Potetplante bærer frukt?

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
island monkey

Re: Potetplante bærer frukt?

Post by island monkey »

potetforplantSept.JPG
Den forplante poteten visnet samtidig som alle andre potetene, og det er resultatene.
Denne potetarten (Kestrel) trolig 'initierer' knolforming flere ganger, så jeg hadde flaks.
Artig manøver, men jeg tror ikke at det nytter å gjenta det. ;)
Men, altså, potet tåler å forplantes til og med når de er ganske modne!

For øvrig har jeg forhåpentlig gode nyheter til Timanna:
potetepler.JPG
Morplanten er Desirée, og faren er mest sannsynlig Charlotte, kanksje Pink Fir Apple - eller Desirée selv. Pollinering av modern potet er innviklet. Men som ofte er det vanskelig å være sikker over identiteten til faren, så vi får se. ;)
De synes ikke helt modne ennå, kryss fingrene!
potetfrø.JPG
hagekake

Post by hagekake »

Bumper litt jeg

Potetsorter som bærer frukt blir jo sjeldnere og sjeldnere, så sorter som gir deg frukter burde dyrkes oftere.
Mangfoldet man får av TPS (true potato seed) er ofte mye mer spennende enn de vanlige potetene, og det er ganske flott å kunne si at man har egne frøpoteter!

Når det kommer til "bærene" har potet og tomatgur Tom Wagner følgende å si om temaet:
"I try to allow at least 6 weeks post pollination before (picking/harvesting potato berries. 8 weeks is a more optimum time frame. Harvesting and seed extraction are two different things, however. I try to allow the berries to stay attached to the plant as long as possible. Sometimes the berries fall off with the slightest touch, so I try not to handle the berry cluster until I know the maturity level is approaching. Potatoes berries create a slightly fruity aroma when they are close to full maturity, and the color gradually changes from a green to a light yellow-green. If there is a lot of pigmentation on the berries, (dapples, streaks, dots, shoulder colors) such as red and/or purple hues, you may have to wait until the plant dies down or when the berries fall off naturally.

I try to allow a few weeks curing after harvesting the berries for the seed to finish full maturation. When the berry is no longer super firm but gives to pressure, the seed is likely ready for processing."

Så monkey, ble det noe frø på deg av disse potetbærene?
island monkey

Post by island monkey »

Det ble noe frø da, noe av det sitter i HP frøboksen, og noe finnes her, noen skal jeg snart så og så er det ganske mange bær i kjøleskapet, fortsatt.
Potetsorter som bærer frukt blir jo sjeldnere og sjeldnere, så sorter som gir deg frukter burde dyrkes oftere.
Det finnes noen potetsorter som ikke blomstrer, men de fleste gjør det. Mange lider likevel av en slags selvinkompatibilitet, så om du ønsker deg frukt er det lurt å dyrke flere sorter, litt i nærheten av hverandre.
HelenEk
Herdighetssone: H2

Post by HelenEk »

Nå har jeg kost meg med å lese denne tråden, etter å ha funnet den fordi ungene kom springene inn i dag og ropte: mamma, mamma - det kommer tomater på potetplantene! :)
island monkey

Post by island monkey »

Er ikke det en nydelig 'tilbake'melding?
Så ta være på 'tomatene', da kan du nok så potet til neste vår. ;)
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Har googlet potetfrø i kveld da det var lagt inn bilde ( på hagEgal ) av en potetplante som hadde fått ' små fiolette knoller' oppover langs stengelen på riset. Det var også grønne spirer ut fra disse. Vanligvis kommer jo 'poteteplene', som mange kaller frøstanden i toppen, men mye tyder jo på at dette er potetfrø.
Fant ved googling noen som hadde forsøkssådd og fått flere ulike minipoteter ut av såing av potetfrø. Vedkommende hadde latt potetriset med frøknoller stå så lenge som mulig. Noen frøknoller falt av. De fikk ligge på bakken inn til videre. Deretter var frøknollene lagt til ettermodning. Dette resulterte altså i spiredyktige frø. De hadde også forsøk med både fermentering og bare tørking av disse frøene. Dette viste at tørkede frø spirte bra uten fermentering.
Minipotetene, som her var resultatet, er lagt i eggekartong i kjøleskap og tenkt satt i jorden igjen neste vår. Om dette lykkes, blir det jo spennende å få vite hvordan de smaker.
Post Reply