Grønnsaksgal

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
Fenris2020
Herdighetssone: H5

Grønnsaksgal

Post by Fenris2020 »

Jeg har dyrket i noen år nå, dette blir niende sesongen, og nesten utelukkende spiselige ting. Noen sommerblomster blir det jo også, som petunia, lobelia og hva enn annet jeg kommer over som fanger interessen, men alle grønnsaker dyrker jeg fra frø :D Bilder kommer etter hvert som ting går fremover, foreløpig er det ennå frost i jorda.

Hva har andre der ute i grønnsakshagen? Hvordan planlegger dere? Metoder? Suksesser? Og hva gjør dere med avlingen? Alt jeg får lagret på en god måte er løk, men vil gjerne få til annet også! Jeg kjøper jo lagringsvarianter, men oftest blir det kort holdbarhet.
Martin

Re: Grønnsaksgal

Post by Martin »

Spennende med noen som har varierende interesser enn bare blomster.
For meg er det prydvekster som er hovedinteressen,
men flere på forumet dyrker også spiselige vekster.
Velkommen til Hagepraten.:D
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
blys

Post by blys »

Jeg er også grønnsaksgal av høyeste klasse.
Lagring er absolutt et tema. Man skulle hatt en skikkelig jordkjeller til gulrøtter, beter og poteter.
Løk, inkludert hvitløk er som du sier lett å lagre, så det dyrker jeg hele årets forbruk av.
Andre grønnsaker som lagrer godt er vintersquash/gresskar. Ennå har jeg fine gresskar fra i fjor.
Bønner kan tørkes og oppbevares på glass. Mye har jeg tørket i dehydrator, som for eksempel urter, chili, paprika og epler. Jeg dyrker også grønnkål og vårløk som står ute i bed hele vinteren i frost og snø.
Poteter lagrer jeg i en eget kjøleskap. Resten av det jeg dyrker av grønnsaker og bær må jeg fryse.
Tomatene lager jeg tomatsaus av og hermetiserer på glass.
De grønnsakene som er vanskeligst å gjøre seg nytte av når produksjonen er på topp er agurk og sommersquash.
Beste ønsker for en produktiv sommer i kjøkkenhagen :D
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Mest blomster her + noen krydderurter. En gang i tiden ble det laget kjølerom her m. stor potetkasse. Antagelig p.g.a. at safta mugna. Nå sto det også en stor fryser der. Den ble flyttet. Man erfarer og lærer. Kjølerommet viste seg å ikke fungere til lang lagring. Potetene grodde likevel. Kanskje for tørr luft. Safta har det bra der. Man oppdaget også Atamon.
De gamle jordkjellerne er nok ikke å forakte. Her holdt poteter og rotfrukter seg noenlunde til ny avling kunne tas inn. Litt skrukkete var potetene riktig nok på slutten,men skrelte man dem smakte de OK.
De fleste rotfrukter og kål skal ha 0-2°. Poteter skal ha 4-6° som det nok var i kjølerommet her den gang, men riktig temperatur var altså ikke nok.
Purre kan stå ute og tas inn etter hvert. Litt trøblete om man må måke snø først. Jeg har oppskåret selleri og purre i fryser med mange lag innpakning rundt purren da den avgir lukt. Onkelen min pakka gulrota i mose, husker jeg.
Fenris2020
Herdighetssone: H5

Post by Fenris2020 »

Takk for velkomsten!

Årets planteliste er lang, nesten lettere å nevne hva jeg ikke skal ha, hehe. Trenger litt ekstra da jeg skal prøve meg på å selge litt også, både planter og de grønne sakene. Men som sagt blomster også, blant annet solsikke som jeg nettopp fant ut har spiselige blomster! Har ikke trodd den var giftig men har liksom alltid kun hørt om frøene. Løken prøver jeg fra frø i år, og har kjøpt fire sorter. De skal straks sås, endelig! Har savnet det sære, rød-lilla lyset over bokhylla :lol:

Blys, jeg har kun lagret på et noe kjølig tørrlager. Stabil temp hele året men for varmt, fort rundt 10 grader. I fjor ble ikke potetavlinga noe å lagre på, den fikk en slags skurvete sykdom. Ellers ble nok det meste spist fortløpende. I år blir det ikke poteter i det hele tatt, men fryseren skal nok få litt å gjøre på, satser på hovedsakelig å bruke den til lagring. Lurer på om jeg skal la kålplantene stå ute i frosta i vinter, ihvertfall til det blir skikkelig vinter.
island monkey

Post by island monkey »

Sånn i tilfelle grønnsaksgale Fenris2020 satt opp et varsel når det kommer meldinger..
Kom tilbake, det vrimler av grønnsaker som må snakkes om. Vær gal blant gale!
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Jeg melder meg inn i de grønnsaksgales forening :D Veldig enig i at de er veldig mye usnakket om grønnsaker, og nyttevekster generelt. Hver eneste hage er forskjellig, og hva man lykkes med er også forskjellig, og avhengig av vær og dyrkningssoner og metoder.

I år har jeg fokus på gresskar. Er det mulig å få modne gresskar i et klima hvor det kan være perioder med 10-12 grader både sommer og vinter? Og klimaendringene er et faktum. Hvordan tilpasse dyrkingen til dem? I fjor høstet jeg små, men veldig gode blomkålhoder midtvinters. Og det var uten fiberduk fordi jeg ikke trodde at småplantene ville klare seg gjennom vinteren. Nå har jeg blomkål og brokkoliplanter som jeg skal plante ut seint i håp om å få ferdige hoder veldig tidlig til neste år. Men hvor seint? I fjor var august for tidlig. Kanskje utplanting i desember undet fiberduk? Vi får se.

Når det gjelder matplanter er det mye å gruble på. Og det blir aldri kjedelig :)
blys

Post by blys »

Så hjertens enig Nienna. Å dyrke grønnsaker er en berikelse i livet.
Det kan være stor forskjell fra år til år avhengig av vær. I fjor bugnet det med bær og frukt i hagen min, i år er det omtrent ingen ting på grunn av den milde mars og kalde april (det var ikke en humle eller bie å se).
Gresskar dyrker jeg i min sone, så det skulle gå fint i din.
Jeg dyrket i fjor både horrisontalt og vertikalt og fikk fine gresskar
Her er et bilde fra i fjor. De er startet innomhus i mai og plantet ut som planter.
Gresskar, Mammut
Gresskar, Mammut
Lykke til med dine gresskar, Nienna. Husk å poste et bilde :D
Nienna

Post by Nienna »

Kjempeflotte gresskar, blys :D Nå er jeg mer optimistisk på at jeg kanskje får gresskar likevel :) Ja, det er en berikelse å dyrke matplanter. Kan noe bli mer meningsfullt enn å dyrke sin egen mat? Jeg vil si at det er den ultimate nær jorden opplevelsen :)
island monkey

Post by island monkey »

Hmm, ja..a, kanskje det. Noengang synes jeg at det er vel litt altfor nær jorden. Masse arbeid, masse bry (skitne grønnsaker).. Og så er det spist opp innenfor 20 minutter!
Egentlig er 'galskap' vel et meget godt ord til å beskrive det, sukk..
Nienna

Post by Nienna »

Ja, det tar tid å dyrke mat. Mellom frø og tallerken er det mange oppgaver som skal utføres, og problemer som skal løses. Det er ikke til å unngå at man får mer respekt for maten. Og jorden maten vokser i. Kanskje er det galskap, men sunn galskap :)
island monkey

Post by island monkey »

Er det noen som har dyrket 'tatsoi'?
Den skal være særlig frostherdig, så jeg vurderer stappe den i alle tomme hull snart, men er ikke sikker.
Bildet stjælet fra Tropenland
tatsoi.jpg
tatsoi.jpg (114.1 KiB) Viewed 315 times
Nienna

Post by Nienna »

Har ikke prøvd den. Men den ser lekker ut. Og alt som tåler litt frost er velkommen i min hage. Pak choi har jeg dyrket. Også den er ganske kuldetolerant. Men dessverre går den i blomst før man får sukk for seg.
Post Reply