Hva nå ashitaba?

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
island monkey

Hva nå ashitaba?

Post by island monkey »

Ashitaba21sept19.jpeg
Dette her er Ashitabaplanter, Angelica keiskei koidzumi. Jeg fikk frø fra Japan for to år siden, sådde og holdt plantene innendørs. Det likte de veldig godt, for huset er jo ganske kjølig. Småplantene tålte til og med en betydelig lag grus og støv som de fikk på seg under oppussingen. Siste vinter var de store, men jeg kunne fremdeles få dem inn. Det er fulstendig umulig nå.
De skal stortsatt oppføre seg som kvann og blomstre og sette frø i andre året, og så, til vanlig, dø. Motsatt til vår angelica tåler den ikke frost, og ikke mye varme heller. En tunnel i nordøst England burde altså være slett ikke allerverst.
Plantene er høyere enn jeg, og blomstringen begynte på alvor sent i September.
ashitaba28sept193.jpeg
ashitabasept19.JPG
Jeg trodde ikke egentlig at det ville skje, og hadde oppgitt prosjektet til de grader, med bare en smule håp. Det ble interessant, for de duftet sterkt av honning, og det kom hauger av fluer. (Med specielt nærbilde i tilfelle entomologen fra Askøy sjekker inn).
ashitaba7nov19.jpeg
ashitaba7nov192.JPG
Men nå ser noen av frøene slik ut, og det er veldig lik de jeg tok imot. Så kanskje kan jeg alikevel komme i mål? Men hva nå da? Burde jeg fått lys og litt frostvakt i tunnelen? Jeg skal ha både i drivhuset til neste år, så jeg kunne godt skaffe sakene nå, og rulle dem ut til tunnelen, mao, det koster ikke stort til dette formålet. Veldig kaldt er det ikke her, men vi jojo-er jo gjennom nullen hele tiden, og det er vel ikke helt ønskelig. Og så er det mørkt.. Såvidt jeg kan finne ut, blomstrer ashitaba i Japan normalt om sommeren, senere enn kvann, men ikke så sent som september..
Burde jeg ta bort alle blomstrer som klart ikke rekker å sette frø?
Jeg er fulstendig usikker, så all botanisk filosofering og råd er velkommen!
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Hva nå ashitaba?

Post by Siri K »

Når plantene er så store, skal det i teorien være mulig for dem å modne en del frø, selv om du kutter stengelen ved basis. Siden du har flere planter, kan du eventuelt forsøke med én - fjerne alle blomster, og bare la noen av de mest utviklete frøstandene sitte igjen. Og altså ta stengelen/planten inn i varmen (som om det var umodne tomater).

Jeg tror calypso har skrevet noe om dette tidligere; kanskje han kommer på banen.
H2/H3 i hyttehagen
island monkey

Post by island monkey »

Så langt så bra; vi fikk ganske skarp nattefrost og flere planter i tunnelen sviktet, men ikke disse.
Takk for rådet Siri. Hva skal jeg gjøre med stengelen? Sette den i vann, eller skal jeg bare henge den opp? Opp ned?
Det er veldig latterlig at jeg er så uhorvelig usikker. Jeg tror jeg er så nervøs fordi jeg er så nær. Det er mye enklere å mislykke totalt! ;)
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Jeg ville prøvd litt forskjellig. Noen stilker i vann, noen kvaster opp ned, og så ville jeg latt noe være igjen på plantene. Det kan jo godt hende at de modner frø selv om plantene begynner å dø. Det skjer i allefall med fennikelplanter i hagen min. Frøene modner på visne stilker gjennom vinteren. Men jeg kjenner ikke planten du har. Kanskje er den spesielt krevende.
island monkey

Post by island monkey »

Jeg takker for rådet og oppfordringene, og planlagte å gjøre litt forskjellig, men fikk stor tidsmangel til sist og bare kuttet stilkene og satt dem i noen bøtter med vann, i kontoret. De var betydelig høyere enn jeg, så de tok stor plass, og frøene sa bedrøvelig ut. Dessuten ble alt så rotete som det går an å være, fordi de som jeg deler huset med har vanskelig å innse at det kunne være noen som helst verdi i tørre stilker.
Mot Jul (eller var det rett etter?) ga jeg opp og fjernet stilkeskogen. Frøene ville kastes, siden de sa så innimari livløs ut. Men i siste liten ombestemte jeg meg, dro ut i mørk, kaldt og klissvåt vær, fant en liten kasse og noe jord og sand, drysset frøene på, dro en plastpose over og satt dem nederst i kjøleskapet.
Uten engang en smule håp. Og glemte dem helt.

Jeg har spirt ashitaba før, og sålangt spirte de bittelitt i kjøleskapet, ganske lik kvann gjør det, en anelse grønt som titter ut av frøet. Så fortsetter en optimistisk og sår dem anstendig, i full tro at det skal gå bra. Deilig, det.
I slutten av mars gjenfant jeg ashitabafrøkassen. Ikke noe eneste tegn på spiring. Frøene var gjennomvåte og så heller råttent ut. Det var ikke noe for det enn å kaste hele saken allikevel. Men i siste liten ombestemte jeg meg igjen, og satt kassen ved siden av skrivebordet. Der er det kjølig, men ikke altfor kaldt og de fikk litt sol midt på dagen, men bak andre planter. Ved et eller annet under danset ikke kattene på kassen halve dagen, og jeg glemte den igjen. Det var jo fulstendig umulig at disse råtne saker ville spirt.

Og så, på en dag i april, falt øyet mitt på kassen. Hjernen ga enorm motstand til det øyne formidlet, og oppfordret til å sjekke flere ganger. Men jada, det fantes en spire, med ashitabafrø klart på toppen. Jeg blir glad på nytt når jeg tenker på øyeblikket, og alle som leser kjenner vel hva jeg snakker om.
Ashitaba20201.jpg
Og så kom det flere, og flere, og flere spirer, i ukevis. Jeg ble fulstendig nervøs på nytt, for hva om jeg ville glemme å vanne dem, eller vanne for mye? Hva om solen ble for sterk, plutselig? Hva om kattene endelig besluttet sette seg i kassen?
Ashitaba20202.jpg
Ashitaba20203.jpg
Imellomtid kom det en overraskelse til, fordi vi hadde jo en usedvanlig mild vinter. Veldig, veldig vått, men nesten ikke frost i det hele tatt. Sitrontreet mistet ikke engang blader. De store ashitabaer i tunnelen som blomstret døde, men ikke før de hadde laget en diger sideskutt hver. Disse, såvidt jeg kan se, ligger langt foran de til fjoråret, og de skyter i været som om de planlager blomstre på nytt.
Ashitaba20204.jpg
Nervøsiteten nådde en topp til da spirene måtte plantes om. Det er ikke noe favoritsport til ashitaba. Men det gikk fint. De sto innendørs for sikkerhets skyld, og alle har vokst bra. Ashitaba kalles også tomorrow's leaf, men dette navnet passer bare når de er store planter. De vokser veldig langsomt som småplanter.
Ashitaba20206.jpg
Nå skal de få større potter og ut i tunnelen, hos foreldrene!
Allikevel er jeg ikke uten problemer: to ashitabaplanter tar over en kvart av en 6x3 meter tunnel. Og selv om jeg har 50pluss små-ashitabaer som jeg burde få gjennom vinteren, hva gjør jeg med dem til neste sommer? Jeg har 'ashitabaråd' nå, så noen skal prøves utendørs, men ikke 48; jeg er blitt altfor glad i ashitaba.. En tunnel til?
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Ja, en tunnell til :D Det får man alltid bruk for. Lærerik lesning for meg som ikke vet mer om ashitaba enn jeg nettopp har lest. Så jeg vil finne ut mer om bruksområder og helsefordeler. Jeg prøver å dyrke noe i drivhuset hele året, og ashitaba kan være en egnet kandidat.
Siri K

Post by Siri K »

Så det ble altså modne (nok) frø på avkuttete stilker! Så bra! :)
H2/H3 i hyttehagen
salvia

Post by salvia »

Alltid gøy å lese reportasjene dine, IM!
Post Reply