Frukt på minikiwi 'issai'?

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
Keydeer
Herdighetssone: H2

Frukt på minikiwi 'issai'?

Post by Keydeer »

Jeg har kjøpt meg en liten (ca 30 cm) minikiwi 'issai' på bogrønt og gleder meg til den skal bli stor og flott! Den har fått en stor potte som midlertidig adresse i påvente av at vi skal få orden på hagen.

Den vil stå ute på et relativt lunt sted med gode solforhold når vi en gang får satt den i bakken. Kan jeg forvente å få frukt på denne? Bor i Bergen.
lavendel29

Re: Frukt på minikiwi 'issai'?

Post by lavendel29 »

Jeg har hatt Minikiwi 'Issai' i mange år i Larvik, antagelig sone H2. Den behøver ikke en hanplante, og den blir kjempestor. Den får moden frukt i siste halvdel av oktober, små minikiwier uten loddent skall, så alt kan spises. Det ser ut til at H2 er den nordligste grensen, for hvis det kommer en frostnatt, blir de litt bløte, men kan fremdeles spises. lavendel29
lavendel29

Post by lavendel29 »

Minikiwi
Minikiwi
Minikiwi 'Issai'
Minikiwi 'Issai'
Minikiwi 'Issai'
Minikiwi 'Issai'
lavendel29

Post by lavendel29 »

Det ble et bilde for mye, det er ikke så lett å finne ut av systemet. lavendel29
Martin

Post by Martin »

lavendel29 wrote:Det ser ut til at H2 er den nordligste grensen
Hos meg, i sone 3-4, ble det aldri frukt på den. Knapt nok blomster.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Kor I. Ander
Herdighetssone: H3

Post by Kor I. Ander »

Jeg har hatt en i mange år (sone3) Bærte bra alle år. Den ble under 2 m da den frøs noe tilbake hvert år. Har i år hatt Kens Red også den klarte den ekstreme vinteren vi hadde i år. Den værste på de 40 årene vi har bodd her. 2 av "Jenny" frøs men den 3dje ser ut til å ha klart seg. I veksthuset blir den enorm. I år har jeg enda en: Purpurna Sadowa. Lilla frukter med tiden. Den har fått plass i veksthuset sammen med en ny Kens red. Actinidia kolmikta setter også frukt om en har begge kjønn. Hunnen er nesten bare grønn på bladene mens hanne er flerfarget grønn-rød- sølv---. Disse er noe mindre men er spiselig. Jeg har etterlyst en bedre hann her og hos gartnere men de ser ikke ut til å forstå att det må være to kjønn for å få frukt. Kolmikta kan bestøve Kens Red og Sadowa men fruktene blir da mindre.
Man blir gammel for fort, men klok for sent.
lavendel29

Post by lavendel29 »

Min minikiwi 'Issai' har aldri frosset noe tilbake, og jeg har hatt den i minst 15 år. Vi klippet av halvparten for noen år siden, for den holdt på å ta knekken på en stor syrinbusk. lavendel29 H2
Hekkik
Herdighetssone: H5

Post by Hekkik »

Merkelige gartnere dere har hos dere Kor I Ander. Kan det være at de ikke vet at actinidia også er en frukt, ikke bare prydbusk? Jeg opplever stadig at kunder blir overrasket når jeg forteller at den kan gi frukter.Hadde en kunde for noen år siden som ville ha kristorn med bær, men da jeg fortalte at han da måtte ha både hun og han ble han nesten sint. Han mente jeg bare prøvde å prakke på han to planter :roll: (Joda, jeg vet at det finnes sambo hos ilex, men det har vi aldri hatt til salgs hos oss).
Når jeg ser bildene over blir jeg mer og mer sikker på at jeg må ta med meg familien og flytte til mildere strøk.....
Hekkik :D
Kunsten å være lykkelig består i å gjøre sine gleder enkle:)
Kor I. Ander
Herdighetssone: H3

Post by Kor I. Ander »

Nå finnes det vel ikke så mange "Gartnere" lenger. De er vel importører. Burde kanskje sette seg inn i hva de importerer.??
Man blir gammel for fort, men klok for sent.
Nienna

Post by Nienna »

Kjøpte meg nettopp en slik minikiwi Issai. Og tenkte at jeg får vel ikke frukt på den. Men etter å ha lest her, er jeg mer optimistisk. Siden jeg bor i sone 1. Nå lurer jeg på hvor gammel planten må bli før den bærer frukt. Hører gjerne om flere sine erfaringer med minikiwi.
Post Reply