Hvordan blir bærhøsten?

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Hvordan blir bærhøsten?

Post by Siri K »

Det finnes paiformer i mange varianter; noen beregnet som kombinert steke- og serveringsform, og noen mer springformaktige i aluminium, med en løsnemekanisme i bunnen. Skal paien tas ut av formen, er det like greit med springform, selv om paien ikke når helt opp til toppen av kanten.

Jeg tror vel jeg kommer til å prøve en liten porsjon i et ganske lite pyrexlokk. :)
H2/H3 i hyttehagen
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

Bærhøsten blir rar i år :?

I nærskogen vår, pleier jeg å høste rikelig med bringebær og kantarell - og som regel nok blåbær og tyttebær til å holde oss selv, samt store deler av slekt og venner, med syltetøy og tørket sopp gjennom året.
I år er det veldig få bringebær, og de som er, er små og sitter veldig spredt. Blåbæra glimrer med sitt fravær - har ikke kunnet plukket en håndfull engang. Kanskje det blir så mye som en håndfull med tyttebær.
Også soppen har nesten uteblitt så langt: Funnet 2 piggsopper og en liten skål med kantarell. Ikke engang alle de uspiselige soppene er å se.
Og det skyldes ikke at noen andre (inkludert fugler) har vært der før meg.
Veldig rart :roll:

Men hagebærene (solbær, rips, stikkelsbær og aronia) gir som normalt, enda de verken har fått gjødsel eller er blitt vannet :D
Jette
Dag

Post by Dag »

I dag har jeg plukket mine første 3 liter med modne tyttebær.
Gir meg ikke før jeg har plukket et par bøtter til (20 liter)
Dag

Post by Dag »

Nå har jeg også vært oppe på Åsen og rekognosert.
Det ser ut til å bli veldig bra med tyttebær i år.
Jeg gleder meg til tyttebærturen om et par uker :)
Siri K

Post by Siri K »

Er Åsen fri for hjortelusflue? Den var en plage på tyttebær"enga" jeg hadde i det sørlige Østmarka. Det er vel ti år siden jeg var der, så tyttebærplantene kan ha gått heden. Men hjortelusflua er nok i god behold.

(Jeg prøver ikke å smiske meg med på tur, altså, tyttebærforbruket mitt er nokså mikroskopisk (tilbehør til ribbe én gang i året). Det er bare ren nysgjerrighet på om andre tyttebærplukkere også plages av dette insektet.)
H2/H3 i hyttehagen
Dag

Post by Dag »

Herover og på Totenåsen, er ikke hjortelusflua noe tema. Kommer nok, for den skal finnes helt opp til Lillehammer. Men hele Åsen er full av husdyr. Håper ikke hjortelusflua går på dem.
Siri K

Post by Siri K »

Så deilig, da! :)

Ikke at hjortelusflue er verdens undergang; du venner deg til å ta forholdsregler, og de er jo ikke smittebærere. Men de små insektene er litt ekle, ved at det ikke umiddelbart går å føyse dem bort, om de lander på deg. Kjenner du en på kinnet, må du bruke litt makt for å få den vekk, siden den klamrer seg temmelig godt fast.

God tur i tyttebæråsen! :)
H2/H3 i hyttehagen
island monkey

Post by island monkey »

tyttebær 6okt19.jpg
tyttebær 6okt19.jpg (195.5 KiB) Viewed 276 times
tyttebær6okt191.jpg
Og nå skal jeg se om hyllebærne har ikke blåst av trærne. Krysser fingrene.
Dag

Post by Dag »

Er tyttebærene fortsatt så fine. Imponerende :)
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Hva bruker du hyllebær til, I.M? Her tok fuglene det meste, men jeg fikk til to glass med tørkede bær. Bruker dem til te.
island monkey

Post by island monkey »

Jada: jeg er aldri tenkt veldig mye om det, men det er alltid tyttebær i slutten av juli, og så litt mindre, og da til vanlig masse i oktober. Det viser seg at de blomstrer to ganger i året (i alle fall her nede), men ofte blomstene blir tatt av sen frost første omgang. Kanskje tyttebær blomstrer senere i Norge, og kanskje det blir lite av den andre blomstringen?
Det sagt, det finnes ganske mange blomster og blomsterknopper fremdeles, så tyttebærplanter er vel hovedsakelig opportunistiske.
Jeg er veldig glad i dem og spiser dem mest rørt med litt sukker. Men for 8 (!) år siden prøvde jeg oppskriften til Jette (viewtopic.php?f=21&t=27380). Det ble veldig bra, enda når jeg leser oppskriften igjen innser jeg at jeg tok feil av "ferskner": jeg lagde det med fiker!
Det ble altså også meget godt. Jeg lager nok litt av det riktige oppskrift, og litt av det feiloversatte iår..
Siri K

Post by Siri K »

Dag wrote:Er tyttebærene fortsatt så fine. Imponerende :)
Jeg er i grunnen mer imponert over innsats og tålmodighet, om de rensete bærene er plukket ved forhold som terrengbildet viser. Bærene bør helst stå litt tettere for at jeg skal gidde å plukke.
H2/H3 i hyttehagen
Dag

Post by Dag »

Min rekord på 1 liter tyttebær, er 47 sekunder. Men da var det så mye bær at plukkeren nesten satte seg fast. Jeg har også en annen plukker som tar 2 liter. Den er også dobbelt så bred, men egner seg best til blåbær.
Siri K

Post by Siri K »

Ikke bær, men sopp: heggetraktsopp og blå ridderhatt har overlevd den ene natten med frost sånn noenlunde.

Image

Image

Image

Image
H2/H3 i hyttehagen
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Så herlige soppbilder :D Skulle ønske jeg var der. Det går fort å fylle en kurv med deilig matsopp på sånne lokaliteter.

Frosten har vært snill med soppen her også. I dag fant jeg furumatriske og bjørkemusserong. Og selvsagt traktkantarell :)
Post Reply