Podekvister eple

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Torborg

Podekvister eple

Post by Torborg »

Jeg ønsker meg flere eplesorter og skal pode selv. Derfor lurer jeg på om noen der ute har podekvister som de kanskje vil dele eller bytte med meg?

Jeg ønsker meg:
Granat
Bramley’s seedling
Fuhr
Signe Tillich
Haugman
Rød Gravenstein
Flaskeeple
Fosseple
Prinsar
Kaupanger
Lord Lamborne
Laxton Superb
Belle boskoop
Dabinnett (om mulig)

Egentlig er jeg interessert i det meste av de sortene som jeg ikke har.

Dette er det jeg har, og som jeg kan dele.
James Grieve
Filippa
Transparent blanc
Sævstaholm
Ribston
Cox pomona
Silkeeple
Gavenstein
Oranie
Ildrød Pigeon
Kvit Astrakan
Monark
aberf
Herdighetssone: H4

Re: Podekvister eple

Post by aberf »

Du verden, så mange sorter du har!
Jeg har aldri podet eplekvister, så jeg vet ingenting om hvordan kvistmaterialet bør være. Fjorårsskudd?

Men jeg har Haugmann, Simenrud og en gammel eplesort vi bare kaller søtepler. De er nokså små, tidlige og selvsagt søte.
Er du interessert, finner vi vel ut av dette :)
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
aberf

Post by aberf »

Har en bekjent som er på jakt etter grunnstammer. Noen som vet hvor man får tak i slike?
Aud Berit

- ukjent -
gartner10
Herdighetssone: H3

Post by gartner10 »

Disse selger grunnstammer: http://norgro.no/plantesalg/grunnstammer_til_frukttrer

Avklipp fra eplegrunnstammer kan stikkes i bakken og roter seg lett.
Øystein, gartner i Østfold

Mitt navn på Instagram er @gartner10. Har lagt ut bilder av noen av de dagliljene jeg har fått frem fra frø.
Torborg

Post by Torborg »

Aud Berit,

Jeg vil veldig gjerne ha alle tre! Søteple er ofte frøsådde vanlige epler. Det er gøy å ha :-) Veldig moro med Simenrud, som jeg ikke kjente til, men som jeg nå har lest om. Det er ikke mange helnorske eplesorter, men du har dem!

Vil du ha kvister fra meg?

gartner10. Jeg har hørt om en som stakk flere avklipte grunnstamme-kvister i jorda, og fikk rot på en av de. Jeg trodde det var bare flaks. Da skal jeg gjøre det etter podingen. Tusen takk for tips!
gartner10

Post by gartner10 »

Jeg stakk flere kvister i bakken og minst en av dem rotet seg. Den gamle måten å lage grunnstammer på er å plante ut noen grunnstammer. Året etter klippes disse endel ned. Når nye skudd kommer hyppes jord rundt disse. Dette gjøres flere ganger i løpet av sesongen. Så på høsten har de nye skuddene røtter. Har ikke testet det selv enda.

Mitt navn på Instagram er @gartner10. Har lagt ut bilder av noen av de dagliljene jeg har fått frem fra frø.
aberf

Post by aberf »

Takk for tilbud om eplekvister, Torborg, men jeg har såpass mange prosjekter på gang at jeg må desverre takke nei.

Men du skal mer enn gjerne få kvister. Du kan sende meg pm, så kan vi gjøre nærmere avtaler.

Takk for tips om Norgro, gartner10. Praktisk at de har avdelingskontor på Hamar. Opplysningen skal videreformidles. Vet at vedkommende f.eks har planer om å pode Filippa.
Aud Berit

- ukjent -
Torborg

Post by Torborg »

Jeg har hyppet rundt rotskudd og så skal jeg klippe ned i april. I tillegg har jeg et par-tre grunnstammer som er nedgravd og hyppet litt rundt. Moro å få til selv, men denne gangen skal jeg kjøpe grunnstammer og jeg skal IKKE kaste avklippet!

Aud Berit, supert! Vi tar det pr PM.
Siri K

Post by Siri K »

Vil frøsådde epletrær, type søtepler (eller i mitt tilfelle løeeple) fungere som grunnstammer, sånn at man kan få greinene på disse til å rote seg?
H2/H3 i hyttehagen
gartner10

Post by gartner10 »

Om du poder på frøsådde epletrær kan du få epletrær som blir ganske store og komme senere i bæring. De kan og gi frukt som smaker noe annerledes enn ellers.

Torborg

Post by Torborg »

Hei Siri
Vanlig eplerkvister vil jo ikke rote seg. Jeg tror derfor at det ikke det går... Må si at jeg er mindre skråsikker på disse tingene enn det jeg var i går.
Siri K

Post by Siri K »

I tilfellet løeeple er tanken bare å klone mortreet, som ikke er spesielt storvokst. Treet er kanskje tre meter høyt, etter tredve år. Det nærmer seg slutten på levetiden, og av sentimentale grunner kunne det vært interessant å lage et nytt. Dette blir naturligvis et mye "dårligere" epletre enn kjøpetrær; det er jeg klar over.

Det går naturligvis an å så et eplefrø igjen, men det tar jo sin tid før det treet blir stort, da...
H2/H3 i hyttehagen
Torborg

Post by Torborg »

Du kan jo pode det. Kan bli bra det! Skla jeg kjøpe en ekstra grunnstamme til deg?
Siri K

Post by Siri K »

Det kunne også vært interessant, men det blir et litt annet prosjekt. Jeg tenker meg en treutviklingstid som er litt kjappere enn det å så en eplekjerne, men som likevel er litt treig. Men tusen takk for tilbudet! :)
H2/H3 i hyttehagen
Gunn M.

Post by Gunn M. »

Jeg fikk en bunt med avklipte grunnstammekvister fra Gartner10 i fjor vår. Stakk de i et blomsterbed.
Det er en haug av de som levde på slutten av sommeren. Skal bli spennende å se hvordan det har gått etter vinteren.
Jeg satser på å forsøke å pode inn på de når de er klare for det.

I forhold til "løeeplene" så har man jo lite å tape!
Hva med å klippe av 15-20 kvister og stikke de i et bed? Del de opp i lengder på 20-25 cm.
Det bør gjøres så snart frosten går i bakken.
Post Reply