Eksotiske, robuste matplanter Nord Amerika/Russland -> Norge

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
aimar
Herdighetssone: H4

Re: Eksotiske, robuste matplanter Nord Amerika/Russland -> Norge

Post by aimar »

Minikiwiene som jeg nevnte lenger opp her har alle overlevd vinteren, både de som sto inne og de som sto ute. så da kan vi vel konkludere ned at de tåler en normal vinter i H4.
Siri K

Post by Siri K »

Hvordan går det med minikiwiene, aimar?

Jeg kjøpte en pakke med frukter på Meny, og har tatt vare på noen frø. Noe selvpollinerende får jeg sikkert ikke ut av dem, men artig å prøve.
H2/H3 i hyttehagen
aimar

Post by aimar »

Minikiwiene har det bra, og de siste 2 åra, er alle overvintret ute uten problem. Den vanlige kiwien døde.
Men jeg har ikke fått noe frukt/bær. De vokser ganske kraftig så jeg har skåret de en del tilbake et par ganger, kanskje derfor? Eller kanskje det ikke er varmt nok, er bare 3-5 timer med sol der de står.
Siri K

Post by Siri K »

Jeg tror det er fjorårsvekst som blomstrer (eller vekst som er to år gammel), det kan kanskje være årsaken til manglende blomstring og frukt. Beskjæringen virker litt komplisert:

https://www.rhs.org.uk/advice/profile?PID=600

Bærene/fruktene var veldig gode, smakte temmelig likt vanlig kiwi, og de var veldig lettspiste... :oops:

Det er disse man får kjøpt på Meny nå ('Nergi'):

https://sofruileg.com/nergi-kiwiberry-a ... rlin-2020/

Edit: Erstattet lenke som ikke lenger fungerte.
Last edited by Siri K on 26 Jan 2020, 15:05, edited 2 times in total.
H2/H3 i hyttehagen
aimar

Post by aimar »

Ja, jeg har kanskje beskjært litt for hardt, men det står også at det tar 4 år før de blomstrer og får bær/frukt.
Har tenkt å bygge om og utvide terrassen neste år, tror kanskje det blir noen stolper eller levegg som kan egne seg som klatrestativ for minikiwi. Der blir det også mer sol, så da kanskje jeg flytter noen av dem, og så får jeg sette meg bedre inn i riktig beskjæring. Takk for linken :D .
Får se etter minikiwi neste gang jeg er på Meny, for de smaker godt, nesten bedre enn vanlig kiwi.
Lykke til med Meny-minikiwiene, og hvis du vil prøve noen andre sorter kan jeg sikkert ordne noen avleggere av mine til våren.
Siri K

Post by Siri K »

Noe annet jeg kom over ved googling er at plantene helst skal ha jord litt på den sure siden. Om dette kun er av plantevernhensyn, for å minske faren for diverse rotsykdommer, vet jeg dog ikke. Noen skriver også at fruktsettingen kommer senere om man er for flink til å gjødsle - det gjelder jo for ganske mange planter.

Uansett synes jeg minikiwiplantene ser fine ut i bladverket, så det er jo en prydverdi uten frukter også. :)

Fruktene er bedre enn mye annet man får kjøpt på super'n, men de er jo litt dyre, det må sies.
H2/H3 i hyttehagen
Siri K

Post by Siri K »

Jeg har spiring nå, så det tok ca 2 uker med ferske frø uten kuldebehandling. :)
H2/H3 i hyttehagen
Siri K

Post by Siri K »

Spirene ca 13 uker etter at frøene kom i jorda (10 cm potte):

Image

Og sånn skal de bli - kanskje... Om det da ikke er bare hanplanter, noe som er nokså sannsynlig. Går det an å genteste småplanter for kjønnsbestemmelse, mon tro?

http://nergi.info/en/get-to-know-me/
Last edited by Siri K on 26 Jan 2020, 20:56, edited 1 time in total.
H2/H3 i hyttehagen
aimar

Post by aimar »

Ser jo veldig bra ut det der, da! Og med tre planter, bør det jo være god sjanse for at minst en av dem er en hunnplante. Tror du må vente til blomstring for å finne ut kjønnet. Men selv uten blomst og frukt er det en fin plante med pent bladverk.
Leste en plass at de gjødslet mini-kiwi med sitrus-gjødsel, og at det skulle være bra. Kanskje jeg skal prøve det på mine? men tror kanskje ikke at det gjør så stor forskjell. Tror kanskje at grunnen til at jeg ikke har fått blomster og bær er at de får for lite sol der de står, og kanskje at jeg har vært litt hardhent med beskjæringa.
orm

Post by orm »

Jeg har merket at det blir dårlig med plommer når treet er beskåret mye året i forveien. Har 'Rein Claude de Qvillens' som til tider har bredt seg over hele endeveggen på huset (6m) og vært på vei inn på terrassen. Det må jo innimellom tas hardt. De bruker vel kraften til å sette nye greiner året etter beskjæring, tenker jeg.
Siri K

Post by Siri K »

aimar wrote:Ser jo veldig bra ut det der, da! Og med tre planter, bør det jo være god sjanse for at minst en av dem er en hunnplante. Tror du må vente til blomstring for å finne ut kjønnet. Men selv uten blomst og frukt er det en fin plante med pent bladverk.
Leste en plass at de gjødslet mini-kiwi med sitrus-gjødsel, og at det skulle være bra. Kanskje jeg skal prøve det på mine? men tror kanskje ikke at det gjør så stor forskjell. Tror kanskje at grunnen til at jeg ikke har fått blomster og bær er at de får for lite sol der de står, og kanskje at jeg har vært litt hardhent med beskjæringa.
Man skulle jo tro at det ble sånn omtrent 50/50 av hun- og hanplanter. Men slik er det visst ikke. Jeg leste på denne siden at de fleste frøplanter blir hanplanter, og videre googling har bekreftet det. 80-90% av frøplantene er hanplanter. Så det helt store håpet har jeg ikke.

Og siden biologien er såpass komplisert, altså at det ikke bare er å lete etter X- og Y-kromosomer, så blir det formodentlig forferdelig dyrt å få testet småplanter for kjønn. Selv om det sikkert er mulig.
H2/H3 i hyttehagen
aimar

Post by aimar »

Det var da fryktelig så upraktisk den planten der har ordna seg da. 80-90% guttebarn, og bare 10-20% jenter. Hmm :roll:
Jeg kan sikkert ordne en stikling eller avlegger til deg av en som er merket som hunnkjønn dersom du ønsker det. Har jo bl.a. Kens Red, Geneva og Bayern som er jentesorter. Må ta en sjekk på lappene på plantene, trodde jeg hadde sorter som passer sammen, men kanskje er det bare jenter jeg har?
Ellers så ser jeg på lenken i den siste posten din, at mesteparten av frukten bæres på 2-3 år gammel ved. Jeg trodde den bar frukt på fjorårsved, men det stemmer altså ikke. Jeg skar dem litt hardt for et par år siden, så da blir det kanskje ikke frukt/bær i år heller. Ja-ja, får satse på 2021 da kanskje. :)
Siri K

Post by Siri K »

Ja, det der er jo verre enn kjønnsfordelingen i India og Kina. Men det skal visst stemme:

https://www.nature.com/articles/6800016

Jeg tar gjerne imot en hun-stikling, og tilbyr en han imot. Eventuelt en stikling av rødkattebusk. :)
H2/H3 i hyttehagen
aimar

Post by aimar »

Fant en grei side med tips om hvordan ta stiklinger av mini-kiwi:

https://homeguides.sfgate.com/propagati ... 30181.html

Som du ser så anbefaler de å ta stiklingene av årsskudd i juni/juli, så da har jeg lagt inn et notat i kalenderen så jeg husker på det.
aimar

Post by aimar »

Stakk noen stiklinger av Ken's Red og Bayern i dag, så får vi se om de roter seg.
Post Reply