Salvia hispanica

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
Nienna
Herdighetssone: H2

Salvia hispanica

Post by Nienna »

I vår sådde jeg noen chiafrø fra en pakke fra matbutikken. De vokste opp og ble fine planter. Jeg har googlet, men finner ikke noe om bruk av bladene, eller hva de inneholder av næringsstoffer. Finner at man kan dyrke mikrogrønt fra chiafrø, så bladene må jo være spiselige :) Tydeligvis er det frøene som er viktige, og som har fått merkelappen superfood. Jeg lurte bare på om bladene var gode til noe. Siden jeg har masse blad og ingen frø. Ennå. Skal ta inn plantene til frostfri overvintring. Siden den da blir flerårig. Så blir det kanskje noen frø også til slutt :)
calypso

Re: Salvia hispanica

Post by calypso »

Det står at plantene får stå i fred for beitende dyr, som en egenskap for planten, kanskje bladene ikke smaker bra?
Nienna

Post by Nienna »

calypso wrote:Det står at plantene får stå i fred for beitende dyr, som en egenskap for planten, kanskje bladene ikke smaker bra?
Det høres veldig logisk ut. De kan vel ikke være lettere giftige? Da måtte det vel ha stått? Jeg er ikke så flink til å google meg frem til svarene jeg ønsker.
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Jeg pleier å lene meg på PFAF (Plants For A Future) når jeg lurer på plantespiselighet. Det står veldig lite om Salvia hispanica, så jeg ville vært litt forsiktig.

https://pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinN ... +hispanica
H2/H3 i hyttehagen
Nienna

Post by Nienna »

Siri K wrote:Jeg pleier å lene meg på PFAF (Plants For A Future) når jeg lurer på plantespiselighet. Det står veldig lite om Salvia hispanica, så jeg ville vært litt forsiktig.

https://pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinN ... +hispanica
Tusen takk for nyttig link :D Da tror jeg at det lureste er å ta plantene inn og vente på eventuelle frø.
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

calypso wrote:Det står at plantene får stå i fred for beitende dyr, som en egenskap for planten, kanskje bladene ikke smaker bra?
Det kan også være at planten er aromatisk. Gressløk får stå i fred for de fleste beitende dyr, men vi mennesker spiser den åkkesom. I alle fall mange av oss.
H2/H3 i hyttehagen
Nienna

Post by Nienna »

Jeg smakte på et blad. Og ja, jeg vil kalle den aromatisk og litt beisk. Men ikke på en god måte slik som salvia officinalis. Dessuten er bladene litt lodne og føltes ru mot tungen. Så jeg ser ingen grunn til å spise bladene uansett :)
Post Reply