Eksotiske, robuste matplanter Nord Amerika/Russland -> Norge

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Arne Geir

Re: Eksotiske, robuste matplanter Nord Amerika/Russland -> Norge

Post by Arne Geir »

Arne Geir
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Vi som bor i innlandsklima (ja, jeg bor et stykke unna kystlinja) tror nok ofte at de som bor i H 1 og H2- områder kan få fram flere ikke-kuldetålende planter. Der blir vel aldri kuldegradene så mange, men vel mere utsatt for vind og regn, og, som jeg skjønner, så blir det heller ikke så mange skikkelig varme dager om sommeren.
Innlandet kan få 'steikheite' dager sommerstid om vi er heldige. Om vinteren kan det bli ganske kaldt noen steder.
Ved kysten kan det bli lite el. ingen snø, mens innlandet kan få mye. Snøen luner jo for plantene og jeg må si at jeg er mest redd for lang barfrost. Det har tatt lenger og lenger tid før snøen har lagt seg også her.
Kor I. Ander
Herdighetssone: H3

Post by Kor I. Ander »

De beste eplene jeg har smakt her i Norge er Delcorf. Fransk eplesort. Den dyrkes på Gvarv i telemark men sies å ikke kunne dyrkes på sørvestlandet. Altså dyrke i sone 3-4 men ikke i sone 1-2. Gvarv er en av de solrikeste og varmeste stedene i Norge men en av de kalde stedene om vinteren. Sørvestlandet har vel mildt hele året. Har ikke funnet noen som selger Delcorf epletrær i Norge. Slik er det med mage frukttrær. De krever mye lys og varme. Fiken som er nevnt er ett problem til. Den setter frukt 2 ganger i året så ingen av gangene blir frukten moden. Jeg dyrker dem ute om sommeren og i frostfritt veksthus om sommeren. Kiwi må dyrkes i veksthus om de skal bli modne. Disse små stikkelsbærlignende kiwiene setter masse frukt men blir ikke ordentlig moden. De kan vokse opp til 7 meter i året så de må beskjæres. Kiwi må han 2 planter: hann og hunn men det kan være flere hunner for hver hann. De blomstrer tidlig. Her er jeg så heldig att jeg har blomsterfluer som legger egg i veksthuset. I år har jeg funnet 5 steder den har lagt egg. De klekkes tidlig og kommer ut som larver. Disse spiser grønn lus. Voksene fluer bestøver kiwi men det er sikrest å gjøre det selv. Det blir store mengder frukt om en er flink å bestøve.
Man blir gammel for fort, men klok for sent.
Arne Geir

Post by Arne Geir »

Det vi vestlendinger kan gjøre er å dyrke oppetter murer og fjellvegger mot sør. Der blir det ekstra varmt og en forlenger vekstsesongen med 2-4 uker (dvs at frukt og bær modner 2-4 uker tidligere).

Min erfaring med fiken er at med rett sort (Precose de Dalmatine/Bornholmsfiken), modner de utendørs mot mur vanligvis i første halvdel av sepmtember.

Jeg ville tro at kiwi også modner utendørs mot mur/fjellvegg (mine planter er ikke store nok til å gi svar ennå). Spesielt A. kolomikta-sortene.

Jeg synes også det er trist det er så vanskelig å få tak i "spesielle" sorter i Norge. De fleste hagesentrene har dessverre bare et standardsortiment.
Arne Geir
orm

Post by orm »

Raell, som dessverre ikke er med oss lenger, mener jeg hadde minikiwi. Hun bodde på Korsvoll i Oslo. Det ligger vel ca. like høyt over havet som der jeg bor, men er kanskje litt lunere. Jeg fikk smake en og den var moden. Denne var plantet ved vegg. Det er noen år siden. Mener det var snakk om en sort som ikke trengte bestøvning av en annen plante, men er usikker på om hun også hadde en hannplante.
Jeg har fått inntrykk av at de i Russland har flere robuste matplanter, men, som dere sier, her hjemme selges ikke disse. Kommer man seg over grensa til Sverige, er det kanskje flere muligheter. En gang jeg søkte rundt, fant jeg et hagesenter (i Sverige) et sted øst for Kongssvinger som hadde et bedre utvalg, men jeg har selvsagt glemt både navn og sted. Var vel på jakt etter et herdig epletre. Skulle gjerne hatt blomstringen på fjellet (830m.o.h.) der jeg prøver ut diverse. Sannsynligvis går det ikke da jeg har prøvd kirsebær (levde mange år uten blomster, men var død i fjor). Har syrin som lever, men blomstrer ikke. Tenker at 'om jeg hadde de riktige sortene' så kanskje. Har H7-roser der som blomstrer og spirea.
Ellers hadde jeg for mange år siden et aprikostre. Det fikk noen modne frukter, men levde ikke lenge. Det var plantet ute da.
knutinh

Post by knutinh »

http://stud.epsilon.slu.se/173/1/jonsson_t_090501.pdf

Interessant om global oppvarming sverige usda soner og bl.a. Granat eple.

Jeg har sådd noen frø fra en granateple frukt og de spirer som fy uten spesielle tiltak. Fiken og kiwi har ikke vist seg enda. Jeg vet ikke om de må spesialbehandles.

K
aimar

Post by aimar »

Jeg har noen kiwi- og minikiwiplanter. Har pleid å klippe de ned og overvintre de i garasjen, men de blir jo større for hvert år, og må da potte om til større potter. I år syns jeg ikke at jeg hadde plass til alle inne, så jeg har gravd ned 4 av dem i et bed ute, fylt på med jord og leca rundt, og slengt på litt løv, så får vi se da om de overvintrer. De skal visst være ganske hardføre, ikke kiwien da, men minikiwiene. Har ikke hatt noe frukt på de ennå, men jeg klipper de jo kraftig ned hver høst for å få plass. Men jeg tror de er store nok nå til å kanskje kunne blomstre sette frukt neste år. Nå står de i ca.12-liters potter, så neste år må det vel bli 20-liters murerbøtter.
Det er fem forskjellige sorter, husker ikke alle navnene nå, men alle pottene er merket. Hvis alle overvintrer vil jeg da fortsatt ha litt for mange, og da kan du gjerne få en. Vi kan jo ev, komme tilbake til det til våren hvis du er interessert i å adoptere en.
orm

Post by orm »

Spennende Aimar! Minikiwiene klarer seg sikkert.
aimar

Post by aimar »

Fant en lapp der jeg hadde notert navnene på minikiwiene og kiwien, så her er sortene jeg har:

Actinidia arguta 'Ken´s Red'
Actinidia arguta 'Weikii'
Actinidia arguta 'Geneva'
Actinidia arguta 'Bayern-Kiwi'
Actinidia deliciosa 'Jenny'
løk1

Post by løk1 »

Jeg har gått til innkjøp av actinidia arguta ‘issai’, en type hardfør minikiwi. Frøene jeg har satt i jorda har enda ikke kommet frem, etter flere uker :roll: , så skal prøve en ny runde hvis de ikke kommer snart. Har lest at denne bør være inne det første året, men det neste kan du plante den ut permanent. Fortell oss om kiwiene dine overlever vinteren :D
knutinh

Post by knutinh »

Jeg har bestilt granateple og fiken barrot fra edible landscaping. Vi får se hva pris, dato og tilstand blir når det har gått igjennom norsk toll...

Kan noen gi gode råd for planting av lite hardføre busker i form av barrot? Det høres litt brutalt ut å vanne rota i et døgn for så å grave ned ute i mars/april? Jeg tenkte meg å plante i nedgravd balje for å begrense vekst og ha muligheten til å redde dem inn første vinteren. Granateple med mye sand eller såjord, fiken med vanlig blomsterjord.

I følge google så virker det som om det verste jeg kan gjøre er å potte dem innendørs med 20C og lite lys? Jeg har evt mulighet for å oppbevare dem en stund i mørk bod ved ca 15 grader men har egentlig ikke alternativer som er kaldere/lysere enn det.
aimar

Post by aimar »

Hvis du bruker boden med 15 grader og monterer et armatur med lysstoffrør i to kjettinger fra taket, så tror jeg det blir beste løsning her. senk armaturet så det kommer 20-30 cm fra plantene. Vent til litt uti mai med å plante dem ut.Hvis det blir litt kaldt om natta, så dekk med en fiberduk, og hvis det er fare for frost så ta dem inn hvis de fremdeles står i potte. Regner med at du har en lun plass til dem, lykke til!
løk1

Post by løk1 »

Jeg syntes 20-30 cm høres litt mye ut. Siden rørene avgir lite varme, samt lite lys ifht andre lyskilder, ville jeg hatt rørene så nerme som mulig. Husk at uten en reflektor vil også mye av lyset være bortkastet, så hvis jeg først skulle investere i en armatur hadde jeg gått for en type åpen industriarmatur og ikke sånne du har i garasjen som selges på Biltema.
løk1

Post by løk1 »

Jeg kjøpte en slik armatur med 2 x 36w, t8 rør.. Dette har jeg over et bord som er ca 40 x 120 cm. Jeg valgte den lengden fordi da fikk jeg tak i billigere rør. 25kr pr stk på Biltema(det eneste jeg kjøper derifra :mrgreen: ) og de kalles vekstlys, 6500 kelvin, så de er ganske hvite. Om du derimot skulle gå for 58w får du ikke mer lys pr plante, men kun den ekstra lengden en 58 armatur gir deg.
Post Reply