På leting etter stikkelsbær

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
Grønning1
Herdighetssone: H3

På leting etter stikkelsbær

Post by Grønning1 »

I hagen til min "besta" på Sunnmøre fantes det på sekstitallet en stikkelsbærsort jeg ikke har greid å finne igjen. Jeg har både røde og grønngule stikkelsbær i hagen, men disse på Sunnmøre var dypgule, og så hadde de bust! Smaken var aldeles fortreffelig og jeg skulle så gjerne fått tak i sorten. Jeg vet imidlertid ikke hva den heter, og finner den heller ikke på hagesentre, hvor jeg har spurt etter den.
Noen her som vet hvilken sort det er snakk om, og hvor man evt. kan få tak i den?

Ligner veldig på denne. Teksten sier at dette er hinnonmäki gul, men på omtrent alle andre bilder på nettet av samme sort er bærene glatte, så jeg er en smule forvirret:
Image
Rosa Leander

Re: På leting etter stikkelsbær

Post by Rosa Leander »

Eg voks opp i ein hage på Sunnmøre, med gule, solvarme og bustete stikkelsbær. Dessverre vart bærtrea fjerna eingong etter at eg hadde flytta heimefrå, men minna er klinkande klare. Eg kan ikkje anna enn å stille meg bak ønsket om å få tak i busker av denne sorten. I mellomtida kan eg for min eigen del sjekke hos gamle tanter og naboar om dei har igjen av desse stikkelsbærbuskane.
Vi har hjort på besøk i hagen av og til, og den er glad i stikkelsbær. Han "plukkar" også dei som er innerst i den stikkande busken. Av den grunn er stikkelsbær mangelvare i hagen på noverande tidspunkt.
Rosa Leander
Post Reply