Gjødsle gulrot i kasser?

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
JanneK
Herdighetssone: H8

Gjødsle gulrot i kasser?

Post by JanneK »

Jeg har søkt og lest her, men finner ikke akkurat dette som jeg lurer på. Dette er 4. året jeg har gulrot i pallekasser. De 2 første årene ble det mye fine, gode gulrøtter. I fjor og i år ble/blir det elendige greier. Lite gulrot, små og tynne. I den ene kassen nesten ingenting, der har jeg av de med mange farger. Jeg har ikke gjødslet noen av kassene på disse 4 årene. Har jeg for dårlig jord? (Den var billig.) Kan jeg grave ned noe i høst (etter høstingen) som kommer til nytte til våren, f.eks. tang? Annet? Hadde 10-12 melkekartonger med spirer som jeg satte i den ene kassen, men de ser heller ikke ut til å bli noe særlig av.
Veldig takknemlig for alle tips her. Jeg er i Nord-Troms.
blys

Re: Gjødsle gulrot i kasser?

Post by blys »

Gulrot er ikke så næringskrevende, men uten gjødsel i samme jord i fire år vil jeg tro at jordkvaliteten og veksten er dårlig.
Du bør ikke dyrke gulrot på samme sted år etter år, men forsøke å rotere vekstene slik at du får en 4-års rotasjon hvis mulig, da utarmes ikke jorden på samme måte.
Gulrot har også fiender som gulrotflue. Denne kan du beskytte gulrota mot ved å ha netting over pallekarmen. Det sies også at samplanting med løk skal hjelpe.
For å bedre jordkvaliteten i pallekarmene, kan du fjerne det øverste laget ved å fylle jorda over i en trillebår. Så fyller du karmen med vekstmateriale fra hagen (løv, gressklipp, grønsaksavskjær fra kjøkkenet og annet organisk materiale som du har). Deretter fyller du på med jorden fra trillebåren. Vekstmaterialet blir kompostert i karmen og marken trives og produserer gjødsel.
Tang kan brukes, men jeg tror det tar lengre tid før den komposteres.
Som gjødsel (hvis du vil dyrke økologisk) kan du bruke hønsegjødsel, fisk-og benmel, algomin eller du kan lage ditt eget gjødselvann av nesler.
JanneK
Herdighetssone: H8

Re: Gjødsle gulrot i kasser?

Post by JanneK »

Tusen takk for svar. Dette skal jeg prøve.
Post Reply