Lav busktomat fra Plantasjen

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
Siri K
Herdighetssone: H4

Lav busktomat fra Plantasjen

Post by Siri K »

For første gang kjøpte jeg i år et par ferdigdrevne tomatplanter, fra Plantasjen. Det var noen nusselige små busker med røde tomater, og jeg var nysgjerring på hvordan de ville utvikle seg videre - om det ville komme nye tomater etterhvert. Det har det faktisk gjort, gjennom hele sesongen, og plantene har holdt seg småvokste, i sine treliters potter (som i grunnen har vært helt passe store).

Nå tar jeg naturligvis vare på noen frø, men hvordan har de som alte opp disse tomatplantene fått dem slik? Mye lys er selvsagt et poeng, men er det mer som skal til?

Jeg har tidligere sådd frø av busktomater for potte, for eksempel 'Tiny Tim', men har alltid endt opp med nokså pinglete og høye planter.

Image
H2/H3 i hyttehagen
island monkey

Re: Lav busktomat fra Plantasjen

Post by island monkey »

Jeg alte opp lignende i noen år, til salgs også. Det var "Red Robin", slett ikke verst. De trengte ikke noe rart. Mye lys og ikke altfor mye varme. Så om de ikke er en eller annen F1, skal du få masse småtomatplanter til neste år.
Siri K

Post by Siri K »

Flott, da satser jeg på at mye lys vil gjøre susen! :)
H2/H3 i hyttehagen
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Vilma er en lav og kompakt busktomat som har gitt meg mange søte og gode tomater :) Den egner seg også til innendørsdyrking i et solrikt vindu. Jeg alte den opp uten tilleggslys uten at den ble lang og slengete også. Lys er selvfølgelig viktig. Men det kommer også an på sorten.
Siri K

Post by Siri K »

Da har jeg to sorter jeg kan forsøke, om frøene fra Plantasjen-tomatene ikke gir det ønskete resultatet. :)
H2/H3 i hyttehagen
Post Reply