Planer og mer planer

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
salvia
Herdighetssone: H4

Re: Planer og mer planer

Post by salvia »

Oj-oj-oj, IM - så flott! Din heldigpels!

Du sa aldri hva ditt hemmelige våpen mot snegler var, da. Selv om jeg sådde i betraktelig mindre skala enn deg, så er 95% spist opp av sneglene.
island monkey

Post by island monkey »

Åh ja, unnskyld meg, jeg leste over det først og så glemte det. Metaldehyde.
Nå kommer det nok mange som skal peke mot haugen av drepte pinsvin, mengden av hunder og katter som måtte til dyrlegen pga min sneglegift, for å ikke snakke om mine egne alvorlige forgiftningssymptomer. De er verdt det!
island monkey

Post by island monkey »

For ordens skyld, så benytter jeg metoden som er til og med tillat i økologisk dyrking (..) som betyr at giften kommer aldri i kontakt med hverken plantene eller jorden.
Men! Sneglene har mistet interessen for dillen, jeg antar at den er blitt for stor og hard, det er vel andre vekster som de tiltrekkes av.
Dill 290815.jpeg
Det vokser veldig fort og vi skal få noe varme til, så jeg er optimistisk. Det er selvsagt bare ett forsøk, men det er virkelig kjempeimponerende, det er ikke noen eneste spor av at en plante skal gå i stokk. Slik har jeg aldri klart før. Så uten å påstå at det er overbevisende, så virker det veldig overbevisende. ;)
Neste steg er å så i drivhus. Om jeg er heldig og det blir en mild (til engelske begrep) vinter, burde det holde seg hele vinteren.

Så nå har jeg funnet ut at jeg ikke har råd til fersk villaks, som planen var. Dette må ventes til jeg har snakket med noen skotske venner, et annet sesong.
Jeg har altså to spørsmål:
1. kan jeg lage gravlaks av feks Alaska villaks, som kjøpes frossen?
2. tror dere at en kunne grave laks (senere feks, om vinteren) med dill som har vært i fryseren?

Avhengig av hva dere mener kan jeg selvsagt få en oppdrettsfisk, som skal bli gøy også, for da kan jeg benytte en hel fisk; det er uansett en vin-vin situasjon, med mindre dillen blir ødelagt.
blys

Post by blys »

For det første - gratulerer med velykket dillprosjekt.
Alaskalaks har jeg ingen erfaring med.
Jeg graver av oppdrettslaks - å få tak i villaks er ikke enkelt - da må man nesten kjenne en laksefisker.
Den gravlaksen som selges i butikk er også laget av oppdrettslaks.
Jeg bruker bare frisk dill. Når du nå har frisk dill tilgjengelig ville jeg ha gravet nå med oppdrettslaks eller alaskalaks dersom du ikke får tak i villaks fra skottene.
orm

Post by orm »

Leser at Alaskalaks ligner mye på regnbueørret. Når vi kjøper ørret i en el. annen form, er det mye trolig at det er denne vi får. Mye brukt til oppdrett og vokser fortere enn vanlig ørret.
Du kan like gjerne grave ørret som laks. Om ikke smaken på Alaskalaks er helt ulik smaken på vanlig laks og ørret, skulle det ikke være noe i veien for å grave den og få et bra resultat.
All fisk som graves skal fryses på forhånd i følge forskriftene. Dette for å drepe evt. snyltedyr som måtte finnes i fisken.
Dill har jeg ikke i hagen. Jeg kjøper tørket, som er det du får, i alle fall utenom sesongen. Vil tro at heller ikke de som lager gravet fisk for salg har tilgang på 'fersk' dill.
Hvordan frosset dill oppfører seg i gravet fisk, vet jeg ikke. Kanskje vil salt og sukker hindre den å gå i oppløsning? Kunne jo være spennende å prøve andre tørkede krydderurter også. Har jeg einer, bruker jeg den i tillegg over og under fisken, men knust einerbær blir kanskje i sterkeste laget.
salvia

Post by salvia »

Hvordan holder du denne metaldehyden unna planter og jord, men tilgjengelig for sneglene? Ligger den i poser eller noe? Jeg skulle gjerne ha sådd ting på friland jeg også. Det er bare 3 dillplanter er igjen av de drøye 50 jeg sådde. Uansett - dillen din står jo kjempeflott. Gratulerer! Og misunn, misunn.. Det blir ikke noen mengde her.

Selv har jeg aldri gravet noen laks (eller ørret), men som mangeårig matlager har jeg ikke motforestillinger mot å grave en frossen laks, vel å merke om den er fin i utgangspunktet. Og så absolutt ikke mot å bruke frossen dill, så lenge den er helt ren for jord og sand.
island monkey

Post by island monkey »

Jeg legger dem i tomme bokser - gjerne med papiret fremdeles på, for snegle elsker papir - som er trykket sammen så åpningen er bare flat of små. Boksene legges i nærheten av plantene. Samme metoden kan vel nyttes med ferramol om du ikke liker bruke det - metaldehyde selges jo ikke i Norge til private,i alle fall inntil videre.
Har du ikke denne kaldbenken lenger Salvia? Kanskje verdt et forsøk ennå; om du sår tykk kan du avle dem enda de er lite.
Takk til Orm for opplysningene om laks/ørretsorter. Jeg begynner å bli litt spent. Gravadlaks fra Ikea har jeg forresten med stor suksès fryst i ganske lang tid, så det kan kanskje gjøres med min egen også?
orm

Post by orm »

Ferdiglaget gravlaks kan fryses igjen. Lurt å lage porsjonspakker. Den skal ikke ligge for lenge i fryseren før den spises. Max 3 måneder, sier sjefskokk Trond Moi. Måtte sjekke. Ellers ville jeg sagt 2-3 måneder. Blir lett harsk om den ligger for lenge og da er den ikke god lenger. Har nok hendt noe har havnet i matsøpla her. Det hender man glemmer hva man har i fryseren.
Ellers heter det seg at du ikke skal skylle fisken i vann når du lager den i stand, bare tørke av den. Jeg vet ikke hvorfor.
Du kan nok finne folk på nettet som sier at denne ikke kan fryses igjen. Dette er nok vår yngre generasjon som kaster alt uten å smake når utløpsdatoen tilsier det.
island monkey

Post by island monkey »

Det har blitt den absolut beste ladning dill jeg noensinne dyrket:
dill 080915.jpeg
og det er selvsagt et experiment som ble utført bare én gang så langt, men det finnes ikke en eneste plante som viser tegn ti å gå i stokk, og det virker kraftig overbevisende - uten at det beviser mye, det medgir jeg.
Noe som virker overbevisende også er forskjellen mellom plantene som står under en slags plastdekke (når jeg ikke fotograferer dem), og de som ikke passer under:
dill 080915 1.jpeg
Dekken hviler på grenen og en ødelagt grep. Men det virker altså også som dill har det meget godt av litt varme. Det har nok vært ok om dagene, men vi har hatt veldig kjølige netter stortsett hele sommeren.
dill080915-3.jpeg
Laksinnkjøp nærmer seg, og jeg er faktisk litt nervøs!
Men i alle fall, det virker som om disse vitenskapere fra noen sider siden var inne på noe..
salvia

Post by salvia »

For en avling! Jeg er så misunnelig. Hyyyl! Hva er dette metaldehyd som gjør det mulig å så bl.a. dill på friland uten at sneglene spiser spirene? Jeg har googlet, men synes ikke jeg ble så klok. (Det var artikler om pinnsvin som spiser det og dør, men om du har det i bokser, så kommer vel hverken pinnsvin, katter, hunder etc til det.)

Nyt dillen, din dyktige heldigpels.
island monkey

Post by island monkey »

Metaldehyd er sikkert ikke noe pent, men det at det tillates i (minst visse kretser av) økologisk dyrking sier vel sitt om snegleproblemet vårt. Samt at det fantes metaldehyd i vassdrag i 2012, som var det søkvåte året. Det sies også her at pinnsvin spiser av forgiftede snegl, men jeg tviler sterkt på det. Jeg har vitnet at mange på parsellene bruker masse av det i over 20 år, mens det finnes mange pinnsvin. De pleide stjæle maten til kattene da jeg bodde ved siden av, og lydene var uforglemmelige, herregud de lager bråk ved bordet. Vi speide en hel familie tidligere i året også.
Men ferramol kan brukes i Norge, så du som ikke liker det kan kanskje benytte 'boksmetoden' for det? Om ikke noe annet, så er jeg altfor knipen til å benytte gift om jeg ikke må, men i tilfelle snegl og fuktig vær blir ting bare fulstendig og bokstavelig fulstendig rasert. Det er bare vårsalat og endivie de ikke spiser helt opp - og det er jeg meget takknemlig for forresten! :)
island monkey

Post by island monkey »

Først og fremst: dillen er meget høy nå, og noen av stilkene har lagd blomsterknopper - men på rolig vis. De som har dyrket mye dill som har gått i stokk vet nok hva jeg mener. Så jeg tror at det skal i fryseren snart. På venstre siden er et råd som ligger bak, samt at det som ikke stod under plasttunnelen er veldig fersk fremdeles også.
dille oct 2015.jpeg
Men idag var dagen! Dagen at vi skulle spise noe av den første gravlaks jeg lagde noensinne.
graxlax 1.jpeg
Lukten da jeg snudde laksen hver dag var allerede ubeskrivelig. Laksen ble en 1,2 kilo side Skotsk oppdrettlaks. Til sist var det egentlig det enkleste, og det hevdes (fra offisielle kilder) at parasittsmittesjansen er forsvinnende lite og nærmer seg null.
Til min store glede forklarte gubben da laksen kom ut at oppkjæring var mannsverk! Stykkene ble mye bedre etterhvert, han har absolut talent for gravlaksoppskjæring.
gravlax 2.jpeg
Det ble mange porsjoner til fryseren, og så noe idag
gravlax 3.jpeg
Pink Fir Apple-potet, med smør og dill, og masse vårsalat og noen andre blader. Og nå må jeg takke Orm og Blys for oppskriftene og vedledning, og andre for oppfordringen. For dette var ikke noen som helst måltid. Vi spiste som konger, det var noe helt, helt utmerket fantastisk. Og så stas å lage det selv. Så jeg takker og bukker, for uten dere ville jeg ikke fått det til på sånn strålende måte. Jeg var utrolig privilegert!
Don't you just love it when a plan comes together? Og denne planen gjorde det, det kan jeg godt si. Gurimalla, for en mat...med Eton Mess av høstbringebær ti dessert. Uff..:)
salvia

Post by salvia »

Metaldehyd må vurderes i løpet av vinteren. Det er så sørgelig at det ikke går å så på friland.

Så flott at dillavlingen ble så vellykket og rikelig. Og for et måltid!

Men jeg må spørre: hvorfor har du beholdt skinnet på mellom fiskekjøttet og dillen? Er ikke skinnet bare til hinder?
orm

Post by orm »

Hyggelig at egengravet laks falt i smak! Ikke la resten ligge i fryseren for lenge før dere spiser den.
Hvorfor beholder vi skinnet på: Det er slik vi har lært det av de som kan. Mulig at skinnet også bidrar til smak. Det er også lettere å skjære pene skiver av laksen med skinnet på, vil jeg tro. Har ikke prøvd å grave uten skinn på, men det går sikkert an.
salvia

Post by salvia »

Det jeg stusset på var egentlig dillmengden oppå skinnet. Ikke at IM trenger å spare på dillen, da! Trenger krydderier gjennom skinnsiden, var det jeg lurte på.
Post Reply