Noen som har dyrket humle?

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
pølsebob

Noen som har dyrket humle?

Post by pølsebob »

Jeg har bestilt meg noe humlefrø via Impecta. De er tenkt plantet i kasser og skal vokse oppetter et gitter på et skur. Er det noen her som har prøvd tilsvarende eventyr? Tips?
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Noen som har dyrket humle?

Post by Siri K »

Humle er særbo (har hun- og hanplanter). Så om det er humle til ølbrygging du er ute etter, må du finne en hunplante. Når du sår, vil du få både hun- og hanplanter, og det tar lang tid før du ser hva som er hva.

Hvis du derimot bare er ute etter en dekorativ klatreplante, spiller ikke dette noen rolle.

Du finner en del tips av island_monkey, hvis du søker.
H2/H3 i hyttehagen
pølsebob

Post by pølsebob »

Takk for svar! Jeg har en del kamerater som allerede har kommentert at de ønsker å forsyne seg av avlingen, men for min del er det kun klatring/pynting som er greia. Vil nok bli litt forskjellige planter likevel.

Jeg fant ingenting da jeg søkte på forumet før innlegget mitt, men kan prøve igjen. Ser at mange lar humlen klatre oppetter tråder og tau, men et gitter à la vinplanter må vel være like greit?
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
Siri K

Post by Siri K »

Jeg har ikke forsøkt humle fra frø; har noen planter som fulgte med hyttekjøpet. Det kan kanskje ta litt tid fra frø før plantene dekker et espaljer skikkelig, men til neste år har plantene garantert masse vekstkraft, om du steller pent med dem.
H2/H3 i hyttehagen
blys

Post by blys »

Jeg har prøvd humle, ja. De som Impecta selger. Fikk frem fine planter som vokste med rekordfart når de først begynte å gro. Tror det var 3-4 år siden. Plantet de i et bed nedenfor en veranda der jeg festet et gitter til å klatre i.
Staselige planter som på kort tid vokste 3-4 meter. Jeg klipper de helt ned på høsten og de vokser opp igjen på våren. Du nesten ser at de vokser. Mine får ikke noe spesielt stell - de bare vokser enormt.
Jeg hadde 3 planter og det ble for mye, så nå har jeg fjernet 2. Dersom du planter humle bør de være sikker på at du vil ha de, for de har et enormt rotsystem som var vanskelig å rykke opp bare etter 3 år.
Lykke til med humlen.
orm

Post by orm »

Har hatt humle i årevis. Kongler/blomstring har jeg bare observert en gang. Da blomstret den oppe på taket så jeg må vel ha en hunnplante. Da utedel til varmepumpe skulle opp, ble den flyttet - trodde vi. Har den nå to steder. Må passe på å lede 'den gamle' ut fra varmepumpen. På det nye stedet utfolder den seg fritt. Står ved et hjørne og brer seg til begge sider.Bør nok ta en skikkelig sjau før den overtar to hele bed. Det var advarselen. Her står den på gitter og tas ned hver høst. Det er litt av en jobb å få den løs da dette er stengler så sterke at du antagelig kunne laget tau av dem.
Siri K

Post by Siri K »

Unge humleskudd er spiselige (se gamle innlegg av Stephen og island monkey). Jeg vil tro at planteveksten begrenses en del om skuddene høstes i et par omganger før humlen får vokse fritt.

Humle i PFAF.

De gamle stenglene er nok lettere å ta ned om våren, når de har blitt litt herjet av vinteren. Har akkurat gjort det, og det gikk veldig greit nå.
H2/H3 i hyttehagen
pølsebob

Post by pølsebob »

Takk for mange gode råd, dette er et kjekt forum! Tenkte i utgangspunktet å ha de i kasser der de skal være, men nå fikk jeg lyst til å prøve dette opp mot noen trær i nausthagen min. Det er jo dekorative, insektvennlige og - på sett og vis - matnyttige planter. Er de også lettstelte synes jeg det bare er en fordel.
H3 øst for Bergen
orm

Post by orm »

Takk for godt råd om å ta ned stenglene på våren, Siri K. Det kan komme godt med nå. Det er gemalen som har gjort dette, men han er ikke blant oss lenger. Ser at jeg må kutte ut mange av ut-inn plantene og ha mest stauder.
Siri K

Post by Siri K »

Dette er tråden jeg tenkte på. Den handler om høsting av humle"kongler", da.

Det finnes oppskrifter med humleskudd på nettet, søk på hops+shoots+recipe, men det er visst ikke verre enn å smørdampe skuddene i noen få minutter og spise dem som de er med litt salt og pepper (eventuelt også hvitløk).
H2/H3 i hyttehagen
pølsebob

Post by pølsebob »

Spennende, skal ta en titt på tråden! Men er det nødvendig å kutte ned fjorårets vekst? Har som regel ikke gjort det med de fleste plantene der det anbefales.
H3 øst for Bergen
Siri K

Post by Siri K »

Humle visner ned til rota om vinteren. Om du vil la den gamle, tørre veksten stå igjen, gjør du som du vil med.
H2/H3 i hyttehagen
pølsebob

Post by pølsebob »

Det blir som en naturlig vegg, noe som jeg kanskje kan like ved det åpne skuret mitt. Frøene har ikke spirt ennå, men jeg kan ta litt bilder underveis når den tid kommer. :)
H3 øst for Bergen
Post Reply