Hvordan blir bærhøsten?

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
Dag
Herdighetssone: H4

Hvordan blir bærhøsten?

Post by Dag »

Hvert år drar jeg i gang denne tråden, men det er tydeligvis ikke så mange som setter
pris på bærturer lenger. Men jeg gleder meg vilt til bærturer, ikke minst pga. naturopplevelsene.
I år blir det noen steder kronår for multer. I dag var det en i Stor-Elvdal som fortalte at
det var helt rødt over hele myra, og nok til alle som gidder å bøye seg.
Her på Toten blir det tyttebærår og villbringebærår.
Så det er bare å glede seg :D
Dag
fiolina
Herdighetssone: H5

Re: Hvordan blir bærhøsten?

Post by fiolina »

Bær- og soppturer er høstens høydepunkter her, ikke minst for barna. Niste, kaffe, saft og noe å steke på bålet gjør turen til en høydare og jeg håper barna husker det like godt når de blir voksne som det jeg gjør fra min barndom.

I nord er det masse multeblomster enda, men om de har blitt befruktet vites ikke. De erfarne påstår at varmen kom for tidlig så det var for lite insekter. Jeg har sett noen som har knytt seg, så jeg skal vel få multekrem til julaften om ikke annet. :)

Blåbær er det masse kart av, i alle fall der jeg har gått. Bringebær er jeg mer usikker på og tyttebær har jeg ikke sett snurten av enda. Vi er litt senere her i bygda enn andre steder, våren kommer sent her i dalføret.
magnolia

Post by magnolia »

Jeg har blåbær i hagen, men har ikke sett en eneste blomst eller kart. Derimot er det mye brunt og dødt. Tror ikke bærhøsten blir så stor i år.
Randi M.
Herdighetssone: H6

Post by Randi M. »

Vi hadde besøk fra Båtsfjord i går kveld. De hadde nettopp mottatt mobilmelding hjemmefra med foto av årets første multefangst: et lite spann fylt med modne bær plukket der nord.
Det er vel snart ei uke siden jeg var på nærmeste multemyr og sjekket. Den ligger bare et par lange steinkast unna hagen, så det var fort gjort å få konstatert at det ser veldig bra ut: stor, fin, knallrød kart, og det var mye av den. :D
Randi M.
Senja
Kirsten

Post by Kirsten »

Jeg krysset Krokskogen i går, og mitt inntrykk er en bærhøst på det jevne. Noen myrer hadde en del multekart, andre hadde bare ubefruktede hamser. Bringebær blir det trolig en del av, det samme med blåbær. Tyttebær er det vanskelig å si noe om før de begynner å rødme, og det er en stund til.

Modne multer allerede nå - og det så langt nord! Jeg må si midnattssolen hjelper :D
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
island monkey

Post by island monkey »

Voilà bærometere mine:
blåbær2013.jpg
blåbær2013.jpg (85.47 KiB) Viewed 2526 times
tyttebær2013.jpg
tyttebær2013.jpg (125.86 KiB) Viewed 2526 times
Det imponerer vel ingen, men jeg vet at sannsynligheten at det blir bra på 'mine' sted er særlig stor.
Men motsatt til Dag gleder jeg meg intenst over at det ikke finnes mange som ønsker sanke bær. Noen store aviser har prøvd å få trendy folk til å begynne med det, men heldigvis har de så langt mislykkes jammerlig. I fjor så jeg én gang et annet menneske.Jeg ble intenst territorial,angsten at de skulle finne de beste sted var voldsom. Og så var hun så langt vekk at hun nesten ikke kunne ses. Men uansett. Tenk å plukke bærne mine, så frekk! Så lenge det finnes sånne som meg, blir vi aldri kvitt krig. Jeg blir voldelig når det gjelder bær. ;)
KirstenHansen

Post by KirstenHansen »

Her er det veldig mye bær på gang. Villbringebærene er grønne enda. Men solbæra begynte å rødme en aning i helga. Jeg kjenner at jeg vil ut i skogen og se etter multer, for jeg hører stadig om at det er bra multeår.
piavarp

Post by piavarp »

Her sett etter blåbær i område her i sør, men det ser dårlig ut. Og i år som eg hadde tenkt å plukke masse blåbær. :(
HeidiA

Post by HeidiA »

Jeg syns det ser ut til å bli bra med blåbær i i den lille skauen som er bak garasjen så da regner jeg med at det er mye ute i skogen i år.
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Her blir det nok bra med multer.

Men blåbæra har faktisk lauvmakken spist mye av det som var av blomst, så det finner man ikke der det har vært lauvmakk.

Samme med rips og solbær i hagen.
fransine

Post by fransine »

Hører om voldsomme multeforekomster i vest finnmark.
Her på helgelandskysten ser det ut som middels år for rips og solbær. Forbausende lite jordbær der jeg har vært på inspeksjon. Og gode bringebærutsikter. Krøkebæra er nok moden og for måsen skiter lilla. Men jeg har bare kontroll på det som vokser i hager. Er spent på blåbær og krøkebærsesongen :-) jeg har planer om en dunk med vin...
Inger Karin

Post by Inger Karin »

Her i Oslo plukker "alle" sopp og bær, så det er ikke alltid det er så mye til overs. Jeg har vært ute noen turer nå, også på tildels uveisomme steder som neppe mange bærplukkere har besøkt - enda. Blåbær er modne, men det er ikke så veldig mye av dem. Enkelte store, fine bær finnes. Det ser dårlig ut for tyttebær også. Jeg skylder på den tøffe vinteren.

Multer ser jeg her og der, de er ikke modne her sørpå enda.
phantom blot
Herdighetssone: H2

Post by phantom blot »

De siste årene har det vært lite multer, i hvert fall har de som selger multer rundt juletider gitt det som årsak til at det har vært lite norske multer. Jeg har ikke plukket mye multer i mitt liv riktignok, kun litt på Hamlagrø enkelte år. Godt å høre det kommer et godt år nå.

Ellers ser det veldig dårlig ut for blåbærene enkelte steder rundt Bergen. Den tørre kalde våren har tatt knekken på lyngen mange steder. Plantene har spirt fra roten igjen og ikke blomstret i det hele tatt. Heldigvis ikke over alt.

Ellers er det mye villbringebær her også, litt sent moden kanskje, men noen uker til nå og de er her.
pølsebob

Post by pølsebob »

Øst for Bergen ser det ut til å bli lite blåbær. Men som andre har påpekt er det flust av molte! I Bergsdalen er det enkelte steder vanskelig å unngå å tråkke ned moltelyngen. Satser på at alt går som det skal der oppe, så blir det storplukking om en måneds tid...
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
Inger E

Post by Inger E »

Måndag var eg og plukka villbringebær mindre enn ti min å ga frå ytterdøra! Det er fullt nede på Måsan, ei myr eg plar gå over når eg skal til byen. Kan ikkje hugse å ha sett bringebær der før, men for to eller tre år sidan vart all skogen og krattet der hogd ned. I vår var det vatn over mykje av området, sidan det er svært ujamn grunn etter torvskjæring i gamle dagar. No var det knusk turt, så turt at mange av buskene var byrja å gulne. Bæra var og små og turre enkelte plassar. Eg har knapt sett så mykje bringebær før. Burde vel hatt meg ein ny tur, for eg var over berre nokre få kvm., og det er eit stort område att.
Post Reply