøtte. Planten var Kestrel: den lager ikke mange potet, men vanligvis særlig store. Det var de ikke nå selvfølgelig. Jeg angrer at jeg ikke tok bilde av rotverket, for det var forbausende lite; bøtten var romslig plenty.
potetforplant2.jpg
potetforplant2.jpg (89.64 KiB) Viewed 5760 times
Noen timer senere var potetplanten slapp, men ikke alarmerende slapp. Så kom regnet igjen, og neste dag var det som ingenting hadde skjedd, bortsett fra at planten står høyere. Iren var forbauset og moret seg stort!
Nå får vi se om planten lager ny potet. Det var absolut ingen igjen, ikke engang en bittesmå..
potetforplant3.jpg
potetforplant3.jpg (52.2 KiB) Viewed 5760 times
Er ikke sikker hva vitsen av slik gransking er, men det var underholdende da. Det som forresten er vanlig hos oss er å 'stjåle" potet ved å grave litt under planten og så tildekke den igjen. Men så tar en ikke av alt potet.
Post Reply