Planer og mer planer

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
island monkey

Re: Planer og mer planer

Post by island monkey »

Det er nok uten tvil et veldig godt råd du fikk i barndommen. Fisk fryses for å drepe larver og egg og slikt, av parasitter. Botulismebakterien behøver ikke drepes, den er helt ufarlig, så lenge vi stenger for at den utvikler seg og lager giften deres.
blys

Post by blys »

Ser du allerede har fått en oppskrift på gravlaks - som sikkert er utmerket.
Det finnes mange ulike varianter og fremgangsmåter.
Jeg kjøpte i går laksefilet for graving - har jo så mye dill som må brukes :lol:. Laksefiletene ligger nå i fryser.
Den må ligge i fryser minst 24 timer, da fisk kan være infisert med en liten rundorm - anisakis og denne blir drept ved frysing.
Man kan også grave laks med godt resultat ved å bruke 'Salmalaks' (sushi-laks). Denne behøver man ikke å fryse på forhånd, dessuten er den helt beinfri. Ulempen med denne er at den ikke har skinnside, slik at oppskjæring i tynne flak/skiver er vanskelig. Vil påstå at den beste gravlaksen jeg har laget var av 'Salmalaks'. Den hadde så fin konsistens og smeltet på tunga.
Oppskrift på sukker/salt/pepper varierer alt etter hvor stor fisk man har. Jeg bruker dobbelt så mye salt som sukker +knust hvit pepper i blandingen. (1 kg fisk sånn ca 2 ss salt/1 ss sukker/1 ts pepper)
Hva man velger å ha på ekstra i tillegg kan man variere. Tørket einebær knust i morter er godt eller man kan drysse på hele sennepsfrø.
Men det som er et 'must' er norsk akevitt (favoritt =Gammel Oplansk). Gni inn fiskefiletene eller risle rikelig over filetene under ileggings-prosessen. Du kan også bruke Cognac
Jeg deler sukker/salt/pepperblandingen i 3 og drysser først en del + rikelig med hakket dill i bunnen av fatet (med kanter), legger på en fiskefilet med skinnside ned - neste del + hakket dill, deretter laksefilet med skinnside opp og så siste del med blandingen + hakket dill. Fiskefiletene skal legges med tykk ende mot tynn ende slik at de 2 filetene sammen danner lik tykkelse på begge ender. Legg tett pastfilm/folie over/utenpå og legg press på. Jeg graver i kjølerom/ kjøleskap. Fisken danner væske etter litt liggetid - så jeg snur fisken 2 ganger pr dag. Jeg lar den ligge i 2-3 døgn og tørker så av den. Etter dette kan den holde seg i 3-4 dager i kjøleskap eller du kan fryse den.
Ved servering drysser jeg litt frisk dill på fileten og skjærer i tynne flak.
Bon Appetit!
Her ble det mye matprat og lite hageprat - men vi skal jo spise det vi dyrker også :lol:

Jeg bruker forresten dillstuede poteter til (varme) - det syns jeg er kjempegodt og så er det et must med lett forvellet knasende sprø asparges. (og dyrker man disse selv. blir det jo himmelsk)
Det er nemlig en av mine 'planer og mer planer'. Satser på å kunne høste selvsådde asparges (2013) om 2-år :mrgreen: hvis lykken står meg bi.
island monkey

Post by island monkey »

Oj, oj, det er en skatt, disse oppskriftene, tusen hjertelig takk! Matprat kan veldig godt i planemnet, synes jeg, særlig når det gjelder gravd laks. Det finnes ikke mange ting som smaker bedre. Men nå, til verks. Dilldyrkning, i store mengder..
blys

Post by blys »

Lykke til med dillen, slik at du får gravet deg en laks.
Dill som kjøpes i butikken hverken lukter eller smaker dill. Den som selges i potte er verst, litt bedre de som selges i pakker.
Når du sår dillen - så den på vokseplass. Dill liker ikke å bli flyttet - da går den veldig tidlig i blomst (dette har jeg både lest og erfart selv med forkultivering inne)
Jeg tror dillen liker næringsrik jord og at man holder jorden fuktig.
island monkey

Post by island monkey »

Fant denne i Verdens Gang:
gravlaks.png
gravlaks.png (248.52 KiB) Viewed 537 times
Ikke heller i England. Men denne tilstanden skal ikke vare mye lengre, altså..:)
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Nå har vel EU-medlemmene lov til å ta med seg hvor mye det skal være til andre EU-land? Inn i Norge er det faktisk restriksjoner på hvor mye mat (og spesielt øl) som kan tas med. Men den ulovlige importen av matvarer (og øl) utført av bobilturister er vel ikke det som kommer til å undergrave norsk økonomi totalt.
H2/H3 i hyttehagen
island monkey

Post by island monkey »

Så langt, så bra, dillen kom opp og vokser fort. Kryss fingrene, for sneglene er svært glade i dem.
salvia

Post by salvia »

Mhm, krysser fingrene for oss begge. Det er fantastisk fint vær for sneglene her også for tiden. Jeg sådde min dill 20. juli, og spirt har den. Men kan ikke si den vokser så fort. Og antallet spirer blir desimert av sneglene. Hvor høy er din nå, da?
island monkey

Post by island monkey »

Omkring 4, 5 cm kanskje? De fleste har nå laget det første dillaktige fjær-bladet deres. Jeg husker ikke helt nar jeg sådde dem, men det var vel ikke veldig lenge etter 20. Juli. Sneglene blir nadeløst drept av nadeløse middler. Det handler her jo om et vitenskapelig forsøk. ;)
salvia

Post by salvia »

Uha, ingen dillfjær her ennå. Hva slags nådeløse midler bruker du mot sneglene? Jeg bruker bare saks, men jeg gidder jo ikke våke over dillen døgnet rundt!
orm

Post by orm »

Sendte gemalen etter Ferramol. I butikken hadde de sagt at den ikke solgtes lenger. Den er vel ikke blitt forbudt den også?
Har ikke hatt det i år og alle salatspirene jeg planta ut i bed er borte - helt borte.
Inger E

Post by Inger E »

Dei hadde no på Hageland her for nokre veker sidan.
island monkey

Post by island monkey »

Så langt, så bra..
dill18082015 1.jpeg
dill 18082015 2.jpeg
Intet tegn til at noen ønsker gå i stokk. Det er lenge siden jeg så det! Nå skal jeg sette plasttunneler over, og begynner forsiktig spare penger til laksen..
blys

Post by blys »

Planene er blitt en realitet - gratulerer. Her kan det bli nok dill til mange glade gravlakser.
island monkey

Post by island monkey »

Jo, jo, takk. Enda jeg selger ikke huden før jeg skyter bjørnen, de blir forhåpentlig tre ganger så store.
Forskjellen med de jeg sådde i April er imidlertid forbløffende!
Post Reply