Hjelp! Hva er det som angriper jordbærplantene?

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
scrooge

Hjelp! Hva er det som angriper jordbærplantene?

Post by scrooge »

Plantene ble plantet i ny åker i fjor (Nord-Norge), Zephyr, vi hadde en uvanlig tidlig start på våren etterfulgt av en kaldere periode. Nattetemperaturen gikk ned mot 2 grader på det kaldeste for bare en uke siden. Jeg la tidlig fiberduk over som jeg har justert etterhvert som plantene har vokst. Har funnet noen få snegler med hus som jeg aldri her sett her oppe tidligere, sett at de har lagt igjen et hvitt skum på flere av plantene.

Fant noen avleggere på vårparten i åkeren som hadde overlevd vinteren som jeg ikke hadde hjerte til å kaste, disse satte jeg ned på et annet område, disse viser ingen tegn til sykdom.

Det har vært tørt, jeg har vannet sjelden, men mye hver gang. Ikke vannet på bladene eller blomstene.

Flere planter har jordbærkart.

Jeg har gjødslet en gang med hagegjødsel fra felleskjøpet, med cirka oppgitt mengde, fordelte gjødsel under duken.

Jeg tok ikke av alle bladene fra i fjor fordi dem så fine ut, kan det være disse som gir seg nå?

Image

Image

Image
Inger E

Re: Hjelp! Hva er det som angriper jordbærplantene?

Post by Inger E »

Sniglane et ikkje blad, berre bær her hjå meg. Du seier kvitt skum, var det på undersida av blad? Då kan det vere sikader eller eit anna insekt.
Jordbær skal ha lite gjødsel, er eg fortald. Det kan bli for mykje blad.

j
scrooge

Post by scrooge »

Takk for svar.

Har bare sett skum på stilkene.

Har sett nærmere på avleggerne i går og kan se de samme smyptomene, men i mye mindre grad.
Inger E

Post by Inger E »

Sikader legg egg i skum, vi kalla det spytt då eg var liten, har eg høyrt. Det låg gjerne rundt stilkar og under blad. Men eg gløymer fort, så sikker er eg ikkje. Sjå etter bitte små prikkar i skummet.
Post Reply