Planer og mer planer

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Morild
Herdighetssone: H7

Re: Planer og mer planer

Post by Morild »

Jeg så på Grønn glede at dill sammen med kålvekster hjelper til å holde skadeinsekter unna.

Så nå blir det mye dill i hagen, har sådd det sammen med plukksalaten og kålplantene.
Men om det hjelper, det vil tiden vise.
blys

Post by blys »

Dill er fantatisk og jeg elsker det. Bare lukten av dill...
Lukten av dill og sitron - kan noe bli bedre?
Dillstuede poteter og hjemmegravet gravlaks med sennepssaus og friske grønne sprøe asparges.....
Oi, nå glemte jeg meg helt bort altså.
Det var dyrking av dill det var snakk om.
Jeg har sådd dill for første gang i år. Jeg har forkultivert inne og plantet ut. Jeg har også direktesådd ute.
Forkultivering gav ikke så godt resultat. Her ble dillstilken veldig tykk og det kom fort blomst på. Dillen var heller ikke så tett og fin.
Direktesåing derimot fikk resultat over all forventning. Mengder på mengder med flott dill. Har sådd alt for mye for mitt bruk og i går måtte jeg plukke en kjempebunt som hang ut over pallekarmen og var i ferd med å kvele kruspersillen.
Jeg sådde i enkel pallekarm med kugjødselkompost blandet med U-jord (kraftig kost). I stripene der jeg sådde, strødde jeg på et lag med sand/jord ( såjord).
Såjorden var for å få god spiring i og med jeg hadde så kraftig jord.
Frøene var kjøpt på Impecta og var bladdill type 'Bouquet'.
Pallekarm ble dekket av hvit agrylduk. Jeg sådde 16. mai og nå bugner det med dill.
Om dette er begynnerflaks vet jeg ikke. Neste år skal jeg i alle fall direkteså med samme metode.
Min erfaring er at direktesåing gir best resultat på det meste som kan direktesåes ute.
Nå må jeg prøve å bruke mest mulig av den fantastiske dillen jeg har dyrket.
Jeg er ikke så begeistret for 'fryste varer', men må prøve å ta vare på det jeg har sådd.
Noen som har tips på hvordan jeg vellykket skal fryse/tørke eller få brukt dillen?
island monkey

Post by island monkey »

en kjempebunt som hang ut over pallekarmen og var i ferd med å kvele kruspersillen...Mengder på mengder med flott dill...nå bugner det med dill...
Det var blytung lesning Blys, for en med stusselig, sneglespist dill. ;)
Allikevel, gratulerer med suksèssen! Jeg synes at dill fryser utmerket. Den mister sprøheten selvsagt, men det er bare et problem i de færreste retter. Til og met ganske lange stilker holder seg overraskende godt. Tørket dill mister all trilleevnen sin dog, jeg fryser bare.
Om du noengang har lyst til å avsløre fremgangen for gravd laks samt dill og sennepsausen, ville jeg vært veldig takknemlig. Og tilgi deg dine dillmengder.. ;)
salvia
Herdighetssone: H4

Post by salvia »

Der var det liv i dillen, ja - heldigpels. Får gi den litt bedre vilkår når de ukrainsk-russiske frøene ankommer. Det var saftige forhold dine fikk. Er enig med IM i at den fryser bra, og det mye bedre enn den tørker.

En gresk rett som krever mye dill er denne:

Fres bacon eller blekksprut med en hakket løk (og evt hvitløk, eks-svigermor brukte ikke hvitløk i dette, men jeg synes godt det kan være med) i olivenolje. Så freser en kopp ris med til den blanker seg litt. Så en håndfull hakkete tomater, vann og salt og svart pepper. Koker til risen har absorbert nesten alt vannet, og får først mange håndfuller spinat rørt inn, og når den har falt sammen et par-tre håndfuller hakket dill. Frisk sitronsaft krystes over tilslutt, og antakelig mer svart pepper også. Et stykke fetaost, en brødbit og litt vin og voila: et strålende måltid. For de som liker dill.
Siri K

Post by Siri K »

Bacon eller blekksprut???
H2/H3 i hyttehagen
island monkey

Post by island monkey »

Hmm, ja, eller oktopati..
Vi i EU burde betale hele Hellasgjelden, på vilkår at grekerne lager mat til oss minst en gang i uken i et helt år. Det høres utmerket ut Salvia, har du flere oppskrift? Siden jeg formoder at ingen på topnivå hører på mine fortreffelige gjeldsløsninger?
Første seriøse dillforsøk skal inn i morgen.
salvia

Post by salvia »

Ja, Siri, bacon eller blekksprut. Fritt valg!
Oktopodi eller oktopati, IM? Har de forøvrig andre ord for blekksprut? Min gresk er meeget begrenset.

Hellstrøm får synes hva han vil, han liker hverken gresk (eller indisk). Det gjør jeg. Men flere konkrete greske oppskrifter med dill har jeg ikke på tunga nå. Men den jeg oppgav synes jeg er riktig god. Vinbladrulletter med ris, løk og dill og sitron er jo én ting. Lammefrikassé på gresk er med sitron og dill det også. Ellers har jeg vel ikke vært borti flere greske dill-retter. Bortsett fra at zatziki godt kan få litt dill i seg. (Og mynte, for den saks skyld.)

Jeg skjønner forøvrig lite av hvordan grekerne har rota seg så langt inn i så vannvittig gjeld. Jeg leser her og jeg leser der, men har fortsatt ikke noe klart bilde for meg. EU virker ikke som noen velsignelse på meg. Kanskje de skulle ha holdt seg til kull og stål og et par ting til. Komplisert. Jeg har ikke forstått hva som er formålet med EU, men jeg synes ikke det ser ut til å gå så bra. Gresk mat hadde nok mange européere hatt glede av, ja. Men om det går som gjeldsløsning..?
island monkey

Post by island monkey »

Men om det går som gjeldsløsning..?
Selvfølgelig går det! Folk i EØS land får selvsagt bare noen smakebiter, beklager! ;)
Siri K

Post by Siri K »

salvia wrote:Ja, Siri, bacon eller blekksprut. Fritt valg!
Bare for å klargjøre: oppskriften virker definitivt interessant, og jeg kommer kanskje til å prøve den. Jeg syntes bare det var et visst sprik mellom bacon og blekksprut. Men når jeg tenker meg om, tror jeg det kan funke med begge deler. :)
H2/H3 i hyttehagen
orm

Post by orm »

Lenge siden det var dill i hagen. Den gang var den brukt i krepsesesongen, men etter å ha luktet på den ferdigkjøpte (gress- og litt dillukt), skjønner jeg at fersk el. evt. frosset er bedre.

Jeg graver av og til fisk. Det er ganske enkelt når fisken først er filetert. Fisken skal helst bare tørkes av - ikke skylles. Skinnet skal sitte på. Fisken må fryses på forhånd slik at vi ikke får med evt. skadelige kryp.

2 filéer (evt. flere) Lurt å plukke ut bein av dem med en gang. Pinsett er greit til det.
1 del salt, ½ del sukker og ½ ts. hvit pepper blandes
Masse dill
Jeg bruker også einer om jeg har. Grankvister kan også brukes. Dette under og over fisken.

Du må ha et fat i passe størrelse el. stekeovnsbrett. Må ha såpass kant at ikke evt. lake renner ut. Fisken skal også ha lett press oppå.
Gni fisken inn med salt-, sukker- pepperblandingen. Strø på dill.
Legg filéene m. innsiden mot hverandre. Hodeside mot haleside. Slik blir det jevnere press på filéene.
Legg filéene i fatet som er strødd m. dill og evt. einer-, grankvister.
Strø over det samme som du har under.
Legg lett press over fisken. Jeg bruker gjerne en brødskjærefjel med det jeg har for hånden oppå der igjen. En ½ kilos pakke m. meierismør er passe til en ikke alt for stor fisk.
Om du vil kan fisken pakkes i metallfolie, men du må likevel ha fat og press oppå.

Etter et døgn i kjellertemperatur (ca. 8-10°) er fisken ferdig, sier kokeboka. Jeg venter gjerne litt lenger. Står fisken kaldt holder den seg noen dager. Kan fryses, men bør ikke ligge for lenge.
Håper jeg har husket alt.
Siri K

Post by Siri K »

Det er kanskje greit å nevne at fisken ikke på noen måte må komme i kontakt med jord (og eventuelle botulinum-bakterier). I så fall kan det potensielt bli farlig mat... Det er muligens et ekstra poeng for hageinteresserte, som er troende til å ha småpotter med jord og frø til stratifisering i kjøleskapet.
H2/H3 i hyttehagen
orm

Post by orm »

Ja, de som fisker selv er vel klar over dette, men vi hagegale ? Ikke godt å vite om alle er vet det, men forhåpentligvis har vi ikke jord på kjøkkenbenken når vi tilbereder rå fisk. Greit å ha det med uansett!
Siri K

Post by Siri K »

Det er kanskje mer aktuelt at man kan ha litt jordrester under neglene, uten å tenke over det. I alle fall bør man være obs på dette med rå fisk (og skalldyr) og jord - det er en dårlig kombinasjon.
Last edited by Siri K on 10 Jul 2015, 11:20, edited 1 time in total.
H2/H3 i hyttehagen
island monkey

Post by island monkey »

Jeg tror ikke at botulisme basiller som finnes i fisk kommer fra jord; de kommer med fisken, de finnes i vann også.
Men det er klok å være obs på vesener. Så lenge fisken er god og gjennomkald, og forblir kald hele tiden, opptil den er konsumert, er det ingen stor sjanse at botulismebakteriene utvikler seg særlig. Det samme gjelder jo ramsløk, og alle andre saker som ikke er sur nok.
orm

Post by orm »

Må si jeg aldri har tenkt over at denne sporedannende bakterien kunne forekomme i annet enn jord. At man ikke legger fisk på bakken etter at man har fått den opp fra vannet, har jeg visst siden jeg var barn, og jeg har aldri fisket mye. Tydeligvis barnelærdom.
Så vidt jeg skjønner kan den finnes også i tarmkanalen til dyr. Leser at den kan overleve koking - 100° i 5 timer, men dør i 120°. Finner ingen ting om frysing. Trodde fisken skulle fryses for å bli kvitt andre uhumskheter som kan sette seg på fisk.
Får vel ikke bli overhysteriske heller, men gå ut fra at fisken vi kjøper er forskriftsmessig behadlet.
Post Reply