Selvsådd plommetre - blir det frukt?

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
bjonEE

Selvsådd plommetre - blir det frukt?

Post by bjonEE »

De siste to årene har det ut av det blå dukket opp et frukttre i hagen, som har vokst relativt hurtig. Det vokser et par meter fra et epletre, så regnet med at det var epler. Trodde heller ikke det ville komme frukt. Til min store overraskelse hang det en liten, gul plomme på treet i dag, ganske tett på stammen. Den var ikke større enn en litt stor drue, men smakte utrolig søtt og godt. Nå er spørsmålet om det er sannsynlig at det blir mer frukt på dette treet framover? Ingen av naboene har for øvrig heller plommetrær, så lurer også litt på hvordan det kan dukke opp på denne måten. Enten må noen ha kastet en plommestein her, eller så må vel en fugl ha fraktet den med seg.
gartner10
Herdighetssone: H3

Re: Selvsådd plommetre - blir det frukt?

Post by gartner10 »

Det er stor mulighet for at du kan få stor avling etterhvert, men siden det er en frøplante er det uforutsigbart hva du ender opp med.
Øystein, gartner i Østfold

Mitt navn på Instagram er @gartner10. Har lagt ut bilder av noen av de dagliljene jeg har fått frem fra frø.
orm
Herdighetssone: H4

Re: Selvsådd plommetre - blir det frukt?

Post by orm »

Umulig å vite hvilken sort det er, men etter som det kom frukt på det som smakte søtt og godt, kan vi vel kalle dette hell i tilfeldighetene. Da er det bare å ta godt vare på denne og kanskje finne en ny plass til den slik at den ikke kommer i klammeri med epletreet.
Post Reply