Planer og mer planer

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
island monkey

Planer og mer planer

Post by island monkey »

En av mine fremste planer til iår er det å dryke masse dill. Og da mener jeg virkelig masse, hele hauger av dill.
Probemet er at jeg ikke er veldig flink i det. Jeg får til vanlig nok dill, og enkelte år er det et stort suksès, men egentlig er jeg en beklagelig og jammerlig dilldyrker: det er sjeldent så mye som jeg planlagde. Jeg har sådd direkte, forkultivert, men med lite forskjell.
Finnes det noen som har knekkt dillkoden, vær så snill å opplære meg litt. Hvor varmt er det omkring når den burde sås? Hva slags jord liker den allerbest? Noe annet? Sneglene våre elsker det i alle fall, men de klarer jeg beskjempe. Noen sorter som anbefales?
Aasta

Re: Planer og mer planer

Post by Aasta »

Så bra! Du har samme erfaring som meg, dill er litt vanskeleg å få til. Noen gongar blir det kjempebra, andre gonger lite og ganske trasig.

Eg har no tre slags dill som eg vil prøve i år. Trur i grunnen ikkje at sorten er så viktig, mer med jord og fuktighet. Eg sakl prøve på forskjellige stader i år for å sjå kva som lønner seg best.
Dette er det eg lurer på:

-temperatur: dill kan sås tidlig. Skal prøve å så inne, ute på friland og i kaldbenk

-fuktighet: eg lurer på om dill er svak mot uttørking i spireprosessen. Vil prøve å så inne under plast og sjå om det går

-jord: eg har prøvd alle slags jord men eg trur at den helst skal være svært humusrik? Vil prøve å så på trasig leirjord og se om det vil være noen forskjell

Artig prosjekt! Nå skal eg gå og så litt dill med det samme :D
Aasta, Oslo

‹Il faut cultiver son jardin›
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Jeg leste meg litt opp på dyrking av dill i fjor.

http://www.matportalen.no/matvaregruppe ... le2958.ece

Jeg la merke til spesielt to ting i artikkelen, det ene var at dillen trenger lang tid, fra 40-60 dager for de raskeste sortene. Leste også et annet sted at frøene kan sås sent om høsten/vinteren.
Det andre var det med sykdom, kan det virkelig være så ille? Fire års karantene, og ikke andre skjermplanter som f.eks. gulrot i det grønnsaksbedet. Da skal man ha stor kjøkkenhage for å få dyrket litt dill.

Jeg fikk ei brukbar avling med dill i fjor, da sådde jeg i grusholdig jord, dvs. en blanding av sand, småstein og humusrik jord.
island monkey

Post by island monkey »

Aha...! Takker for nyttige svarene begge to. Nå er jeg usikker om jeg er skuffet eller lettet. Jeg håpet nok på dillnøkkelen fra norden, men det er godt å vite at jeg ikke er alene om en og annen relativt dillfiasko også.
Ja, jeg skal så noe også nå, bade ute og i drivhuset. Noengang har jeg frivillige som gror hele vinteren i drivhuset, de ser ut til å trives.
Jeg visst heller ikke om 'sykdom' hos dill, men har heller ikke satt det på samme sted, så den kan jeg nok ikke skylde på. Vel.. Om det er så preget av lange dager, er det vel å sette i gang ja - selv om det står 'april' på alle pakkene her. Kanskje også verdt et forsøk med å så ganske sent, august, hos oss september til og med? Teoretisk sett burde det fungere?
For MASSE dill skal jeg få iår, ha! Jeg er etter det de kaller 'grønn dill' i lenken til Morild forresten. Dillfrø er jeg veldig flink i å dyrke, grrr... ;)
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Når du har hagen full av gule dillblomster, får du se til Sverige. Der er de rå på bruk av både bladdill og dillkroner.

Jeg har forøvrig også et dillprosjekt på gang i år, men bare i potte på balkongen. Håper Hageglede får ut finger'n og sender meg varene jeg har bestilt... Dillen jeg i sin tid dyrket på parsellen ble også mest blomster og frø. Men noen asiatiske parsellnaboer fikk fram helt fantastisk bladdill - virkelig kraftige, frodige bladbuketter. Så det skal være mulig. Jorda der var nokså sandblandet, altså langt fra leirjord.
H2/H3 i hyttehagen
magnolia

Post by magnolia »

Hvordan får en til frodig bladdill? Er det spesielle sorter dill, eller er det dyrkingsmåten. Jeg har bare fått fram høye dillkronor.
Siri K

Post by Siri K »

magnolia wrote:Hvordan får en til frodig bladdill?
Det er vel det det spørres om i denne tråden. Jeg besitter ingen svar, så langt, men forsker på det.
H2/H3 i hyttehagen
island monkey

Post by island monkey »

Vi trenger vel egentlig noen dilldyktige svenskere..
Jeg har vel snublet over noe: internet vrimler av dilldyrkinginstruksjoner, men de fleste vet neppe hva de snakker om og de kopierer hverandre uforskammet. Og så er de fleste etter frøene.
Er det spesielle sorter dill
Det ser ut som det er. Jeg visste det, men jeg glemmer hvilke er best til blad hele tiden. Antakelig skal "fernleaf' dill være tregest med det å blomstre. Dukat er en av disse, antakelig.
Planten trives på ganske tørr jord, men den skal lage flest blad når en ikke lår jorden tørke ut (for mye). Også, så veldig tynt, antakelig; jo tettere de står, jo fortere blomstrer de. Egentlig ikke hagerocket science dette, men det er jo fort gjort å glemme tynne dillen..
De som er etter frøene derimot, evt etter bladverket, skal ikke vanne lenger; frøene blir betydelig sterkere ved 'middels tørkestress'. Heller ikke forbausende. Jeg innser at jeg har vært meget sløv, men nå skal jeg skjerpe meg.
Oja, og de som ønsker mye bladverk gjør godt av å så flere ganger, med noen ukers mellomrom maks.
Det mest interessante synes jeg er likevel det
Screen Shot 2015-03-17 at 22.41.13.png
Screen Shot 2015-03-17 at 22.41.13.png (32.44 KiB) Viewed 921 times
funnet takket være linken til Morild.
Det var teorien altså. Praksis følger. Dillblad holder seg utmerket i fryseren. Og jeg skal stappe min ganske full, ha!
Imitthus

Post by Imitthus »

Aasta wrote:Så bra! Du har samme erfaring som meg, dill er litt vanskeleg å få til. Noen gongar blir det kjempebra, andre gonger lite og ganske trasig.

Eg har no tre slags dill som eg vil prøve i år. Trur i grunnen ikkje at sorten er så viktig, mer med jord og fuktighet. Eg sakl prøve på forskjellige stader i år for å sjå kva som lønner seg best.
Dette er det eg lurer på:

-temperatur: dill kan sås tidlig. Skal prøve å så inne, ute på friland og i kaldbenk

-fuktighet: eg lurer på om dill er svak mot uttørking i spireprosessen. Vil prøve å så inne under plast og sjå om det går

-jord: eg har prøvd alle slags jord men eg trur at den helst skal være svært humusrik? Vil prøve å så på trasig leirjord og se om det vil være noen forskjell

Artig prosjekt! Nå skal eg gå og så litt dill med det samme :D
finnes det flere sorter dill? :shock: høres interessant ut, hvilke sorter er det? :D
island monkey

Post by island monkey »

Det finnes veldig mange sorter dill, bare let deg litt omkring.
En som jeg forøvrig i min veldig vekslende dillkarriere var ganske imponert av, både ang smaken - som er virkelig fortreffelig og vesentlig annerledes enn den 'vestlige' dillen vår - og mengde bladverk, var en dillsort fra Rusland.
Nå skal de overgå til og med svenskere når det gjelder dill, og kryddet skal være ganske ettertraktet. Kanskje innkjøpsjefen til Sveinv burde komme på banen, og ENDELIG tjene noen penger? ;)
Jeg melder meg i alle fall på som kunde no. 1!
magnolia

Post by magnolia »

Og jeg blir kunde nr.2!
Imitthus

Post by Imitthus »

Da blir jeg runde 3 :P
island monkey

Post by island monkey »

Det finnes neppe noe mer tillitsløst, uloyalt og utålmodig enn jeg, og selv om jeg forblir kunde no 1 skulle det bli noe av det, så vedgår jeg at jeg ikke satset på én hest:
dill fra Rusland.JPG
For så vid jeg kan lese det, som ikke er veldig vid, står det noe som "monstruøs og aromatisk" på posene. Dillen blir ikke i nærheten av 'monstruøs' hos meg, men jeg medgir at den var større enn vanlig, og som sagt, veldig aromatisk da.
Russene har imidlertid tidligvis knekket en kapitalistisk kode, for ikke bare var de her innen tre dager, posene er ikke mer enn middels store:
dill posen fra Rusland.JPG
Men kilden finnes altså. Jeg ser at det står "Moscow" som selgerens bosted, men konvolutten ble klart sendt fra noe innenlands sted.
Siri K

Post by Siri K »

Spennende!

Min dill (foreløpig frø) heter 'Mammut', hva nå det skal bety.
H2/H3 i hyttehagen
island monkey

Post by island monkey »

Tja, hvem vet, kanskje er det den samme eller ganske like. Mammut er i alle fall bladdill. Min var betydelig mørkere også forresten, litt blåaktig nesten, og plantene var hardere, enda det var ikke bladene.
Post Reply