Jungelagurk - Melothria scabra

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Rosa Leander

Jungelagurk - Melothria scabra

Post by Rosa Leander »

Heisann, nokon som har prøvd denne? Det er ei klatreplante, frukta er liten, ca 3 cm, og smakar visst "agurk med lime". Kan vere greitt med små frukter istaden for store, tunge agurkar.
Rosa Leander
Martin

Re: Jungelagurk - Melothria scabra

Post by Martin »

Jeg vet ingen verdens ting om agurk,
men navnet, Jungelagurk, trigger nysgjerrigheten. :)
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Hei, har lagt inn ein link. Det er smaken eg lurer på, er den god?!

http://hagenidalen.blogspot.com/2015/09 ... ungle.html
Rosa Leander
dengladeamatør
Herdighetssone: H1

Post by dengladeamatør »

Jeg har hatt jungelagurk i drivhuset de siste årene. De er morsomme, og veldig dekorative i en salat. Og så er det gøy når folk lurer på hva i all verden det er for noe. Smaken, derimot, er jeg ikke så veldig begeistra for - det er bedre med vanlig agurk, synes jeg. Vi har valgt å ha dem flere år pga utseendet, ikke smaken. De har litt mindre smak enn agurk (synes jeg), er litt syrligere... (huff - jeg kan ikke beskrive smak!) - også litt søtere, kanskje...? Litt fastere i fruktkjøttet, men fuktigere i midten enn vanlig agurk. Litt som en blanding av agurk og melon. Planten er spinkel og tar ikke mye plass. Og som sagt - morsom! :-)
Gentiana nivalis
Herdighetssone: H4

Post by Gentiana nivalis »

Jeg har hatt jungelagurk i potte på terrassen. Der ble de ikke gode, bare sure. Men de bar godt med frukt - lettstelt plante.
Småbruk på Østlandet, sone H4
https://gentiananivalis.blogspot.no/
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Spørst om eg heller skal satse på epleagurk og mangomelon?

https://www.margunnskjøkkenhage.no/2018 ... musemelon/

(linken let seg ikkje kopiere fullt ut. Låst?)
Rosa Leander
dengladeamatør

Post by dengladeamatør »

I år tar jeg jungelagurk-pause i drivhuset, og har i stedet bestilt noen andre frø av ting jeg ikke vet noe om: kiwano, mangomelon og agurkmelon... :D :D
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Eg har sådd epleagurk og mangomelon, så får heller jungelagurken vente til seinare år.
Rosa Leander
dengladeamatør

Post by dengladeamatør »

Jungelagurken er ikke så vanskelig, tydeligvis. Det ble nok liggende noen frukter igjen i fjor, og det spirer jungelagurk-planter innimellom alt annet i drivhuset. :-) Synes det er gøy, jeg - selv om det blir litt jungel innimellom... :D
dengladeamatør

Post by dengladeamatør »

I år har vi prøvd kiwano, mangomelon, agurkmelon og epleagurk, og familiens konklusjon er at vi går tilbake til jungelagurk igjen neste år. :D
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Mine småplanter av epleagurk og mangomelon vart spist opp av hærmygg. Prøver på nytt neste år.
Rosa Leander
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Jeg har sådd jungelagurk, og nå lurer jeg på om de tåler å bli plantet ut i drivhuset nå. Det kan nok bli ned mot 5 grader om nettene. Vil de klare det? Det begynner å bli trangt i vinduskarmene i stuen :)
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Nienna wrote:Jeg har sådd jungelagurk, og nå lurer jeg på om de tåler å bli plantet ut i drivhuset nå.
Nienna: Hvis du set jungelagurkane i drivhuset på dagtid (pass dei for sola), er det tilstrekkeleg å sette dei inn for kjellardøra eller vaskeromsdøra om natta. Dermed får du dei bort frå vinduskarmane, samtidig som du herdar plantene. Det har eg gjort med paprika- og andre småplanter. Nattetemperatur på 5 grader verkar litt knapt for agurkplanter. Kan bli litt lei av å bere ut og bere inn planter no i mai, men som man reder …..
Rosa Leander
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Ja, som man reder, så ligger man :D Har fått sanne det ordtaket noen ganger i mitt planteliv. Tror jeg skal følge rådet ditt, og bære litt ut og inn. Samle de håpefulle i en staudekasse. Det er jo ikke mye arbeid, egentlig :) Blir kjekt å teste ut jungelagurk.
dengladeamatør

Post by dengladeamatør »

Jeg hadde noen frø med jungelagurk som jeg satte i ei potte i fjor sommer, det ble litt agurker av det før det ble høst. Satte potta frostfritt - og ut i drivhuset igjen når det meste av frosten var forbi i vår. Og nå spirer det jammen godt fra fjordårets rotknoller. Spennende!
Post Reply