Farging

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
island monkey

Farging

Post by island monkey »

Jeg fikk overhaling da jeg talte om vaid i kaktusemne i fjor, så here goes: nytt emne. Om det hører til matplanter kan diskuteres; nytteplanter ville vel vært mer passende. Men noen kan spises!

Det må understrekes at jeg er nesten helt uvitende og helt sikkert uerfarne ang plantefarging, men siden jeg har satt igang med litt dyrking og samling av saker og mye annet er fremdeles ikke på plass her, er det kanskje interessant å melde litt.
Vaid (Isatis tintoria) 1.jpg
Vaid (Isatis tintoria) 1.jpg (163.73 KiB) Viewed 589 times
Vår 2018
Vaid 2.jpg
Aug 2018
vaid 3.jpg
Aug/sept 2018
island monkey

Re: Farging

Post by island monkey »

Nå har plantene blomstret - og de blomstret veldig lenge, det var en imponerende glede. Mange ble høyere enn meg.
Vaid mai 2019.jpg
En god del frø er nesten ferdig, og resten følger vel.
vaid1.jpg
Så om det er noen som ønsker forsøke også, har jeg kanskje vel litt frø... ;)
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

For ein vakker blåfarge. Er det blada du koker og lagar fargebad av?
Rosa Leander
island monkey

Post by island monkey »

Jada, bladene omtrent som de så ut i august, så i første året. Jeg tviler nok på om planten overlever vinteren i alle delene av Norge, men det er altså ikke noe problem for å få fargen ut.
aimar
Herdighetssone: H4

Post by aimar »

Vaid er ganske hardfør, rundt H5, og fins i Botanisk hage i Oslo og på Ringve. Blåfargen i det svenske flagget er vaidblått, også kalt potteblått. Vaidblått var en dyr farge som bare de rikeste hadde råd til, men etter at handelsveiene til India og Kina ble opprettet fikk vi tak i indigo fra indigoplanten, og den var billigere, og utkonkurrerte delvis vaidblått.
Men fortsatt ble vaidblått brukt av overklassen. I kvinnegraven i Osebergskipet ble det funnet et skrin med vaidfrø, så dette var en plante for de rike (og I.M.).
island monkey

Post by island monkey »

Haha, men nå kan alle rike og ikke-rike prøve seg, noenlunde gratis.
Det var interessant info Aimar. Jeg glemte nevne at biene hadde meget godt av blomstene også.
vaid6.JPG
Jeg har også spart en del av røttene, til plantene som ikke blomstret ennå. De skal være særlig medisinalske, Isatis tinctoria røtter. Det står på mange sted at de kan ha veldig dype røtter, men det fant jeg ikke spor av. Smaken overbeviser i alle fall: ganske kamferaktig, sterk!
fiolina
Herdighetssone: H5

Post by fiolina »

Fantastisk blåfarge!
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

For en farge :shock: Fikk lyst å strikke genser av garnet ditt med en gang :D
Tydeligvis en plante for både kropp og sjel!
Jette
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

aimar wrote:Blåfargen i det svenske flagget er vaidblått, også kalt potteblått.
Vaidblått er ukjent for meg. "Potteblå" kalla imidlertid bestemor den blåfargen ein fekk fram ved å farge med urin. Beste "fargestoffet" var visst nok urin frå menn som hadde drukke sterke drikkar (iflg maja-produkter.no)
Rosa Leander
aimar

Post by aimar »

I gamle dager brukte man urin for å få fram blåfargen fra vaid. Helst manneurin, ja, som ble samlet opp i potta og satt til gjæring i 14 dager. Det ble tilsatt under omrøring og man fikk en oksyderingsprosess som fikk fram blåfargen fra vaiden. Den aller beste urinen var visst elefanturin fra en hannelefant som hadde spist mye mango :D , men den "oppskriften" er nok ikke fra Norge.
Hva brukte du, I.M.? Kaustisk Soda, kanskje?
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Takk for informasjon, aimar, så det var slik plantefarginga gikk føre seg. Var ikkje alltid like flink til å høyre etter når bestemor fortalde.
Rosa Leander
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Jeg får alltid lyst til å begynne med plantefarging når jeg ser slike fine farger på ull og hespler. Sopp kan også gi veldig fine og lysbestandige farger. Men jeg tror ikke det er mulig å oppnå en så intens og klar blåfarge med sopp.

Jeg visste ikke at vaidplanten var så vakker i blomst. Kunne godt hatt en sånn i bedet i tilfelle man fikk lyst å farge noe :)
island monkey

Post by island monkey »

Jeg tenkte på urin, men siden jeg er veldig utålmodig tok jeg den kjemiske snarveien og brukte 'spectralite' denne første gangen. Jeg tok ut blåfargen noenlunde som Teresinha Roberts: http://www.woad.org.uk/html/extraction_1.html
Artig nok besøkte Stephen og jeg parsellhagen hennes for noen år siden - enda hun var ikke der. Stephen var hovedsakelig etter flerårig kål, så vi var ikke altfor lei oss. Det ville jeg vært nå!

Jeg leste engang om folk som tok kurs i farging at de var veldig bekymret om at ullen ville stinke noe forferdelig i lang tid. Fargespesialisten meldte at de som gikk inn i rommet der ullen hang til tørk, undret høyt over hva det var som luktet så innimari fint!
Det trodde jeg ikke så mye av, opptil jeg prøvefarget litt med lav tidligere i år. Jeg sammler på lav som blåser ut av trærne her. Det er en blanding av Usnea, Ramalina og Evernia, kanskje mest den siste - men jeg er veldig dårlig i det å identifisere lav. Så stappes det i en potte med ammonia og vann, og da skal de 'gjære' i ganske lang tid - måneder i alle fall. Her er en potte som er i ferd med å utvikle fargen:
lav ammonia.JPG
Og her er ullen som ble farget. Jeg er ikke tilfreds, men som test var det lovende nok:
lav ull.JPG
Mest av alt testet jeg den 'nydelig-luktende urin' theorien: da jeg tok ullen ut av det var lukten da helt forferdelig, og forferdelig sterk. Jeg hentet maske, faktisk. Jeg vasket ikke ullen, men bare heiset det ut og lå det til tørk.
Tro det eller ei: fra neste dagen opptil nå lukter ullen fan-tas-tisk! Noenlunde blomst, parfymert, veldig, veldig godt. Jeg stikker det under nasen til mange, og alle er enig.

Nå gjærer det en mengde vaid i urin, altså. Til folk - en blanding - det må rekke. ;)
orm

Post by orm »

Var ikke klar over at vaid kunne gi så sterk blåfarge. Etter det jeg har lest ble fargen ganske svak. Kanskje har den sterke blåfargen med tilsetningsstoffet du brukte å gjøre. Min eldgamle bok om plantefarging (min fars) har ingen oppskrifter med vaid, men har lest om vaid til plantefarging andre steder.
Spennende, men ganske tidkrevende prosess, ser jeg. At blomstene tiltrekker insekter er jo et stort pluss og en skikkelig gul klatt i hagen.
Lenge siden jeg har 'plantefarget'. Blir liten tid med alt det andre i hagen.
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

Så artig å høre om farging :D
Spesielt det om å bruke urin, var veldig oppklarende.
På barneskolen lærte vi om ulljydene og hosekremmerne på den jyske hede, og da ble det nevnt at de brukte urin til å farge hosene (sokkene) med. Samme høst var jeg på speiderleir, og ved en av postene fikk vi utdelt et tøystykke, en gryte og fyrstikker - og oppgavene besto i å farge tøystykket. Jeg mente det måtte være veldig greit: Tissa i gryta og la tøystykket oppi. Det hjalp ikke noe. Så tente vi bål og kokte urinen, - det hjalp heller ikke. Enden på visa ble at vi ga opp posten, og fortsatte til neste.
Siden har jeg av og til tenkt, at jeg skulle finne ut av dette med urin som fargestoff, uten å ha gjort noe med det.
Og så, nærmere et halvt århundre seinere, skjønner jeg plutselig litt mer :lol:
Jette
Post Reply