Spiselige planter og bær.

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
Martin

Spiselige planter og bær.

Post by Martin »

Jeg er veldig dårlig på å utnytte hagen som spisskammer.
Kanskje blir jeg flinkere etter denne julegaven.
Spiselige planter.jpeg
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Spiselige planter og bær.

Post by Siri K »

Spiselige, ville, norske vekster har interessert meg i 50 år, men jeg må innrømme at jeg ikke er så flink til å bruke kunnskapen i praksis. Dette later til å være veldig i tiden nå, i tillegg til matsopp, så kanskje jeg skal la meg inspirere. :)

Jeg kjenner ikke denne boka - kom gjerne med en tilbakemelding når du har kikket i den. Jeg har Stephen Barstows nyttevekstbok, som den nyeste i min besittelse, men den dekker også en del planter som ikke er hjemmehørende i Norge.

https://www.adlibris.com/no/bok/around- ... 1856231411
H2/H3 i hyttehagen
Nienna
Herdighetssone: H2

Re: Spiselige planter og bær.

Post by Nienna »

Jeg fikk Sankeboka av Jørgen Ravneberg til jul :D Har vært interressert i sopp og nyttevekster så lenge jeg kan huske. Dyrker endel grønnsaker, og prøver å innlemme ville vekster og matsopp i hagen. Har f.eks fått meg en god bestand av ramsløk og vill-løk i hagen. Og utenfor hagen vokser det rikelig med geitrams, skvallerkål og nesle. Løvetann er det heller ingen mangel på :roll: Eller groblad og rosettkarse. Mye av det mest forhatte ugresset er jo spiselig. Nylig oppdaget jeg at 2 årig nattlys er spiselig, hele planten fra rot til topp. Og den har jeg massevis av i hagen :) skal prøve den til våren.

Når det gjelder spiselige svartelistearter er det jo en god ide å spise av dem når de først er her. Nypene til rosa rugosa er etter min mening de beste.
Post Reply