Jordbær

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Dag
Herdighetssone: H4

Jordbær

Post by Dag »

Nå unner jeg meg en skål med jordbær hver dag! Det er et helt år til neste gang.
I de lokale butikkene på Toten, kom først sorten Sonata på markedet, senere kom Korona, og
nå hadde de Sonata igjen. Sonata er en fantasisk flott sort og aldeles nydelige bær. Korona "blekner"
på alle måter, også smaksmessig.
Så nå håper jeg på en Sonata-sommer!
Gentiana nivalis

Re: Jordbær

Post by Gentiana nivalis »

Jeg har tydeligvis ikke fulgt med på jordbær. Korona trodde jeg var toppen, mens Senga sengana kunne brukes til sylting - og det var det når det gjaldt store jordbær. Her har jeg korona, men feltet må fornyes. Da får jeg se om jeg finner Sonata!
Småbruk på Østlandet, sone H4
https://gentiananivalis.blogspot.no/
Sigurd

Post by Sigurd »

Jeg sådde Jordbær av frø i mai. Disse var utrolig små og vokste seint. de ble plantet i en kasse på plenen i juni og jeg klarte å holde liv i de fleste. Nå begynner de å vokse og i dag oppdaget jeg 1. blomst på en plante som jeg skal passe på så jeg får smakt på bæret om de er spesielle, de er runde i formen i følge bildet av disse, som var med på frøpakken. :D
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Solvarme jordbær er fabelaktig godt. Eg har nokre planter med både Korona og Senga Sengana, den siste er den absolutte favoritten når det gjeld smak. Et jordbær kvar dag - enten med vaniljesaus til eller på brødskiva.
Rosa Leander
Martin

Post by Martin »

Jeg har mistet lysten på jordbær etter alle skriveriene om hygienen til plukkerne.
Bøndene legger det ikke til rette for plukkerne, og de må ut i skogen for å gjøre fra seg.
Dermed har de ingen mulighet til håndvask etter dobesøket.

Så jeg har merket meg Sonata til mitt kommende jordbærfelt.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
knutinh
Herdighetssone: H3

Post by knutinh »

Sigurd wrote:Jeg sådde Jordbær av frø i mai. Disse var utrolig små og vokste seint. de ble plantet i en kasse på plenen i juni og jeg klarte å holde liv i de fleste. Nå begynner de å vokse og i dag oppdaget jeg 1. blomst på en plante som jeg skal passe på så jeg får smakt på bæret om de er spesielle, de er runde i formen i følge bildet av disse, som var med på frøpakken. :D
Det høres ut som remonterende (avling over lang tid, ingen avleggere) eller markjordbærtyper.

Jeg sådde noen av sortene fra Impecta, og det tok utrolig lang tid fra såing til voksen plante. Noen av disse smaker dog utrolig godt - nært opp mot den aromatiske smaken fra markjordbær men litt større.

-k
knutinh
Herdighetssone: H3

Post by knutinh »

Martin wrote:Jeg har mistet lysten på jordbær etter alle skriveriene om hygienen til plukkerne.
Bøndene legger det ikke til rette for plukkerne, og de må ut i skogen for å gjøre fra seg.
Dermed har de ingen mulighet til håndvask etter dobesøket.

Så jeg har merket meg Sonata til mitt kommende jordbærfelt.
Jeg kjøpte noen planter fra plantasjen av en "ny" sort, dvs ingen av navnene som jeg kjenner til (Senga Sengana, Sephyr, Glima,...).

Jeg antar at det enten var Polka eller Sonata. De har store, runde bær (ikke "klumpete") som er røde tvers igjennom og smaker svært godt. Dessuten får jeg rikelig avling på mine få planter. Dette framstår for meg som noe nært perfekte hagejordbær.

Jordbærhøsten i år har dog vært litt spesiell. De første bærene kom veldig tidlig, men sesongen var fort over. Mye varme og lite fukt antar jeg. Det sies at den beste jordbæra får man i Nord-Norge.

-k
Sigurd

Post by Sigurd »

Skjærene likte mine bær som jeg hadde i krukker så nå laget jeg et beskyttende system for å hindre at de forsyner seg av frøplantene som nå blomstrer og får bær. Systemet består i tråder som jeg festet til små lekter i enden på hjørnene til kassen og også på siden så de ikke kan sette seg på kassekanten og stjele bærene. Håper på de innser at frekkheten ikke lønner seg for de. Avstanden mellom trådene er liten ( ca. 12 cm) men jeg kan vanne og hente bærene mellom trådene uten problem - ett nett som dekker plantene, måtte jo fjernes ved plukking, så det ungår jeg med tråder.
Sigurd

Post by Sigurd »

Og så glemte jeg å si, at trådene ikke hindrer sollyset i å nå til plantene og som gir den søte smaken på bæra.
orm

Post by orm »

Jeg flyttet nesten alle jordbærplantene mine (Senga sengana) på fjellet. Været avgjør modningen, men som regel har det blitt noen desserter. I år burde det vært kronår hadde det ikke vært for tørken. Vannet en gang, så turte jeg ikke mer. Har egen brønn som har hatt sikkert vann i alle år, men denne sommeren er jo spesiell. Vi har måltvannstanden i brønnen og den sank, men gikk langt fra tom. Nå har det jo regnet og brønnen er full igjen. Plantene overlever jo, men bæra er tørket inn. Bærene på fjellet blir ekstra søte. Hjemme har jeg bare noen få planter + noen fra naboen som har sneket seg inn blant rosene.
Sigurd

Post by Sigurd »

Plantene mine er nok av en spesiell sort, for 4. dager siden plukket jeg 4 stk. modne bær. De var røde og hadde ikke frosset selv om de hadde ligget under et snølag. De var ikke av topp kvalitet men artig er det jo å plukke jordbær i November. Jeg tok bilder med min mobil,så ved en senere anledning legges de ut her. :)
Dag

Post by Dag »

Tydeligvis finnes det remonterende jordbærsorter, Sigurd? Tenker ikke da på månedsjordbær, for det er jo små jordbær.
Inger E

Post by Inger E »

Eg har månedsjordbær som er omtrent like store som dei andre. Vart fortalt av han som hadde småplantene at dei ville ikkje overvintre ute. Det er lenge sida (meir enn ti år). Eg har dei i bakken enno, men har ikkje vore flink til å stelle dei. Har rosa blomster, og er gode.
Dag

Post by Dag »

Hvis den er rosa, Inger, kan det være "Panda". Den trodde jeg var mer som blomsterpynt.
Men det er sikkert flere som har rosa blomster?
Inger E

Post by Inger E »

Trur ikkje det er den. Eg har sett den, og meiner at blomsten er mindre. Eg fekk dei på ei hagemesse, ein som og var aktiv her, hadde sådd mange, og hadde med planter til utdeling. Han sa dei ikkje ville tole vinteren, men det gjer dei.
Post Reply