Planer og mer planer

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
island monkey

Re: Planer og mer planer

Post by island monkey »

Det slo meg aldri å engang ta av skinnet, for å være ærlig. Men jeg ville også sagt at det vel blir ganske vanskelig å skjære tynne skiver uten skinnet, fisken blir helt mør. Vi merket ikke noe forskjell mellom ikke-skinnsiden og den andre, så dillen osv trekker vel igjennom ja. Forøvrig, tilsettningen av litt alcohol synes jeg var meget vellykket. Jeg bare så noen bilder av folk som gravde laks noengang, og de brukte enorme busker dill. Men om du synes at det var nok dill-sløsning Salvia, desto bedre, for den var ikke den siste laksen jeg gravde, det kan jeg love!
Jeg tror Orm at det er veldig lite fare at fisken blir liggende i fryseren for lenge..;)
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

island monkey wrote:Det slo meg aldri å engang ta av skinnet, for å være ærlig. Men jeg ville også sagt at det vel blir ganske vanskelig å skjære tynne skiver uten skinnet, fisken blir helt mør.
Et triks, som noen bruker, er å halvfryse fisken (10-15 min i fryseren). Da blir den såpass stiv at det er mye lettere å skjære tynne skiver. Samme prinsipp gjelder jo hvis man skal lage carpaccio, for de som spiser storfe.

Er forresten dill rådyrsikker? Jeg vil tro at urten er såpass aromatisk at den ikke frister til gnafsing?
H2/H3 i hyttehagen
blys

Post by blys »

Gratulerer med din første hjemmegravet gravlaks.
Akevitt eller cognac hever smaken på gravlaks syns jeg - bra at du tok et forsøk på det.
Har du knekt dillkoden og har den fulle og hele sannhet om å dyrke dill nå?
På de siste bildene var den blitt mørkere grønn enn på de første bildene - akkurat slik jeg liker dillen.
Hvilken sort var det du sådde?

Prøv dette til gravlaks:
Skjær skrelte poteter i tynne skiver 0,2 - 0,3 cm. Legg de i en kasserolle og tøm på fløte slik at de dekker potetene.
Masse hakket dill + enda mer hakket dill - kan ikke bli for mye. En til to fedd hvitløk knust/hakket og passelig med salt.
Kok opp og kok på svak varme til potetene er møre og fløten er tyknet litt av stivelsen i potetene.
Du bør bruke litt faste poteter feks mandelpotet - ikke melne poteter - da kan de koke litt for sund.
Nydelig også med knasende sprø lettforvellet varm asparges og selvfølgelig sennepssaus.
arisaema

Post by arisaema »

Sukk, nå ble jeg enda mer sulten her... Blys; du lager fløtepotetene på komfyr, og ikke i ovn?
Frøliste - og plantebilder - fra Kina :)
blys

Post by blys »

arisaema wrote:Sukk, nå ble jeg enda mer sulten her... Blys; du lager fløtepotetene på komfyr, og ikke i ovn?
Ja, jeg lager de i kasserolle på komfyr - dillstuede poteter skal ikke gratineres i ovn.
Fløtegratinerte poteter har gul løk og dekke av ost - dillstuede poteter har i stedet for ost masse dill, ellers omtrent samme ingredienser, men smaker forskjellig på grunn av dillen.
island monkey

Post by island monkey »

Først nå går dillen 'bouquet' noenlunde i stokk, enda med lite fart:
dill 25102015-1.jpeg
Men den 'russiske' dillen, som kanskje kan ses på bildet er litt blåere enn den vanlige, og smaker litt annerledes (veldig god) også, viser ingen spor av blomsterplaner:
dill25102015 russisk.jpeg
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Med fare for å "banne i kirken", så brukar eg Bjørnerot i matrettar der dill kanskje er førstevalget. Bjørnerot er ei velsmakande staude som kjem trufast tilbake år etter år.
Rosa Leander
Inger E

Post by Inger E »

Då skal eg prøve det. Har hatt bjørnerot i mange år, men ikkje brukt den til noko, så takk!
salvia

Post by salvia »

Ved googling finner jeg at bjørneroten angivelig skal smake karri-aktig. Synes du den gjør det, Rosa Leander? Jeg spør av nysgjerrighet, for jeg har hverken sett eller smakt den.
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Ja, den smakar litt karriaktig. Eg brukar den m.a. i rettar der dill og karri passar, særleg i fiskerettar, samt i bakverk. Eg lagar av og til loff til salat og supper/gryterettar. Då blandar eg ei boks krydderost (ca 125 g) i deigen, bakar ut ein leiv og strør over friske kryddeplanter etter smak og behag og kva som er tilgjengelig. Rullar leiven til ei pølse som eg snurrar saman på bakeplata, - både dekorativt og godt. Brukar du kjørvel, får du ein fin anissmak i brødet som er god til ein kopp te eller kaffi. Osten gjer brødet saftig. Velbekomme.
Rosa Leander
island monkey

Post by island monkey »

En liten oppdatering som er kanskje interessant. Jeg skjekket tråden for å finne ut når jeg laget laksen, siden jeg har for lengst glemt det. Begynnelsen av Oktober altså. I forrige uke husket jeg nemlig at det var tre liten porsjoner igjen i fryseren - og jeg kan melde at de var minst like god som da fisken var først ferdiglaget. Jeg pakket dem i papir, så alle sammen i en plastpose, og posen i en plastboks. Det var SEKS måneder, stortsett!
orm

Post by orm »

Like fin etter 6 måneder. Ikke verst! Kan det være alkoholen? Eller pakkingen?
island monkey

Post by island monkey »

Tja, hvem vet, enda det var ikke vedig mye alcohol i laken. Kanskje begge? Men tro meg, jeg ville aldri gjettet at det lå i fryseren så lenge, kjempesaftig også.
island monkey

Post by island monkey »

Jeg måtte lete litt, for jeg antok at oppskriften ville finnes i "oppskrifter" under matplanter, men allikevel:
P1000179.JPG
Dillen gikk litt i stokk pga den nylige plutselige varmen, men egner seg fremdeles. Det var også uhorvelig vanskelig å finne et brukbart stykke laks. Alt er pakket opp og inn pga viruset.

Når jeg leser stuede potetoppskriften til Blys blir jeg plutselig veldig sulten på det også. Det lår seg vel gjøre med dill fra fryseren vil jeg tro? Fordi det som står igjen kan ikke stå i veldig lang tid.

Og bjørnerot, dèt må ordnes også, endelig! :)
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Det så veldig godt ut. Jeg elsker dill, men fikk aldri somlet meg til å så den i år. Klart den kan fryses :) Jeg lager urtesalt av alt som må eller bør høstes fortløpende. Hakker og legger urtene lagvis med grovt salt i en boks med tett lokk. Den kan stå og trekke i flere uker i kjøleskap til jeg en dag tørker massen og får et nydelig urte/grønnsakssalt. Tar gjerne med selleristilker og blad, rødbeteblad, og små løk.

I dag har jeg planer om å "rydde" i kjøkkenhagen og forberede til urtesalt.
Post Reply