Hvordan blir bærhøsten?

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Jannenmedspannen
Herdighetssone: H5

Re: Hvordan blir bærhøsten?

Post by Jannenmedspannen »

Kan skrive under på at multene blomstrer som aldri før her på nordvestlandet. Det stemmer nok at tilgangen på fuktighet har mye å si for at multekartene skal få livets rett. Har merka meg at det er mest multer på nordsida av fjellet, mens det mot sør stort sett bare blir bladverk til tross for at blomstringen er på topp.
island monkey

Post by island monkey »

Nei, jeg samler frøene nå for å se om jeg kan få de til å spire. Plantene stjålet jeg fra engelske sted, jeg fikk noen eksemplarer og de fleste er altså ærlig kjøpte "Nyby", fra Finland. De er jo i EU..
Det skal antakelig ikke være enkelt å få spiring, og om en lykkes tar det 7 år til blomstring. Det sagt, dette her tok 2, 3 år også.

For multebløtkake forblir jeg vel avhengig av Ikea eller veldig snille nordmenn KH, i alle fall foreløpig. Men, vi har smakt bærne og de er kjempegode. Jeg kunne nesten ikke tro det og gikk utfra at de ville vært vannbær, men siden vi spiste frosne fra Nord-Norge nylig satt den riktige smaken fersk i minnet. Ergo, dyrkningen skal fortsettes.
Og tidspunktet er helt uforståelig!
Ha, ja, men så skjønner du kanskje hvor forbauset jeg er over tidspunktet av noen saker i Norge. Rart, ikke sant? ;)
Mot slutten av sesongen blir forskjellen mindre og mindre.

Forøvrig, PølseBob, den Waldmeisteren din har tatt helt av her. Det oppfordres fra mange kanter å lage mer, mer. Det går fint, men når jeg leser på tyske nettsider, så står det overalt - om det står noe i det hele tatt - at "kühl und dunkel gelagert hält der Waldmeistersirup etwa ein halbes Jahr". Ein halbes Jahr! Det er jo ikke nok, stemmer det? Sirup holder seg jo mye lengre, så hva tror dere? Er tyskerne forsiktig med rådet, eller forsvinner aromaen? Men myske lukter jo like sterkt i flere år, når den er tørket. Så jeg tviler litt på om det stemmer, men i alle fall, om et halvt år får jeg vite det..
Waldmeistersirup.jpeg
pølsebob

Post by pølsebob »

Haha, dette er jo bare helt storslagen!! Så mye myske? Jeg hadde jo ikke så mye flaks med min, og må nok hente ny myske til neste sesong. Ellers er det kanskje mulig at jeg finner noe i skogen nå da...hm...dette er utrolig inspirerende, IM!
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
island monkey

Post by island monkey »

Nja,en trenger jo egentlig ikke så mye myske. En håndful til 1, 2 liter sirup, mye mindre enn hos andre saker.
Du må absolut hente noe i skogen. Kjempegod, voksen smak! Men barn liker det også..
pølsebob

Post by pølsebob »

Interessant det der, i oppveksten var det mest barn som drakk Waldmeister-limonade, spiste Waldmeister-is og drops. Skal se om ikke jeg får tatt en tur i skogen til helgen. :)
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
Bjørg

Post by Bjørg »

Jordbær høsten den blir ihvertfall bra. Allerede gått i gang med både nedfrysing og spising. Og nå modnes de fort.
DSC_0058.jpg

Aner ikke om det er Zephyr eller Corona. Men de er gode.

Bjørg
pølsebob

Post by pølsebob »

Tidlig ute de også - bare grønne bær her. Men de er til gjengjeld store. Er også veldig klar for å skyte skjæra som alt har begynt å stjele bær...
H3 øst for Bergen
Bjørg

Post by Bjørg »

Og så må jeg vel si at Jordbærsesongen er over. Høstet en liter i går og det er jo nok til magen men det blir også bare til magen fremover de første dagene nå. Snart må plantene stelles og avleggerene har allerede fått et nytt hjem alle sammen. Men i år fikk jeg bær så det holdt til mål. Har målt sånn løselig 25 liter borti Kolonihagen. Og da er der gått veldig mange inn i munnen Veldig mange.!
I gammel hagen har det nok blitt like mange og mere. Så nå er fryserene fulle og for den delen så kan vinteren bare komme.
I går ble det også høstet nesten 8 liter med svarte Kirsebær. De går til glasset,spriten og sukkeret. Altså de blir til Likør.
Og så er det Ripsen da til uka. Den ene busken til sjele og den andre til frysetøy. Godt å ha hage ,godt med et godt år for bæra. Og prikken over ien. Om en fjorten dagers tid.? Hageblåbæra. Og der blir mange.

Glemte jo Bringebæra i gammel hagen- Fire to liters isbokser høstet hitil og det er bare begynnelsen. Nå er det fart i tinga ja.

Bjørg
Dag
Herdighetssone: H4

Post by Dag »

Ja, nå er det like før villbærsesongen tar til her på mine trakter. På mandag reiser jeg på min første moltetur.
Jeg kjører oppå Åsen til jeg kommer til en bom. Der setter jeg fra meg bilen, tar fram medbrakt sykkel og
sykler videre innover. Etter tre kilometer, setter jeg fra meg sykkelen og vandrer østover til de myrene jeg har for meg selv hvert år. Det er ikke så mange som gidder å bevege seg særlig langt fra hovedveiene, så derfor har jeg disse myrene alene hvert år. Jeg blir aldri lei av moltesyltetøy !
Jeg håper også at jeg skal få tid til å plukke villbringebær kommende uke. Jeg har aldri sett så mye
villbringebær noen gang. Så har jeg også mitt "eget" blåbærsted. Der er det nesten alltid blåbær selv om de ikke finnes andre steder. For meg greier det seg med ei bøtte eller to. Så kommer tyttebæra i september. Også der
ser det ut til å bli mye. Jeg er glad jeg har to store frysere, for her bli det mye syltetøy.
Og så håper jeg å plukke masse kantareller utpå høsten.
Dag
pølsebob

Post by pølsebob »

Så kjekt å lese deres historier! Her har vi spist digre, saftige jprdbær i ukesvis. De største var moden først. Avleggerne har strekt seg ut, men jeg pleier egtl å rydde om våren. Kanskje best å gjøre det nå?

Ripsen har alt blitt til gele, dvs det er nok i underkant av 10 liter igjen som samboer helst vil lage saft av. Vi får se...

Bringebær har vi så det monner! Nå har jeg satt ut 5-6 forskjellige sorter hagebringebær, og jeg har også ville sorter fra hele Norge. Gule bringebær fra Kina står fortsatt i frøbanken og er bitteliten. Bringebær går mest rett i munnen, sikkert omtrent kiloen per dag nå.

Plommene ser flotte ut, men de pleier å bli modne sent. Jeg flyttet et pæretre tidligere i år som ser veldig tørt og slapt ut, så der kommer nok ingenting til neste år heller (denne sesongen har jeg klippet av all kart).
H3 øst for Bergen
Dag

Post by Dag »

Jeg er veldig glad i bær fra hagen, men det er vel symptomatisk at jeg tilhører den
siste generasjonen av dem som plukker bær ute i naturen.
(Dette sier jeg for å vekke alle dem som mener at jeg tar feil ;))
Er du av dem som fortsatt gleder deg til høstens bærturer?
Dag
fiolina
Herdighetssone: H5

Post by fiolina »

Nå vet jeg ikke hvilken årgang du er, men jeg gleder meg til det og er 45. :) Her plukkes multer, blåbær og rips, teibær, rognebær og krekling. Noen av dem til likør, multen til juledessert (samt at jeg gir bort mye), blåbær og krekling til safting og dermed vin. Det er nydelig når høsten kommer og det er brukbart å gå i skogen igjen, nå er det alt for høyt ugress og alt for mye som biter. Og dessuten, hva lukter vel bedre enn en myr på høsten? :)
Dag

Post by Dag »

Ja, jeg er så enig med din beskrivelse, fiolina. Jeg lager stort sett bare syltetøy eller bær til dessert.
Skulle ønske jeg kunne ha laget likører også, men synes at blandevannet på Polet blir for dyrt.
Jeg trives også ute på myrene. I tillegg kan jeg mye om moseartene på myrene - det er 45 av dem.
De forteller litt om det er bærterreng der eller ikke.
Å sitte alene med en kopp kaffe og vafler og se utover myra helt alene langt inne i de store
skogene, er en opplevelse jeg ville unne mange andre også.
Dag
aiaus
Herdighetssone: H1

Post by aiaus »

Var å plukka blåbær her om dagen: Blåbæra var små og lite smak på . Det har jo vært ekstremt tørt heile våren og fram til no her på vestlandet , så ein kan vel ikkje rekne med så mykje blåbær i år. Men eg skal no ha meg ein tur ut i holmane og sjekke om bæra er betre der. Liker veldig godt å plukke bær eg, spesielt blåbær. Tyttebær er eg ikkje vant til så dei får andre plukke. Har 2 hageblåbær busker i hagen, dei er berre kart enda. Kjøpte bjørnebærbusk for 2 år sidan. Dei står med blomst no ,så om dei blir modne før vinteren får eg sjå etterkvart.
Bjørnebærbusken kjøpte eg berre på "løye" sidan den var utan torner så kunne det være kjekkt å sjå kva det blir av bær på den.
Nokre jordbærplanter har eg også , der er bær på dei ,men er små bær. Men gode på smak er dei.
Trur at folk no er blitt meir opptatt av å hauste bær, fleire som ynskjer seg ein bærbusk i hagen no ,enn det var for nokre år sidan.
Inger E

Post by Inger E »

No kom eg på at eg skulle ned att på Måsan og plukke villbringebær i dag. Dei var store og fine då eg gjekk forbi, men då var eg ikkje skodd for plukking. Får vone dei står der i morgon og, og at det vert opplett så det går an å gå. Dette er eigenleg ei myr, men i fjor oppdaga eg at det vaks bringebær på myra.
Post Reply