Lagre solbærbusk som står i potte

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
scrooge

Lagre solbærbusk som står i potte

Post by scrooge »

Jeg har en liten solbærbusk som står i en bøtte på 10 liter, lurte på hvordan jeg best skulle lagre denne. Bor ved sjøen og det er sjeldent mer enn 10-15 minus, men vinden kan være fæl.

Jeg tenkte på å bare sette det i den mørke kjelleren som holder noen få plussgrader og "glemme" dem til våren, en liten vannskvett om det skulle bli helt knusktørt.

Hva tror dere om den planen?

Hadde grønnkål stående i kjelleren forrige vinter på moro, for å få blomster og det gikk veldig fint. Fikk masse flotte blomster.

To andre alternativer:

Uisolert bod som er fast i huset, sette det her litt opp fra bakken inntil husveggen. Her vil det bli minusgrader.

Grave det ned nå og ta det opp igjen når våren kommer.
calypso

Re: Lagre solbærbusk som står i potte

Post by calypso »

Det er uttørring som er problemet. Jeg tror nok det beste vil være å plante den der du vil ha busken. Det vil gi den beste starten når våren kommer. Men solbær er veldig robuste planter så det meste går nok bra.
blys

Post by blys »

Ja som Calypso skriver så er solbær en hardfør vekst.
Jeg tok noen solbærstiklinger i 2015. Ompottet i større potte i 2016, og siden da har en plante stått i potta si (8- liter).
Den har stått utenfor drivhuset uten videre beskyttelse for vind og regn og har overlevd 3 vintre, også fjorårets harde vinter. I sommmer bar den bær.
Så det meste vil gå bra, men jeg tror ikke jeg ville satt den innomhus.
dengladeamatør
Herdighetssone: H1

Post by dengladeamatør »

Jeg bor også ved sjøen og vet at vinden er det største problemet. Jeg ville nok valgt alternativ tre, spadd den ned i en lun krok, med eller uten potte, og dekket til rundt nederste delen med f.eks først tørt lauv og grangreiner, og så stein som passer på at det holder seg noenlunde på plass igjennom vinteren. Eller stablet noen store steiner rundt og stappet oppi noe strie el.l.
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Virker som solbær er mer hardfør enn rips. Har begge på fjellet. Solbær roter seg der også og produserer bær om ikke alt modner. Rips har det nesten ikke blitt bær på. Har ikke prøvd å stikke den der da.
scrooge

Post by scrooge »

Den ble stående i kjelleren og det ser ut til å ha gått bra. Har kastet litt snø på den et par ganger i vinter. Nå ser jeg flere skudd. Det er også meldt unormalt fint vær her de neste dagene, får en liten kickstart.

Jeg er også meget spent på solbærtreet som står i hagen, det har ikke båret noe bær å snakke om på en del år. Har skåret vekk gamle grener litt etter litt, uten noe resultat. I fjor tok jeg med hard hånd, det får bære eller briste.
Post Reply