Hvordan blir bærhøsten?

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Dag
Herdighetssone: H4

Re: Hvordan blir bærhøsten?

Post by Dag »

Oppsummert etter årets bærsessong: To multeturer ga ingen resultater. Mens andre sier
det var mye på Totenåsen (Hvorfor går jeg alltid over bekken etter vann?)
Blåbær har jeg mye av i fryseren etter denne høsten. Aldri sett så mye blåbær.
Tyttebær plukket jeg ei lita bøtte av, stor og fin, men jeg brukte flere timer på det.
Fantastisk bra med villbringebær. Langs jordekantene var den like stor som ellers om årene.

Aldri har mine Åkerø-epler sett så fine ut noen ganger. I mengder! Jeg har aldri vært særlig glad
i epler, men årets epler har mer søtsmak på grunn av varmen, så da synes jeg det går an å spise
et eple om dagen.

Jeg har hatt snekker og kledning av huset nesten i hele sommer. Så det har ikke blitt like mange
bærturer som før om årene.

I dag var jeg på min "hemmelige" kantarellplass. Store mengder av fete, fine kantareller.
Det er fantastisk hva naturen gir.
island monkey

Post by island monkey »

.
Attachments
Bbær20181.JPG
Bbær20181.JPG (86.28 KiB) Viewed 433 times
Bbær20182.JPG
island monkey

Post by island monkey »

Det å finne bær på nye trakter mislyktes fulstendig i fjor, og det opplevdes som enormt irriterende. Det kan ikke hende at en flytter fra et enormt urbant område til et av de minst urbane i England, og ikke greier å finne bær. Prinsen får æren - han kom over et stort stykke myraktig jord mot nord. Andre sted hadde bærne tørket helt inn, men så mange bær som der har jeg aldri sett, ikke engang i Norge.
Jeg nærmer Dagaktige mengder, samlet med norske plukkere, renset ifølge norsk råd og rørt ifølge Norsk oppskrift. Bunad hadde jeg ikke på, men det var vel kulturell appropriasjon på sitt allerverste..
Dag

Post by Dag »

Så bra, island monkey - at du har plukket så mye verdifull blåbær. Takk for tilbakemelding
fra dine kanter også.
Var vår felles venn på Kapp i sommer?
island monkey

Post by island monkey »

Det var en lettelse å endelig finne bærne. Tyttebær gjenstår, de har jeg ikke sett ennå.
Men nå fant vi disse under, til gjengjeld! :)
Javisst var vår venn på Kapp Dag, enda mest på Lillehammer denne gangen, tror jeg.
Attachments
cranberry.jpg
cranberry.jpg (93.57 KiB) Viewed 370 times
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

Her har det vært en litt snodig bærhøst.
Det var bittelitt blåbær i skogen, men de ble aldri mer enn en knappenålstore - brukte en time på å samle en koppfull.
På de "vanlige" bringebærstedene mine ble bæra fåtallige og små, men nederst i hellinger og på litt skyggefulle steder, var det godt med bær.
Tyttebærlyngen er brunsvidd og ga ingen bær (fant mye i Østerdalen, men da hadde ikke kjæresten tid til å gjøre en lengre stopp, så det ble bare litt til ganen).
Krekling glimrer med sitt fravær (men heldigvis fant jeg litt på Dovrefjell), fant også mye slåpe i Vestfold.
Soppen har uteblitt, men nå har det begynt å komme litt traktkantarell.
Hagebærene (rips, solbær og svartsurbær + eple) har klart seg bra, og gitt nesten normal avling.

Men ildkvedene! Du verden, som de produserer i år :shock:
Jette
Dag

Post by Dag »

Så står vi foran enda en bærsesong. Og som alltid er det ingen som tør
å røpe noe som helst.
Men jeg gleder meg som en unge til bærturene.
Det er nesten som med fisking - at det er mer moro å fiske enn å spise den.
Det lille jeg har obervert foreløbig, er at det ser ut til å bli lite med tyttebær
og ganske bra med villbringebær. Noen har kanskje plukket sine første modne molter også?
Dag

Post by Dag »

Ingen respons, må bety at jeg blir alene i tyttebærskauen i år også.
island monkey

Post by island monkey »

Haha, det ville beroligt meg i det høyeste Dag, men det stemmer nok ikke helt. Skogene dine får besøk fra vår venninne til slutten av denne uken, så pass på. Hun er svært glad i bær..
Ang bærhøsten i det Britiske, så har jeg ikke fått sjanse ennå til å ta kameraet til bærne. Men det er vel litt tid ennå.. Det eneste jeg så var at det var masse grønne, harde villbringebær for en uke siden.
Multeparken min sliter litt i deres nye hjem. De skal flyttes!
Dag

Post by Dag »

I sommer har jeg vært oppom "vår venninne" to ganger. Fikk høre at datteren har vært der.
Om en uke tar jeg en tur dit igjen for å se om hun har kommet da.
Inger E

Post by Inger E »

Kan sei såpass at det vert knapt med epler år. Det er lenge sidan aroma ikkje har hatt frukt. Eg såg to blomster på den delen i år, men har observert fire kart! Men summerred blomstra godt, og der er det bra med frukt. Aberet er berre at den greina er heller lita. Transperent har ikkje eit einaste eple så lang eg har sett. Alt dette er på same tre.
Dag

Post by Dag »

Her på Toten var det enorm blomstring over alt i sommer. Men det er sjelden jeg har sett så få eplekart.
Mitt store Åkerøtre gir kanskje et sted mellom 50 og 100 epler? Men det er nok for meg.
orm

Post by orm »

Har ikke gått i skogen og sett etter bær, men pleier å være bra m. blåbær rundt hytta i marka. I år ser det lite ut. Tyttebærlyngen på hyttetaket på fjellet var helt svidd/knusktørr på den mest solutsatte sida. Ikke noen bær på den andre heller. Må da finnes noe et sted. Var oppe der for å rive opp bjørk- og granspirer. Blomstra fint da. Har også et familieepletre som ikke har et eneste eple i år. Det er noen få på gamle Haugmann. Pærer - nei dårlig. Det var lite søtkirsebær. Ett nyere plommetre - ingen frukter, men noen på det gamle. Rips, solbær og stikkelsbær leverer som vanlig. Den gule bringebæra har gitt noen få desserter, men det var lite nyskudd fra fjoråret. Har stiklingsformert noen og regner med bedre avling her neste sommer.
Dag

Post by Dag »

Jeg var på moltetur i går og fant 1/3 liter. Da har jeg i alle fall på kakskiva noen dager framover :wink:
fiolina
Herdighetssone: H5

Post by fiolina »

Det blir mengder med heggbær i nord, men den er vel lite annet enn likør å bruke den til? Saft kanskje? Ellers har jeg 16 epler tror jeg, på treet jeg kjøpte i vår, familietre. Blåbær, krekling og bringebær ser labert ut så langt. Jordbæra har musa tatt, de går under duken og lukter seg fram til bæra som ligger ned på duken og så gnager de hull og etterlater halve bær. Nå har jeg knertet 4 i musefeller der. Det skal sies at vi har bare bodd her i halvannet år, så jeg regner med at det blir bedre med hagefrukt og bær.
Post Reply